SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet 2015 -2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
Advertisements

SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. september 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Blokkhaugen skole FAU Foreldrenes arbeidsutvalg. Årshjul Valgprosess Sette opp ulike arbeidsgrupper Skoleballet er hovedfokus Temakveld/ dag.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
NCIS Norway National Criminal investigation Service Evaluering av politiets arbeid med seksuelle overgrep Lena Reif, leder Seksjon for seksuallovbrudd.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE Forprosjekt 2014/15 Status pr. oktober 2015 Espen Lynne Amundsen Prosjektleder.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.
Skole-NM SKOLE-NM 2017 Skole-NM 2017 arrangeres i uke 17 – april 2017 Steder: Oppland (2 skoler, 12 fag) Sør-Trøndelag (4 skoler, 12 fag)
Rådgiversamling 2.november 2016
Praksisbrev Torun Pedersen
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Fremtiden er elektrisk
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Rapport: Å ville utvikle skolen
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Nettverksledersamling
Regionsamlinger november 2016
Ane Marte Rasmussen, spesialrådgiver
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Fellesmøte Fellesmøte.
Samfunnskontrakt for flere læreplasser – status 2017
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig fordypning
Nettverksmøte for fagskoletilbydere i helse- og sosialfag
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
NAV-veiledere i vid. skole
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Nasjonalt pilotprosjekt – fase 2
Oppfølgingsprosjektet
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Digital signatur - kontrakter
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kurs for brukere av KFF-KSS
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Gjennomføring etter 5 år
Nå er vi spente!.
IA skole Omsorgstjenesten.
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Formidling til læreplasser/opplæringsplasser 2019
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet

OM WORLDSKILLS NORWAY WorldSkills Norway er en ideell organisasjon med følgende eiere: NHO, LO, Utdanningsdirektoratet, KS, YS Landsforeninger i NHO, fagforbund i LO, Utdanningsforbundet, Virke, Spekter, opplæringskontor og alle fylkeskommunene Totalt ca. 50 medlemmer. Skal fremme fag- og yrkesopplæring gjennom yrkeskonkurranser i skoler og bedrifter, lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Siden 1990 har over 260 ungdommer deltatt på det norske Yrkeslandslaget og mange tusen har deltatt i lokale og nasjonale yrkeskonkurranser.

OPPDRAG OG MANDAT: Arrangere Yrkes-NM hvert annet år Organisere og drifte det norske Yrkeslandslaget, med oppfølging av deltakere og eksperter (dommere) Sørge for norsk deltakelse i EuroSkills (Yrkes-EM), hvert annet år Sørge for norsk deltakelse i WorldSkills (Yrkes-VM), hvert annet år Delta i det internasjonale utviklingsarbeidet knyttet til WSE og WSI Være pådriver for å få yrkeskonkurranser inn som naturlig metode i videregående skole

PROSJEKT SKOLEKONKURRANSER SOM METODE Forprosjekt skoleåret 2015/2016 – 4 fylkeskommuner med tilhørende opplæringskontor er med Hovedprosjekt skoleårene 2015/16 og 2016/17, alle fylkeskommunene ønskes velkommen til å delta i prosjektet, foreløpig har ca nye fylkeskommuner meldt seg, i tillegg til de fire i forprosjektet. Tilskudd på 5 mill fra myndighetene til gjennomføring og evaluering Stimuleringsmidler til de deltakende fylkeskommuner hvert år etter gjennomførte tiltak, kr pr. år

HVA ØNSKER VI Å OPPNÅ? Skolekonkurranser blir et virkemiddel for å oppnå målene i samfunnskontrakten, dvs. økt søkning til yrkesfagene, flere gjennomfører løpet, flere lærekontrakter Et kontinuerlig og godt samarbeid mellom skoler og næringsliv, hvilket er viktig for en god fag- og yrkesopplæring Skoler/elever og bedrifter blir bedre kjent, økt muligheter for utplassering og læreplass, bedre kvalitet og økt kompetanse hos alle Konkurranser blir en naturlig del av skolehverdagen innenfor kompetansemålene i læreplanen Bærekraftig nasjonal modell som alle yrkesfag kan bruke Få målt hvilken betydning skolekonkurranser har

ORGANISERING WorldSkills Norway er hovedansvarlig for prosjektgjennomføringen, evaluering og rapportering til myndighetene Hver deltakende fylkeskommune, som skoleeier, må selv bestemme hvordan de skal organisere seg og hvilke lokale aktører (skoler, opplæringskontor, bedrifter) de skal engasjere og få med i prosjektet. Hver deltakende fylkeskommune må oppnevne en eller flere kontaktpersoner til WSN Kommunikasjon om prosjektet vil gå via WSN og kontaktpersonene WSN har prosjektengasjerte som vil stille opp på møter i fylkeskommunene når dette er ønskelig, uten kostnad

VERKTØYKASSE I PROSJEKTET Nettsted hvor vi legger ut aktuelle hjelpemidler: Informasjon, presentasjoner og rapporter om skolekonkurranser Eksempler på oppgaver fra skolekonkurranser i Norge Oppgaver som er gitt i de internasjonale konkurransene Brosjyremateriell, diplomer, etc. som kan lastes ned for egen redigering/bruk Konkurranseplan for

FOR Å BLI MED Skriftlig bekreftelse fra fylkeskommunen til WorldSkills Norway om at dere ønsker å delta i prosjektet Frist: 15. november 2015 Lage plan for eget arbeid, dvs. en plan som viser hvilke skolekonkurranser som skal gjennomføres (hvilke fag, hvilke skoler, hvem er ansvarlig, samarbeidsparter lokalt, tidsplan, etc.). Frist: 1. mars 2016 Maler ligger i verktøykassa på

PLANER FOR Skolekonkurranser i mange flere fag og fylker Kurs i regi av WorldSkills Norway, kursledere vil være lærere og instruktører som har internasjonal erfaring fra yrkeskonkurranser Følgeforskning i regi av FAFO Eget opplegg under Yrkes-NM 2016 i Bergen (oktober) Erfamøter med oppbygging/planlegging mot 2017 Studiereise til EuroSkills 2016 i Gøteborg (desember) Nye konkurranser våren 2017 Prosjektet avsluttes med Skole-NM 2017