Rapport fra NAKU Helseoppfølging av personer med utviklingshemning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Psykiske utfordringer ved MS
Helse og sykdomsbegrepet
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Ulik praksis i bruk av mageleie. Melding om bruk av tvang i skadeavvergende nødsituasjoner (bokstav A) – ca. 900 pr. år, stabilt Vedtak som innebærer.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Holdninger til helseforsikring
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Pårørende.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Samhandlingsreformens konsekvenser for pleie og omsorgstilbudet FoU-prosjekt nr Samarbeidsprosjekt mellom IRIS og Nasjonalt senter for distriktsmedisin.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Faglig utvikling hos sykepleierne
Avdekkingskompetanse Veiledning til kommuneansatte
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Egenomsorg og helse.
Kapittel 1 Helse og sykdom
(Parent Management Training - Oregon)
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
HMS © Caritas Norge..
Ny studie ved Universitetet i Oslo:
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Rapport fra NAKU Helseoppfølging av personer med utviklingshemning

Utviklingshemning og helseoppfølging I Norge fastsettes diagnosen psykisk utviklingshemming på bakgrunn av diagnosesystemet ICD-10. Tre forhold ligger til grunn: 1.Mental funksjon – måles med kulturelt tilpassede psykometriske tester. Her graderes utviklingshemning som: lett utviklingshemning (IQ fra 69 til 50), moderat utviklingshemning (IQ fra 49 til 35), alvorlig utviklingshemning (IQ fra 34 til 20) og dyp utviklingshemning (IQ under 20). 2.Ferdigheter i forhold til sosiale forhold og hverdagslivsfunksjoner vurderes 3.Reduksjon i ferdigheter må ha debutert før fylte 18 år.

Ulike definisjoner – usikkert sammenlikningsgrunnlag Verden over benyttes forskjellige definisjoner på utviklingshemning og ulike diagnosesystemer. flere problemer knyttet til å støtte seg til internasjonal forskning om utviklingshemning og helseoppfølging er kulturelle og samfunnsmessige forhold er så vidt ulike i de landene som sammenliknes, at sentrale funn i stor grad bestemmes av dem. er personene studien omfatter personer med utviklingshemning, og er kriteriene (definisjon/ diagnostisk praksis) sammenliknbare i disse landene. Ikke utelukket at sammenlikning av forskningsresultater kan være relevant: Verdensomspennende trender og epidemier Her presenteres forskning fra Storbritannia, USA, Europa og Australia.

Prevalens Norske kommuner registrerer alle personer med utviklingshemning som mottar bistand. Basert på disse er det registrert personer med utviklingshemning (0,42 % av befolkningen) Til sammenlikning er tallene fra Danmark som er 0,65%) I Dagens Medisin i april 2007 intervjues fagpersoner om underdiagnostisering trolig så mange som kan ha en uoppdaget utviklingshemning.

Prevalens II En tilsvarende tendens til underdiagnostisering omtales av Strømme og Valvatne (1998) barn født i perioden 1980 til 1985 ble undersøkt blant annet psykiske tilstander og diagnoser hos barna ved hjelp av diagnoseverktøyet DSM-IV (The Diagnostic and Statistical Manual, nr. 4) Undersøkelsen viste en prevalens på 0,35 % for lett utviklingshemning, og 0,27 % for alvorlig utviklingshemning. Basert på tallene i undersøkelsen ville man for det første forvente at det var registrert i underkant av personer med utviklingshemning, og for det andre at også dette var et minimumstall.

Tall – for å vite Det er sannsynlig at enkeltpersoner har fått diagnoser som ADHD eller psykiske tilstander og diagnoser, heller enn utviklingshemning etter hvert som vanskeligheter i dagliglivet har meldt seg (Storvik 2007). Tallfesting er viktig : Det er stor forskjell på å legge opp et helseoppfølgingstilbud til i forhold til personer som er det dobbelte helsetjenestene må tilbys og presenteres på ulik måte, og til en viss grad også ha ulikt innhold avhengig av om det dreier seg om helsetjenester til personer med lett eller dyp grad av utviklingshemning. Det er også viktig å ha en oversikt over hvor mange det dreier seg om i hver kategori. Sikre tall vil også være til hjelp for å avklare om noen faller utenfor det helsetjenestetilbudet som tilbys.

Økt risiko for sykdom Undersøkelser som tar for seg sykelighet hos personer med utviklingshemning: ofte små utvalg og andre forhold som kan bidra til bias gir likevel indikasjon på hvordan helsesituasjonen for personer med utviklingshemning skiller seg fra normalpopulasjonen (Sutherland mfl. 2002, s. 430). økt risiko for kroniske sykdommer, økt hyppighet av risikofaktorer som forbindes med dårlig helse jo mer alvorlig utviklingshemningen er, jo større er sjansen for at man også har en tilleggslidelse (Fisher 2004, Beange mfl. 1995, her etter Sutherland mfl. 2002).

To litteraturstudier av nyere internasjonal forskning Den første litteraturstudien er av Sutherland mfl. (2002). En studie foretatt av Wilson og Haire (1990) av i alt 65 voksne personer med utviklingshemning tilknyttet ett og samme dagsenter. Helsetilstanden kartlagt ved fysiske undersøkelser. samtlige hadde helseproblemer 88 prosent hadde minst ett helseproblem som ikke var diagnostisert. Til tross for flere helseproblemer enn kontrollgruppen, brukte de ikke helsetjenester i større grad. En studie av Beange mfl. (1995) benyttet rutinemessige blodprøver blant 202 voksne med utviklingshemning 95 prosent hadde medisinske/helsemessige problemer ut over selve utviklingshemningen undersøkelsen avdekket medisinske problemer som ikke var oppdaget, eller ikke hadde blitt tatt hånd om på en adekvat måte.

Den andre litteraturstudien Foretatt av Fisher (2004) - en gjennomgang av 54 forskningsartikler utgitt i perioden 1992 til Disse viser at: personer med utviklingshemning har større behov for helsetjenester enn andre mindre sjanse for at de får adekvate tjenester. undersøkelsene viser til barrierer som hindrer helsetjenester manglende ressurser og manglende kunnskap om tilstanden (utviklingshemming) hos helsepersonell. uklare ansvarslinjer primærhelsetjenesten tror at tjenesten bør gis av spesialisthelsetjenesten og omvendt. helsearbeidere sier de er uerfarne i å gi personer med utviklingshemning helsetjenester, og stigma knyttet til utviklingshemning spiller en rolle

Helsetjenestens normalmodell skaper vansker Ekeland og Lund (2006) beskriver helsetjenestens normalmodell som problematisk og utfordrende den forutsetter at den enkelte selv er i stand til å observere, vurdere og beskrive egen helsetilstand, og tilkalle eller oppsøke helsetjenesten ved behov Normalmodellen fungerer ikke for mindreårig eller når noen på grunn av svekket funksjon ikke selv kan ytre seg om helsemessige problemer De er avhengig av at andre observerer og bedømmer deres tilstand, og iverksette tiltak eller skaffe kvalifisert hjelp

Ingen vanlige plager I en helseundersøkelse av samtlige utviklingshemmede i Surnadal kommune (N = 47) påpeker Grimsmo (1990) bl.a. at: Almenmedisinske journaler er vanligvis innholdsrike med hensyn til vanlige plager (hodepine, myalgier, dyspepsi, avføringsvansker etc.) I journalene til de psykisk utviklingshemmede var dette omtrent ikke omtalt. Utspørringen gav det inntrykket at de er like mye plaget som andre Undersøkelsen viste for øvrig at personer med utviklingshemning er alvorlig forsømt rent medisinsk, og hjemmeboende mer enn institusjonsboende.

Film fra Mencap action/getting-it-right

Livsstilssykdommer En studie foretatt i Storbritannia av Robertson mfl. (2000) omfattet i alt 500 personer med utviklingshemning og undersøkte livsstilsrelaterte risikofaktorer for dårlig helse og viste at personer med utviklingshemning var: mindre belastet med risikofaktorer forårsaket av alkohol og tobakk mer belastet med risikoene for overvekt og fysisk inaktivitet fysisk inaktivitet alene bidrar sannsynligvis mest til de høye ratene av sykelighet og dødelighet blant personer med utviklingshemning (ibid.). Boform påvirker risikoen for helsesvikt som følge av livsstil. Rimmer mfl. (1995) viste at personer som bodde i institusjon, hadde lavere kolesterol- og kroppsfettverdier enn både de som bodde hjemme hos pårørende og de som bodde i gruppeboliger i lokalsamfunnet.

Barrierer for sunnere livsstil Messent mfl. (1999) påviser at personer med middels til moderat grad av utviklingshemning opplever barrierer når det gjelder å delta i fysiske aktiviteter dels grunnet begrensninger i tilgangen til områder for slik aktivitet, for lav personaldekning og uklare ansvarsforhold. Messent, Cooke og Long (1999) peker på at varierende kunnskap blant ansatte og økonomiske rammer er forhold knyttet til boform som kan forklare vektlegging av eller nedprioritering av sunne aktiviteter (, her etter Sutherland mfl. 2002). Jobling (2001) informasjon om fordelene ved regelmessige, forebyggende helseundersøkelser, og betydningen av av et sunt kosthold, mosjon og andre aspekter ved å leve sunt, finnes i liten grad i materiell tilpasset utviklingshemmede. Dermed går mange glipp av viktig informasjon og en reell mulighet til å spille en aktiv rolle i ivaretakelsen av egen helse, og en bevissthet om betydningen av livsstil.

Psykiske tilstander og diagnoser Cooper & Bailey 2001, Moss, Emerson & Holland 1977 påviser høyere forekomst av psykiske tilstander og diagnoser hos personer med utviklingshemning Sutherland mfl. 2002, Jansen mfl. 2004, Kerr 2004 finner at jo mer alvorlig utviklingshemningen er, jo større er risikoen for å utvikle psykiske tilstander og diagnoser Cooper & Bailey 2001, Lennox & Chaplin 1996, Moss et al viser at personer med utviklingshemning har økt forekomst av et vidt spekter av psykiske tilstander og diagnoser, eksempelvis: depresjoner, selvskadende atferd, demens, angst, psykoser og personlighetsforstyrrelser

Sprikende tall om forekomst av psykiske lidelser Borthwick-Duffy (1994) viser at det i forskningen om forekomst av psykisk lidelse blant personer med utviklingshemning framkommer et spenn fra 10 prosent til 80 prosent Cooper 1999, Patel et al. 1993, Ryan & Sunada 1997 forklarer variasjonen med: vansker i forhold til operasjonalisering av definisjoner og vansker med identifikasjon av symptomer (ibid.), psykiske tilstander og diagnoser hos personer med utviklingshemning har likhetstrekk med fysiske sykdommer og tilstander og diagnoser og Atferdsfaktorer

Underdiagnostisering Skullerud mfl (2000) viser at etter grundige undersøkelser hos psykiater ble psykisk lidelse bekreftet for 21 personer, eller nær 44 % av alle voksne personer med utviklingshemning bosatt i den aktuelle kommunen. Det ble stilt 34 psykiatriske diagnoser, derav 32 nye. Undersøkelsen førte til en rekke råd om miljøtiltak, endringer i aktivisering, omsorg/støtte, bygningsmessige endringer og psykiatrisk behandling. For 18 personer ble det foreslått endringer i medikamentell behandling, derav råd om å avslutte bruk av psykofarmaka Graden av psykisk utviklingshemming ble justert for 19 personer

Bruk, misbruk og feilbruk av nevroleptika Revis og Nøttestad (2006) undersøkte vedtak om bruk av tvang og makt hos 43 personer i Sør-Trøndelag fant at: over halvparten hadde en psykisk lidelse 70 % hadde brukt medikasjon mot alvorlig psykisk lidelse Det var ikke samsvar mellom den psykiske lidelsen og medikamentbruken. Det antydes at nevroleptika anvendes som et middel til å redusere uønsket atferd. Overlege Ivar Mæhle (2004) hevder at fortsatt blir ca. 30 % av alle utviklingshemmede medisinert med neuroleptika, og antiepileptika benyttes for å dempe uønsket atferd

Alvorlige bivirkninger Antiepileptika og psykofarmaka er relativt hyppig brukt av utviklingshemmede og undersøkelser viser alvorlige bivirkninger som: utfordrende atferd, ytterligere redusert orienteringsevne, motorisk uro, bevegelsesvansker, kroppslig ubehag m.v. Gates (1999) hevder at alle antiepileptika har atferdsmessige konsekvenser, Linaker (1997) peker på at slike midler kan bidra til voldelig atferd. Linaker nevner at utviklingshemmede kan være særlig disponert for bivirkninger av enkelte psykofarmaka, og med det økt uro.

nevroleptika Wold (1993) hevder at feil bruk av nevroleptika er uhyre vanlig. Resultatet er: overdoserte, nedsløvete pasienter som hadde enda større vansker med å forstå miljøet rundt seg enn før en startet behandlingen (Wold 1993: 83) Internasjonale studier tyder på at bruken av psykofarmaka ikke er mindre i kommunal- enn i institusjonsbaserte helsetjenester (Kalachnik 1999).

Andre tilstander og diagnoser Jansen mfl. 2004, Kerr 2004 peker på forskning som viser at personer med utviklingshemning har økt risiko for andre tilstander og diagnoser i tillegg til utviklingshemning som: epilepsi, cerebral parese, sansehemninger, muskel- og skjelettfunksjonssvikt av alvorlig grad, fedme, hudsykdommer, sykdommer i sentralnervesystemet, søvnproblemer og hormonforhold Sykdommene forekommer hyppigere hos personer med utviklingshemning enn hos andre

Andre tilstander og diagnoser II Ved visse syndromer forekommer for eksempel: epilepsi, autistiske trekk, søvnvansker og overvekt hyppigere enn ellers Infeksjonssykdommer og mage–tarm-lidelser forekommer hyppigere. Hos personer med sammensatte funksjonshemninger kan infeksjonssykdommer og ernæringsvansker medføre behov for særskilt medisinsk kompetanse og hyppige sykehusinnleggelser. Haugeberg og Kriz 1990 finner at av i alt 226 personer med utviklingshemning (95% alvorlig utviklingshemning), har 79,2% en eller flere sanselidelser, som er den hyppigste tilleggslidelsen Gjærum (2002)Sykdommene påvirker utviklingen, men kan behandles.

Studier (internasjonale) viser Høyere mortalitet (Hollings mfl 1998) Tannproblemer - 7 ganger så stort (Scott mfl 1989) Epilepsi – prevalens 25% (Coulter 1993) Høyere forekomst av canser (Braun mfl 1985, Cooke 1997, Jancar 1990, Scholl 1982) Økt forekomst av tilstander og diagnoser som Alzheimers sykdom (Holland mfl 1998) Nedsatt hørsel (Wilson & Haire 1990) Nedsatt syn – 7 ganger oftere (Warburg 1994)

Fellesnevnere fra studiene (nasjonalt og internasjonalt ) Felles er det faktum at mange utviklingshemmede ikke selv er i stand til å observere egen helsesvikt, oppsøke lege, formidle sine plager svikter når det gjelder å diagnostisere sykdommer, tilstander og diagnoser underdiagnostisering, feildiagnostisering med feilbehandling osv Særlig alvorlig må det sies å være at mange går på medisiner for plager og sykdommer de ikke har, mange har sykdommer de ikke får behandling for Skullerud mfl. (2000) er klar på årsaksforklaringen - mangel på kompetanse og tid hos helsepersonell

Vår undersøkelse; samtaler og intervju (1/3) Vanskelig for personer med utviklingshemning å få formidlet hva som er galt Brukere og pårørende forteller: Angst for å gå til lege vanskelig å sette ord på hvor det er vondt blir ikke alltid tatt på alvor av helsevesenet Nærpersonene (miljøpersonalet) forteller: risiko for at symptomer blir oversett utskiftinger gjør at kunnskap om tidligere sykdommer og symptomer forsvinner Informasjonen blir ikke konkret nok

Vår undersøkelse; samtaler og intervju (2/3) Fastlegene forteller: Avhengig av at andre observerer symptomer og gjør henvendelsen ser pasienten sjeldent stor forskjell på hvor godt personalet har til bruker og om de kan hjelpe til med å forklare problemet pasienter kan være redde og nekter å la seg undersøke Pasienter kommer ikke til legen selv om de er syke

Vår undersøkelse; samtaler og intervju (3/3) Habiliteringstjenesten forteller: banale lidelser blir ikke oppdaget men tolket som atferdsvansker eller psykiske lidelser nærpersonene har ikke rutiner eller kunnskap om å observere og beskrive sykdomstegn pasientene følges ikke opp rutinemessig (medisnering, bivirkninger, seponering) fastlegen kontaktes av pårørende og miljøpersonalet, og foreskriver medikamenter uten å ha sett pasienten. fastlegene mangler kunnskap om utviklingshemning og syndromer. De mangler sjekklister for hva som bør kontrolleres.

Virkninger av organisering Omlegginger innen helse- og sosialsektoren har betydning for hvordan helseoppfølgingen er Internasjonale studier tyder på at fokuset på helse og helseoppfølgingen varierer etter boform En politisk reform eller omorganisering som innebærer et skifte med slike mulige konsekvenser, må kompensere for dette (gjelder alle nivå)

Kunnskapsmangel i alle ledd I kommunene (eksempelvis): ikke formelle krav om hva helsepersonell skal kunne om utviklingshemning for lite helsekompetanse hos nærpersonene for lite kompetanse om observasjon og hvordan formidle symptomer mangler rutiner på undersøkelser, særlig av sanseapparatet upresise problemstillinger ved henvisninger til spesialisthelsetjenesten varierende praksis i hvordan symptomer tolkes

Utfordringene er 1.Manglende eller utilstrekkelig kunnskap 2.Underdiagnostisering 3.Feilbehandling av sykdommer 4.Feilmedisinering 5.Vansker med å oppdage/ formidle sykdom og helseplager – flere er ikke selv i stand til å etterspørre helsetjenester ved behov

Viktige forhold å ta fatt i Økning av kunnskap hos nærpersonene Sikre at ansatte har nødvendig kompetanse Sikre at ansatte gis etter- og videreutdanningstilbud basert på ny og oppdatert kunnskap Krav om 15 timers obligatorisk kurs om utviklingshemming Sikre at nærpersoner, pårørende eller ansatte som kjenner bruker godt er ledsager ved legekonsultasjoner

Viktige forhold å ta fatt i Personer med utviklingshemning Tilbys adekvat og tilrettelagt kunnskap om helse, helseforebyggende tiltak, livsstil, sykdom og hvordan søke behandling Opplæringstilbud (etter mal av pasientopplæring)

Tiltak - Healthy aging – adults with intellectual disability WHO og IASSID (International Association for the Scientific Study of Intellectual Disabilities) lister opp: fokus på opplæring av primærhelsetjenesten, tverrfaglig tilnærming, ”case managment”, livsløpsperspektiv på medisinsk oppfølging, kommunikasjon med personer med utviklingshemning, ekstra oppmerksomhet rundt aldersrelaterte tilstander og diagnoser, tilgang til samme forebyggende tiltak som for andre, opplæring av både personer med utviklingshemning og deres bistandspersoner i forhold til kost og aktivitet, livsstil, ekspert/spesialist-behandling for å identifisere og behandle tilleggsdiagnoser som cerebral parese, epilepsi, autisme og sansehemninger.

Et europeisk manifest «Helsetjenester for mennesker med intellektuelle funksjonshemninger» viser til FNs standardregler, borgerrettigheter og internasjonale konvensjoner og beskriver fem hovedfokusområder for standarder for helsetjenesten: Optimal tilgjengelighet Helsepersonell som er kompetent i forhold til de særlige utfordringene personer med utviklingshemning møter Helsepersonell som har spesialisert seg på de spesifikke helseproblemene Tverrfaglige tjenester, En oppsøkende og forebyggende (proactive) helsetjeneste

referanseliste Se rapporten serapport[1].pdf