Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
NOR Kurs for deltakere i Introduksjonsprogrammet, Bergen kommune Kurs dekket av anbudet : -Delleveranse 1: Servicekurs -Delleveranse 2: Bygg-
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Jacques Koreman prosjekt-/forskningsleder i CALST og professor i fonetikk (NTNU) Olaf Husby forskningsleder i CALST og 1.aman. i norsk som andrespråk (NTNU)
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Alma og vi. Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria.
Om Globalskolen Nettskole Startet i 1998 med 15 elever Forsøk i fem år 2011: 1210 elever i 100 land trinn + grunnleggende norsk 22 lærere Læringsverktøyet.
Inger Egeland Bruk av e-verktøy i språkundervisning.
Trafikk opplæring Vestmarka barnehage, Idrettsveien 9, 8400 Sortland.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Nav veileder i videregående skole
Brukerveiledninger her:
Eilert Sundt videregående skole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Foreldremøte 8.trinn
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Fasilitering av kurs.
Det flerkulturelle Stavanger - samtalegruppe på norsk
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Foreldremøte november 2017.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Undervisning med ny vri
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Sandefjord voksenopplæring
Velkommen til Oslo Handelsgymnasium
Prosjekt digitalt læringsmiljø
«Bare bok gjør ingen klok»
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Informasjon til vg1 Valg for neste skoleår.
Video i undervisningen
Formidlingsansvarlig Torbjørn Håmsø
Forsert løp Foreldremøte 3. juni 2014
Dette er tittelen på dokumentet
Orientering om fagvalget for 3. klasse skoleåret
Digitale systemer ved OsloMet
23.mai 2018 KOMPETANSE FOR MANGFALD
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Foreldremøte nye 8.trinn
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Læring i dag for i morgen.
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Velkommen til nytt skoleår
Tilpasset opplæring Kurs 5
Forberedelse til praksis
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning på akuttmottak

Hvorfor?  Kvalifisering til hverdag og arbeid i Norge  Individuell tilpasning (faglige/personlige behov, progresjon, helse)  Praktiske forhold (bosted, transport, arbeidstid…)  Fraværsproblematikk  Administrasjon/økonomi/lokaler  Læreplan/norskprøver  Introduksjonsprogrammet

Hvem?  Manuel - timeteller  Jocelyn - ektefelle  Thomasz - arbeidsinnvandrer  Vinh - arbeidssøker  Emma - sykemeldt  Raquel – gravid  Amina - spor 1  Carlos og Tereza – RP  Maria - kommunalt ansatt  Fahima - Intro  Alex - vg2  Minoritetsspråklig ungdom i norske klasser…….

Hvordan?  Selvstendig bruk  I klasserommet, styrt av lærer/læreverk  Individuelt arbeid i klasserommet  Hjemmearbeid  Ulike nettbaserte kurs Nettkurs, «Flipped learning»,«blended learning»

Klasserom Normal progresjon Fast uketimetall Dag/kveld Definert nivå Nett Individuell progresjon Fast uketimetall Når du vil… Hvor du vil… Hvor fort du vil.. «Alle er på nivå» Kombinert klasserom og nett Høy progresjon (eller lav….) Fast uketimetall Klasserom + nett Definert nivå + mulighet til differensiering på nett

Utfordringer  Økonomi  Rammebetingelser  Språk  Brukergrensesnitt  Faglig innhold  Progresjon/prioritering  Tekniske utfordringer

Veiledning  Informasjon  Teknisk opplæring  Hjelp til å ta valg/prioritere  Kommunikasjon/personlig veiledning Motivasjon Mål Progresjon Støtte

Digitale verktøy

Digital «partner»  Læringsplattform It’s learning – Fronter  E-verktøy/apper Calst – Sounds Good – Duolingo – Memrise – Google apps –  Digitale læremidler LearnNow – Norsk Pluss – Migranorsk - Min vei – TV2 skole?

Læringsplattform  Planer  Oppgaver  Kommunikasjon  Arbeidskrevende for lærer?  I kombinasjon med andre digitale verktøy?

Google for education Fordeler  Deling av dokumenter  Kommunikasjon  Mer enn en læringsplattform Ulemper  Pris?  Deltakere må ha gmail- adresser

CALST  Uttaletrening på nett  8 dialekter  Baserer seg på kontrastiv analyse, L1/L2 map

Duolingo Fordeler  Korte økter  Kan brukes overalt  Kvalitetssikret Ulemper  Irrelevante setninger?  Engelsk støtte Nye støttespråk?  Arabisk  Polsk

Duolingo - klasserom  «Followers»  Konkurranse  Se klassens fremdrift

Memrise Fordeler  Alle kan lage kurs  Kursene må ikke være offentlige  Mange kurs Ulemper  Ingen kvalitetssikring  Stor kvalitets-forskjell

Digitale læremidler  LearnNow  TV2 skole  Kunnskap.no  Migranorsk  Min vei

Min vei  Veien Inn A1-B2  Helsenorsk  Veien Videre  Veien Fram Min vei

«Nettkurset er blitt min hobby. Etter at jeg har vært på Facebook, må jeg alltid logge inn for å se om det er en melding fra læreren» «Nettkurset er min bestevenn når jeg har fritid. Vi kan prate sammen!» «Tiden går fort når vi jobber med Min vei, og jeg glemmer å ha pause» «Min vei er som narkotika…. Hvis du begynner, blir du avhengig og kan ikke stoppe» «Jeg har ikke jobbet timer for jeg liker ikke data»