Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Alma og vi. Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Alma og vi. Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria."— Utskrift av presentasjonen:

1 Alma og vi

2 Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria

3 Blåskjerm og Alma Mer enn et systemskifte – 35 år pluss som verktøy, husholdningssystem, gjenfinningssystem – Blåskjermen var en institusjon Egne normer og regler Bibsys marc – praksis, håndbøker+++ Egen kultur – kurs, internopplæring Eget stammespråk Flere hadde gravøl ved overgangen Hvordan overføre fordelene til Alma?

4 Overraskelsene «Overraskelsene» [tar for gitt at systemet klarer «basics»] Tidkrevende – 8 mnd pluss før «pre-skifte»-status Ny kompetanse – kompetansevridende – Mye må læres på nytt – ikke alltid lett – Nye typer kompetanse –rom for å gjøre mer selv, men det krever annen kompetanse enn tidligere – Nye muligheter for mange Kostnadene – opplæring og innkjøring = lang prosess – Fjernlånet – Katalogisering på «dypere» nivå – tidkrevende med autoriteter – Vi mister «taus kunnskap» - må læres på nytt Stammespråket

5

6 Konsekvenser for bibliotekansatte Omorganiseringer? – Er det noen som har gjort dette direkte som konsekvens av skiftet? – Sentralisering av oppgaver knyttet til katalog? Tvinger det seg fram? Kompleksiteten gjør at flere må spesialisere seg – Katalogisering – Noen sier fra seg oppgaver – hva med nye Pensjoneringer – Går av før tiden, velger å ikke stå lengre Hvordan ivaretar leder dette?

7 Gode muligheter for bibliotek med programmeringskompetanse Gode muligheter for bibliotekansatte med programmeringskompetanse, interesser for spesielle områder Som alltid forskjeller på hva store, mellomstore og små bibliotek kan gjøre Bibsys skal hjelpe både små og store Evaluering? Når og på hvilke(t) nivå

8 Tid nok til tilpasning? Er det satt av nok tid til prosessen? – Vi har ikke satt stopp for noen oppgaver – «Flaks» at valutasituasjonen har redusert innkjøp? For mange skjer det andre store ting samtidig – Fusjonsprosesser – 0,7% kutt i administrasjonen – 10% -kuttet ved NTNU

9 Før: «det er så gammelt dette systemet» Nå: «vi har så nytt system skjønner du» Blåskjermen utviklet gradvis over tid, frustrerende med lang respons på endringsforslag Alma hyllekjøpt – må gjøre tilpasninger fort for å få til samme effektivitet, kan gjøre noe av dette lokalt -hvis kompetanse

10 Gøy –på sikt – det blir bra! Gøy med noe nytt å lære seg Nye muligheter Marc 21, autoritetsfelter – bra for mapping og deling på sikt Web-basert – alltid tilgjengelig (nesten) Effektivt utlån/innlån på institusjonen

11 Småfrustrasjonene Grensesnittet – har de brukertestet over hodet? Funksjonaliteten – utviklet av bibliotekarer??? Vant til full kontroll – Oversikt over alle bokeksemplarer i bibsys – borte!? – Ca oversikt over all beholdning hos alle bibsysbibliotek Opplæringsmaterialet – engelsk og komplekst – laget for opplæring eller for å vise «kompleksiteten»?

12 Videre? Kompetanseheving Evalueringer Utvikling

13 Kunnskapsorganisasjoner Verdier Normer Regler =kultur =institusjoner


Laste ned ppt "Alma og vi. Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google