Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Advertisements

Politikk handler om å fordele goder og byrder i et samfunn.
De politiske partiene i Norge
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
folkestyrets utvikling i norge
Barn og unges rett til deltakelse
Venstres sosialliberalisme
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati.
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
130206jpj.
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
Stortinget Landets lovgivende forsamling
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
14 Samarbeid over grenser
Tverrfaglige prosjekt
POLITIKK.
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Politiske partier og valg
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Politikk og demokrati. Folkestyret i Norge Politikk dreier seg om å fordele goder og byrder i samfunnet Vi har et folkestyre i Norge Indirekte demokrati.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Demokrati som styreform
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Den politiske styringskjeden
Formålet med opplæringen er å vise at vårt demokrati bygger på humanistiske verdier som frihet, likhet og respekt for individet. Individets rettigheter.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Regjeringens funksjoner
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Kommunen og Fylkeskommunen
Kapittel 7 Demokrati.
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Den internasjonale arenaen
Den lovgivende makten i Norge
Menneskerettigheter og
JUS 2111 Vår 2019 Inger-Johanne Sand, IOR/UiO
VALG.
Kap. 7 Demokrati som styreform
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske og diskutere hvordan man kan være med på å påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning 4b gjøre greie for utfordringer for demokratiet, for eksempel når det gjelder representasjon fra urfolk og minoriteter 4c diskuter hvordan makt og påvirkning kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomisk tilhørighet 4d diskutere sammenhenger mellom styreformer, rettsstat og menneskerettigheter 4e gjøre greie for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge, både norske og samiske og drøfte flertallsdemokratiet 4f analysere grunnleggende forskjeller mellom de politiske partiene i Norge

Kapittel 5. Politikk og demokrati Hva forbinder du med ordet politikk? (106) Politikk (106) «Å arbeide med spørsmål og tiltak som gjelder styringsprosessene og fordelingen av goder og byrder i et samfunn.» Gode (106) «I sosialøkonomien er et gode en fellesbetegnelse på varer og tjenester. I vid betydning er det alt menneskene setter pris på og streber etter.» Prioritere (106) «Sette opp i rangordning, gi høyere og lavere rang.»

Kapittel 5. Politikk og demokrati Hvilke fordeler og ulemper er det med hyppig bruk av folkeavstemninger? (108) Demokrati (108) «Styreform der folkeflertallet gjennom valg av nasjonalforsamling har den avgjørende politiske innflytelsen, og mindretallet har fri adgang til å arbeide for sitt syn.» - Frie valg - Allmenn stemmerett - Ytringsfrihet - Organisasjonsfrihet

Kapittel 5. Politikk og demokrati Rettsstat (109) «Stat med uavhengige domstoler som sikrer borgerne mot overgrep fra myndighetenes side, det motsatte av politistat.» -Domstolene er uavhengige -Ingen kan dømmes uten lov og dom -Tiltalte er uskyldig inntil det motsatte er bevist -Det er likhet for loven -Loven kan ikke gis tilbakevirkende kraft

Kapittel 5. Politikk og demokrati Menneskerettigheter (112) FNs verdenserklæring om menneskerettigheter fra 1948 (113) Den europeiske menneskerettighets-domstolen i Strasbourg (Frankrike) (113)(163) - Kan dømme stater i Europa Den internasjonale domstolen i Haag (Nederland) (113) - Kan dømme alle stater

Kapittel 5. Politikk og demokrati Sivile og politiske rettigheter (113) -tale – og trykkefrihet -religionsfrihet -rettssikkerhet -politiske rettigheter Sosiale og kulturelle rettigheter (113) -frihet fra sult -retten til arbeid -sosial trygghet, helsetilbud og utdanning

Kapittel 5. Politikk og demokrati Hvordan styres Norge? (115) -Den lovgivende makt -Den utøvende makt -Den dømmende makt

Kapittel 5. Politikk og demokrati Folkesuverenitet (115) «Makten i samfunnet utgår fra folket, for eksempel ved at folket (velgerne) i valg bestemmer hvem som skal styre landet.» Maktfordeling (115) «Går ut på at statsmakten deles i en lovgivende, en utøvende og en dømmende myndighet, som er innbyrdes uavhengige.» Parlamentarisme (115) «Styreform der det parti eller de partier som har flertall i parlamentet, danner eller utpeker regjeringen, som må gå av hvis den ikke lenger har flertallets tillit.»

Kapittel 5. Politikk og demokrati Stortingets oppgaver er (116) -å vedta, endre og oppheve lover -å vedta statsbudsjett -å kontrollere regjeringen -å vedta regler, retningslinjer og planer for driften av staten -å være en arena for politisk debatt

Kapittel 5. Politikk og demokrati Regjeringens oppgaver er (118) -å ta initiativ til og forberede saker den ønsker å ta opp i stortinget -å følge opp vedtak som blir gjort i Stortinget -å utarbeide utfyllende retningslinjer for den praktiske gjennomføringen -å lede utenrikspolitikken og vårt forhold til andre land -å lede statsadministrasjonen og forvalte statens eiendommer

Kapittel 5. Politikk og demokrati Sametingets oppgaver er (122) -å være et rådgivende organ for de sentrale myndigheter -å uttale seg om spørsmål av interesse for samer -å fordele midler gjennom tilskuddsordninger til samer -å arbeide med næringsspørsmål, språk, utdanning, kulturspørsmål og kulturminnevern

Kapittel 5. Politikk og demokrati Fylkeskommunens oppgaver er å løse oppgaver som krever samarbeid over kommunegrensene (128) -Videregående opplæring -Voksenopplæring -Tannhelsetjeneste -Fylkesveier -Trafikksikkerhetsarbeid -Skoleskyss

Kapittel 5. Politikk og demokrati Kommunens oppgaver er oppgaver som kan løses i hver enkelt kommune (128) -Barneskole -Barnehage -Primærhelsetjenesten -Sosialhjelp -Lokale veier -Kirker og kirkegårder -Folkebibliotek

Kapittel 5. Politikk og demokrati Er flertallsdemokrati alltid et gode for befolkningen? Direkte demokrati (108) «Når befolkningen blir spurt direkte om hva de mener om en sak, for eksempel ved folkeavstemning.» Indirekte demokrati (108) «Når man velger representanter som styrer på vegne av resten av befolkningen, også kalt representativt demokrati.» Lav valgdeltagelse (160) Kan minoriteter miste innflytelse når flertallet alltid bestemmer? (122)

Kapittel 5. Politikk og demokrati

Kapittel 5. Politikk og demokrati Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Demokrati og menneskerettigheter (2) (Læreplanmål 4d) Demokrati og menneskerettigheter (2) (Læreplanmål 4d) Stortinget (Læreplanmål 4e) Kommunen din (Læreplanmål 4e) Kommunen din (Læreplanmål 4e)

Kapittel 5. Politikk og demokrati Utforskeren 1b utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep Finn fram til noen saker som stortingsrepresentantene fra fylket ditt har vært spesielt opptatt av på Stortinget. Skaff deg mest mulig informasjon om saken og drøft ulike løsningsforslag.