KulturBiz 1.September 2015 M: 907 52 850.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Psychology at Work Ψ Ψ Human Factors Om selvtillit, nettverk, mentoring for Kvinne-på-topp-programmet i Arbeiderpartiet 4. mars, 2008 Lene Rønning-Arnesen.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
NESOs Formannskole klasse / 2014
Mentorordningen ved NHH - Om mentoring
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
En lærende organisasjon?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Ungdomstrinn i utvikling
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Prosjekt og forskningsrapport
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
Forsker og bedrift- et lykkelig ekteskap? Sven Samuelsen P2005 konferansen 9./10. februar 2006.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Prosjektavslutning og sluttrapport
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Modellkommunene Hva er unikt?
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Investerer i Fremtidens internett Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT - VERDIKT.
Forvaltning av fondsmidler. Innhold Hva menes med forvaltning Retningslinjer for å kjøre prosjekt Samle inn og bruke TRF midler Regnskapspraksis Krav.
Angelika Kruse-Jensen Past president, Akerborg RK.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Tema: Coaching – ”Fra sjef til leder” Modul
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Medarbeiderundersøkelsen 2014
RIS-metoden for prosessforbedring
LEDERNE, april 2005, Trondheim
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Mentorskap og nettverk HINT, Levanger 5 november 2005
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Samarbeid og medbestemmelse

Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

KulturBiz 1.September 2015 M:

Mentoring som metode Hvorfor er det viktig med et mentoringprogram? Hva vil det si å ha et mentoringprogram?

Kort om meg Mer enn 25 års erfaring innen ledelses – og organisasjonsutvikling Lang ledererfaring Arbeidet med mentoring siden 1999 Forfatter av boken Mentoring. Lærende allianser i ledelse. Jeg bygger på forskning knyttet til hva som fungerer og gir utbytte – og egne erfaringer Medstifter og nestleder i EMCC Norge

Ikke alt som kalles mentoring er mentoring Mentoring er i dag et fagfelt Mentoring er noe annet og mer enn rådgiving

Fagfeltet mentoring Et fagfelt i rivende utvikling De siste 30 årene mye internasjonal forskning og det er gjort mange erfaringer Internasjonale standarder for gjennomføring (ISMPE) Etiske retningslinjer ( of conducts)

EMCC (European Mentoring and coaching Council) Grunnlagt i 1992 av bl.a David Clutterbuck 5000 medlemmer ++ i 67 land Arbeider for kvalitet innen mentoring og coaching Er forskningsbasert Etiske retningslinjer EMCC Norge ble etablert i Konferanse mars 2016.

To former for mentoring Sponsorship eller tradisjonell karriere mentoring (nord-amerikansk mentoring) Utviklende mentoring (europeisk mentoring)

Sponsorship Råd Uformelt Ad hoc Karriererådgivning «Farlig»?

Kjennetegn Utviklende & god mentoring Struktur – et utviklingsforløp Kontrakt for samarbeidet – mht læring, samarbeidet, varighet, antall møter, hvor lange skal møtene være, hvor skal vi møtes, hvordan skal vi forberdes oss Forpliktelse - til samarbeidet, egne læring, oppdragsgiver (kommunen) Definerte roller og ansvar – for bade mentor, mentee og prosjektledelse Etiske retningslinjer – konfidensialitet, samarbeidet Oppfølging og evaluering Nettverk – som skapes Prosjektledelse

Utviklende mentoring Personlig og profesjonell utvikling Bevisstgjøringsprosess - både personlig og mht bedriften Personlig: Hvem er jeg? Hva slags leder vil jeg være? Hva ønsker jeg å få til? Virksomheten: Hva vil det si å lede en kulturbedrift? Arbeidsmilljø? Økonomi? Kunder? Krever trening av mentorer og mentee – knyttet til hva gir læring og utvikling Etiske retningslinjer

En mentor i arbeidslivet A business mentor is someone who makes you think about yourself and your business David Clutterbuck Balansere forretning og relasjoner

Lærende allianse Læringen skal være toveis Mentor skal også lære

Atferd og roller i mentoring Ekeland 2014

Hvorfor er det viktig med et mentoringprogram? Sikrer kvalitet (hvis det gjøres på den rette måten) Har en struktur som gir utbytte Gir støtte til de som deltar (mentorer og mentee) En unik mulighet for Utvikling av enkeltpersoner - mentorer og mentee Virksomheten – støtter vekst og innovasjon Nyttige nettverk – skaper synergier Gir en meget effektiv utviklingsprosess

Hva vil det si å ha et mentoringprogram? Struktur – som sikrer utbytte et program, start og avslutning Er formelt – en oppdragsgiver, forpliktelse Prosjektledelse Oppfølging underveis

Internasjonal Standards for Mentoring Programmes in Employment ISMPE ( 1.Tydelig målsetting og målgruppe 2.Trening og informasjon av alle involverte 3.Prosess for utvelgelse og kobling 4.Prosess for evaluering og oppfølging 5.Høye etiske standarder 6.Administrasjon, støtte og oppfølging

Suksessfaktorer for et samarbeid Tydelig og klar målsetting – hva ønsker vi å oppnå/hva bruke dette til? Forankring i toppledelsen/kommunen/oppdragsgiver Forpliktelse til prosessen– hvordan skal vi samarbeide? God og kvalifisert koblingsprosess – hvem passer sammen med hvem? Hvordan gjøre bruk av sin mentor – retningslinjer Oppfølging underveis – hvordan går det? Struktur, oppfølging og trening av mentor og adepter innledningsvis og underveis God prosjektledelse Etiske retningslinjer Evaluering underveis og avslutningsvis

Mentoring i arbeidslivet

En mentor i arbeidslivet A business mentor is someone who makes you think about yourself and your business David Clutterbuck Balansere forretning og relasjoner

Viktige suksesskriterier Tydelig målsetting og målgruppe Forankring i toppledelsen og de ansvarlige for programmet God og kvalifisert koblingsprosess Struktur med oppfølging underveis Trening av mentorer og adepter God prosjektledelse Etiske retningslinjer Evaluering underveis og avslutningsvis Vi vet mye om hva som skal til for å få best mulig utbytte av mentoringprogram.

Atferd og roller i mentoring Ekeland 2014

Ta ansvar for eget utbytte Vise initiativ Være forberedt Villighet til å investere tid Adeptens rolle og ansvar Sette mål for prosessen Lage agenda for hvert møte Forberedere seg til møtene Lage refleksjonsnotat etter møtene

Faser i samarbeidet mellom adept og mentor Ekeland 2014

Internasjonal Standards for Mentoring Programmes in Employment ISMPE ( 1.Tydelig målsetting og målgruppe 2.Trening og informasjon av alle involverte 3.Prosess for utvelgelse og kobling 4.Prosess for evaluering og oppfølging 5.Høye etiske standarder 6.Administrasjon, støtte og oppfølging

Internasjonal Standards for Mentoring Programmes in Employment ISMPE ( 1.Clarity of purpose 2.Stakeholders training and briefing 3.Prosess for selection and matching 4.Prosess for measurement and reveiw 5.Maintains high standards of ethics 6.Administration and support

Suksessfaktorer for et samarbeid - hvordan jeg jobber Tydelig og klar målsetting – hva ønsker vi å oppnå/hva bruke dette til? Forankring i toppledelsen Forpliktelse til prosessen– hvordan skal vi samarbeide? God og kvalifisert koblingsprosess – hvem passer sammen med hvem? Hvordan gjøre bruk av sin mentor/veileder – retningslinjer Oppfølging underveis – hvordan går det? Struktur, oppfølging og trening av mentor og adepter innledningsvis og underveis God prosjektledelse Etiske retningslinjer Evaluering underveis og avslutningsvis

1.Det er mentors oppgave å respondere på adeptens utviklingsbehov og ikke fremme egen agenda. 2.Mentor og adept må bli enige om hvordan konfidensialitet skal håndteres. 3.Mentor skal ikke bevege seg inn på områder som adepten ønsker å holde for seg selv, inntil adepten selv åpner for dette. Mentor skal imidlertid hjelpe adepten med å innse eller erkjenne hvordan andre tema kan henge sammen med, eller være knyttet til disse eventuelt private temaene. 4.Mentor og adept skal strebe etter å være åpne og ærlige overfor hverandre og relasjonen. 5.Mentorskapet skal ikke utnyttes på noen måte eller på noen måte være kilde til misforståelser. 6.Mentor skal være bevisst sine grenser for egen kompetanse og bevege seg innenfor disse grensene. 7.Mentor har et ansvar for å utvikle sin mentoringkompetanse. Utarbeidet av AFF etter retningslinjer fra Clutterbuck Associates UK, EMCC, 2002 AFFs etiske retningslinjer for mentoring

8.Adepten må akseptere og være seg bevisst sitt store ansvar i relasjonen. Mentor skal hjelpe adepten i dette og oppmuntre adepten til selvstendighet. 9.Mentor og adept må respektere hverandres tid og begrensninger. 10.Mentor og adept må dele ansvaret for å avvikle relasjonen når den har tjent sin hensikt og/eller kontraktstiden er utløpt. De skal unngå å skape avhengighet. 11.Begge parter har rett til å avslutte relasjonen. Begge parter har ansvar for å ta relasjonen opp til diskusjon som en del av den gjensidige læringen 12.Adepten skal være bevisst sine rettigheter og programmets prosedyrer for klage. Etiske retningslinjer – forts.