Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
NAV-kontor NAV Rogaland
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeidsevnevurdering i NAV
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Vekst og attføringskonferansen 2011
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Eldrid Hodneland Rasmussen
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
ARBEIDSEVNEVURDERING
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeidsevnekartlegging
ASVL’s Vinterkonferanse 2010
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Fibromyalgi og trygd Hvilke utfordringer ser NAV ved denne diagnosen
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Gardermoen, 5. juni 2008 Kvalifiseringsprogrammet - Målsetting hovedelementer og relevans v/seniorrådgiver Terje Lillehaug og Pavinder Grewal, Arbeids-
Muligheter og begrensinger når utdanning finansieres av NAV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Larvik – der det gode liv lever!
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Kortvarig og langvarig fravær fra arbeid - Opplandstall
Brukerutvalget i NAV Telemark
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Kvalifiseringsprogrammet
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Behovs- og arbeidsevnevurdering
FAGKONFERANSEN 2011 NAV Senter for yrkesrettet attføring (SYA) Toni Ring Bye Thorvald Tangjerd Abrahamsen.
? Innhold i program WOW Statlige tiltak og tjenester Kommunale
Nettverksmøte den
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger

St.prp. nr. 46 ( ) Ny arbeids- og velferdsforvaltning få flere i arbeid og aktivitet, og færre på stønad forenkle for brukerne og tilpasse til brukernes behov få en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

Boks 1.1 Samfunnsmessige gevinster ved bedre måloppnåelse for yrkeshemmede Antall yrkeshemmede som årlig er under attføring er ca Årlig avslutter rundt attføringen og ca. 45 prosent av disse kommer i arbeid. Dersom en gjennom bedre organisering øker måloppnåelsen ved at flere av de som avslutter attføringsløpet kommer i arbeid, vil det gi en samfunnsøkonomisk gevinst som kan anslås til kroner i gjennomsnitt per person. Det gir en samlet gevinst på 100 millioner kroner for hvert prosentpoeng måloppnåelsen blir bedret (400 personer flere i arbeid). 1 prosentpoengs bedring hvert år gir en gevinst på 1 milliard kroner etter 10 år. Den akkumulerte gevinsten i nåverdi over en periode på 10 år vil være 3,7 milliarder kroner. (7 prosent realrente). Reduseres den gjennomsnittlige tiden fra en person starter å motta offentlig stønad til han/hun kommer i arbeid med 1 måned, tilføres arbeidsmarkedet årlig nye årsverk. Med en gevinst på kroner per person gir det en årlig gevinst på 380 millioner kroner. Akkumulert nåverdi over 10 år vil være 2,9 milliarder kroner. St.prp. nr. 46 ( ) Ny arbeids- og velferdsforvaltning

Målet med NAV-reformen flere i arbeid og aktivitet, færre på stønad et velfungerende arbeidsmarked rett tjeneste og stønad til rett tid god service tilpasset brukernes forutsetninger og behov en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

Oppfølging av brukere i NAV Strategi for å lykkes med målene Tett oppfølging som en metode knyttet til noen av virkemidlene og noen av brukergruppene Kvalifiseringsprogrammet Oppfølging av sykmeldte Psykisk helse Ungdom

Oppfølgingsmodellen i NAV Strategi for oppfølging av brukere i NAV Bestilling Kartlegging Arbeidsevne-/funksjons- evnevurdering Inngangsvilkårytelser Plan Gjennomføring Evaluering Oppf ø lging Midlertidige ytelser Varige ytelser Arbeid og deltakelse

Arbeidsevnemetodikken Behovsvurdering Egenvurdering Ressursprofil og arbeidsevnevurdering Aktivitetsplan

Behovsvurdering Kartleggingsspørsmål som en første indikasjon Mål: Øke deltakelsen, beholde arbeid, skaffe arbeid Kompetansekartlegging – her kan bruker selv registrere for å få komplett CV Utfall/resultat Ordinær bistand – serviceerklæring til bruker som et vedtak etter Arbeids- og velferdslovens § 14 A (nytt) Moderat bistandsbehov - aktivitetsplan Behov for arbeidsevnevurdering

Egenvurdering Fylles ut av brukeren selv – etter veiledningssamtale for å komme fram til hvilke deler av skjemaet som er viktigst Hensikten Brukerens egne ønsker skal komme tydelig fram og vise hvordan brukeren selv vurderer egne muligheter Styrke brukerens forutsetninger for å vurdere egen arbeidsevne Motivere til handling som fører til endring i egen situasjon rettet mot arbeid og aktivitet Avklare brukerens helhetlige bistandsbehov Få fram individuelle muligheter

Ressurskartlegging og arbeidsevnevurdering Arbeidsevnevurdering Individets muligheter og begrensninger Omgivelsenes krav og forventninger Fokus på: Muligheter

Arbeidsevnevurdering Inngangsporten til tiltak og ytelser Eks: Tilretteleggingsgaranti Eks: Arbeidsavklaringspenger: Meldekortbasert Arbeidsavklaringspenger erstatter: Attføringspenger, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførepensjon Inngangsvilkår: Sykdom, skade, lyte Arbeidsevnevurdering obligatorisk, men omfanget av vurderingsprosessen alt etter brukerens situasjon Mer fokus på individets behov og arbeidsmarkedets muligheter Mulighetsorientert Gjøre bruk av tiltak og ytelser som NAV rår over Gjøre bruk av spesialistkompetanse Brukermedvirkning

Ressursprofil og arbeidsevnevurdering Ressursprofil: En systematisk kartlegging og framstilling av individforhold (ressurser og barrierer) sett i forhold til relevante omgivelsesforhold Arbeidsevnevurdering: Helhetsvurdering av brukerens arbeidsevne Arbeidsevne: Den enkeltes evne til å møte de krav som stilles i utførelsen av et arbeid eller deltakelse i dagliglivet

Bruk av skjønn Konklusjonen av arbeidsevnevurderingen – som er en vurdering veileder på NAV-kontoret foretar - basert på skjønn: Ordinært bistandsbehov Moderat bistandsbehov Nedsatt arbeidsevne Varig nedsatt arbeidsevne Brukeren får en papirkopi av arbeidsevnevurderingen

Aktivitetsplan Arbeidsevnevurderingen munner ut i en aktivitetsplan – jfr § 14 a (ny) Rett til plan Ikke rettighetsbasert innhold Aktivitetsplan er en gjensidig avtale som forplikter bruker og NAV