God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
-ikke bare for zippylæreren…
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Nye websider for Sørli skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Å leve med ADHD i familien
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
-ikke bare for zippylæreren…
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Vurdering for læring.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Barn – og kvinner som søker asyl Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet.
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
GOD SKOLE FOR BARN OG UNGE MED HJELP FRA BARNEVERNET Stiklestad hotell 18. november 2015.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
FORELDREMØTE MORTENSTUA IKS Mortenstua Skole - et trygt sted å være -gir motivasjon til å lære Vi har tro på at alle elever har mulighet til.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Helsesøster Revheim skole
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Hvordan kan FAU bidra til å skape god skolemiljø?
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Modell for samarbeid skole, PPT og barnevernsinstitusjon
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Overgang for elever med spesielle behov
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til Engebråten skole
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for februar 2019
Utskrift av presentasjonen:

God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet

Grøtte skole 1-10-skole beliggende på Fannrem i Orkdal kommune 480 elever Til sammen ca 60 ansatte En rektor, to fagledere og en SFO-leder som sitter i ledergruppa En skolesekretær Nye bygninger, barneskolen ble ferdigstilt i februar 2013 og ungdomsskolen i august 2014

Grøtte skole forts. Vi er nærskole til to barnevernsinstitusjoner, Orkdal barnevernsinstitusjon og Buan Vi har samarbeidet med barnevernsinstitusjonene i 22 år Vi synes selv at vi er ganske gode til å integrere barna fra institusjonene

Suksessfaktorer generelt Grøtte skole og OBS har et etablert samarbeid som har vart i mange år Vi har riktig kompetanse på skolen Vi har en forståelse i personalet for utfordringene til elevene som kommer fra institusjonene Startet med ildsjeler og tidligere rektor som torde å satse på å ansette annen kompetanse enn lærere PPT fylket er en god samarbeidspartner Aksept for at vi setter på rikelig med støtte for eleven i starten

Suksessfaktorer forts. Vi har gode rutiner for oppstart og slutt for elevene Vi har faste møter om elevene Møtene foregår på skolen Skolen har en fast person som har kontakt med OBS Kontaktpersonen er med i ledergruppa Rektor er involvert

Utfordringer ved å ta mot elever fra institusjoner Liten tid til å forberede oss når det kommer nye elever Det kan ofte ta en stund før papirene fra den gamle skolen til eleven er på plass Uforutsigbarhet når det gjelder varighet av oppholdet Uforutsigbarhet i økonomi. Kan føre til tap av kompetanse når refusjonene endrer seg Utfordrende å skifte fokus. Vi har vært vant til å fokusere mest på det sosiale

Suksessfaktorer for prosjektet Strukturene og relasjonene var på plass før prosjektet Vi har månedlige møter selv om prosjektet krever bare to møter i halvåret Vi kjenner og framsnakker hverandre OBS har en egen skolekontakt Tydelig rollefordeling mellom skole og institusjon Ansatte har vært positive til fokusendringen Ansatte har hatt vilje til å heve kompetansen sin

Hva har prosjektet betydd for oss? Vi har fått større fokus på læringsmål for eleven Vi har blitt flinkere til å kartlegge det faglige ståstedet til eleven i startfasen Det er nå tydelig for oss hvem som har ansvar for hva Institusjonen er en god samarbeidspartner for å fremme elevens læring Vi har fått større kompetanse gjennom kursing

Eleven i sentrum Alle elever ønsker å være «normale» Skolen er noe av det mest normale som fins Normale barn i en unormal situasjon Det er vår jobb å sørge for at de mestrer skoledagen sin Elever i barnevernsinstitusjoner er like forskjellige som andre elever, men alle trenger ekstra støtte særlig i starten Barndommen er her og nå Alle barna som kommer til oss skal ha med seg positive opplevelser fra skolen

Oppsummering Det har vært nyttig for oss å være med i prosjektet Vi kommer til å fortsette med de tiltakene vi har satt i gang TAKK FOR OSS FRA GRØTTE SKOLE