Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Modell for samarbeid skole, PPT og barnevernsinstitusjon

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Modell for samarbeid skole, PPT og barnevernsinstitusjon"— Utskrift av presentasjonen:

1 Modell for samarbeid skole, PPT og barnevernsinstitusjon
Hvordan har samarbeidsmodellen endret fokus i arbeidet på skolene og barnevernsinstitusjonene Prosjekt samarbeid skole- barnevern- felles innsats for gjennomføring av opplæring for barn og unge plassert i barnevernsinstitusjon- heretter Trøndelagsprosjektet Litt historikk. Hist –sosialfagstudenter i team. Skolene: For mange foreldre å forholde seg til, korte opphold, blir ikke kjent med elevene før de må flytte, mange har atferdsvansker som kan være vanskelig å takle for voksne og medelever. Easyfactundersøkelser : 70 % med spes.ped utredninger Navn på seminar /

2 Lokal historikk- bakgrunn for prosjektet
Tett samarbeid mellom Bufetat i region Midt-Norge og fylkeskommunenes utdanningsavdelinger i de tre fylkene i regionen siden 2007 Samarbeidsutvalg Bufetat, region Midt-Norge og Høyskolen i Sør- Trøndelag Sosialfagstudenter i team Støtte til prosjektet gjennom samarbeidsmidler i både 2014 og 2015. Fylkesmannen i Sør-Trøndelag støtter evalueringen av prosjektet inkludert dekning av utgifter til denne erfaringskonferansen (skjønnsmidler) Navn på seminar /

3 Sosialfagstudenter i team- hva sa lærerne
Mangelfull informasjon om barnets omsorgs- og skolehistorie ved oppstart Mange “foreldre” å forholde seg til rundt det enkelte barnet gjør det vanskelig å gi og få nødvendig informasjon i skole-hjem samarbeidet Korte opphold vanskeliggjør relasjonsbygging mellom lærer og elev Mange barn kommer i konflikt med jevnaldrende og med voksne Mange barn har store faglige hull og har hatt stort skolefravær og har behov for tilrettelagt undervisning og spesialundervisning Vi samarbeider mer om barnets sosiale atferd og mestring på skolen enn barnets faglige utvikling. Navn på seminar /

4 Trøndelagsprosjektet- Visjon/mål
Barn og unge i deltakende barneverninstitusjoner opplever større mestring og oppnår bedre resultater på skolen. Flere gjennomfører videregående opplæring Det miljøterapeutiske arbeidet er i større grad tilpasset kravene i kunnskapssamfunnet om økt innsats fra foreldre og foresatte i barnas oppfølging av skole og opplæring Samhandlingen mellom skole og institusjon (i foresattes sted) gir en felles innsats som bygger opp under den enkelte elevs læringsmål, trivsel og mestring. Navn på seminar /

5 Resultatmål Anbefalte rutine- prosedyrebeskrivelser for arbeid med grunnleggende ferdigheter som del av miljøterapeutisk arbeid Anbefalte rutiner -prosedyrebeskrivelser for kartlegging, innsatser, evaluering i samhandlingen mellom institusjon, skole, PPT, evt. OT (videregående opplæring) der bedring av grunnleggende ferdigheter, mestring og skoleresultater for den enkelte elev er i fokus. Rapport der mål for prosjektet evalueres. Ekstern evaluator Navn på seminar /

6 Hvem deltok Beboere på Ranheim Vestre, Orkdal barnevernsenter og Gilantunet ungdomsheim i skoleåret 2014/2015 Grøtte skole, Eid skole, Gimse skole, Ranheim skole, Markaplassen ungdomsskole, Sverresborg ungdomsskole, Melhus videregående skole, Tomasskolen Sør-Trøndelag fylkeskommune ved PPT videregående ( Team barnevern) og Trondheim kommune ved Barne -og familietjenesten Østbyen (PPT) Navn på seminar /

7 2014 og 2015 Planleggingsperiode: Våren 2014
Felles fagdager Enighet om modell Gjennomføringsfase: Høsten 2014 og våren 2015 Opplæring i Stas og Tempolex Kartlegging, samarbeidsmøter, bruk av underveis-skjema Felles fagdager med erfaringsutveksling Evaluering: Sommer - Høsten 2015 Gruppe/fokusintervju og enkeltintervju med ungdommer, gjennomgang av underveis-skjema, skrivekurs og skriveseminar Navn på seminar /

8 Samarbeidsmodellen Bygger på « Sammen for læring i Bergen
Deltakere: Skole, PPT, barnevernsinstitusjon, barnet/ungdommen etter alder og modenhet Faser: Inntaks/overføringsmøte, oppstart skole, kartlegging, tiltaksperiode, kartlegging, utflytting Kartlegging: Grunnleggende ferdigheter lesing: STAS + grunnleggende ferdigheter regning M-prøven Tiltaksperiode: 2 samarbeidsmøter i semesteret. Bruk av underveis-skjemaet med 3 delmål og konkrete tiltak i både hjem og skole, kontinuerlig evaluering og justering av mål og tiltak. Blant annet bruk av lesestøtteprogrammet Tempolex. Navn på seminar /

9 Hva har skjedd 15 barn har deltatt i prosjektet Alle i grunnskolen,
Fra 4. til 10. trinn. Alle ble testet i STAS og M Totalt 38 samarbeidsmøter. Snitt på 2,5 (korte opphold for enkelte elever) Skole og barnevernsinstitusjon deltok i alle møter PP-tjenesten deltok i 34 samarbeidsmøter Ingen av barna deltok i samarbeidsmøtene Navn på seminar /

10 Hva har vi oppnådd i samarbeidet?
Vurderes ut fra to tema. Barna skal involveres og motiveres, oppleve mestring og utvikling Felles fokus i skole og institusjon om faglige forventninger til skolemestring og skoleresultater. Navn på seminar /

11 Barna skal involveres og motiveres, oppleve mestring og utvikling
Ingen av elevene deltok i samarbeidsmøtene, men ble involvert og motivert på andre måter, både på skolen og på institusjonene. involvering av barna har særlig vært i forkant og etterkant av samarbeidsmøtene. Institusjonene har ukeplaner og lekseplaner der barna deltar aktivt. Samtidig bruk av Tempolex på skolen og på institusjonen gjorde at eleven skjønte at skole og hjem samarbeidet og at dette bidro til større innsats fra elevens side Navn på seminar /

12 Barna skal involveres og motiveres, oppleve mestring og utvikling
Ansatt på en institusjon forteller: «En elev skulle i følge mål i underveis-skjemaet styrke lese- og begrepsforståelse. Tiltakene som skulle settes inn var å lese høyt til en voksen, skrive utfyllende tekster på oppgaver, fortelle hva hun har lest, forklare ulike begrep i teksten. Skolen sendte ukentlig en oversikt over hva som skulle gjøres av hjemmeoppgaver/lekser /prøver i løpet av uka. Ukeplanen for ungdommen ble laget på institusjonen hver helg i en samtale mellom den voksne og barnet og der kunne en planlegge hvordan leseforståelse og begrepsforståelse kunne knyttes til leksene og hjemmeoppgavene». Navn på seminar /

13 Hva sier ungdommene: «På videregående må en ta seg sammen og jobbe hardt, for da kan en få en jobb eller ta en utdanning etterpå», En god lærer hjelper deg med praktiske ting på PC slik at du blir bedre i regning, gir mye ros, gir støtte og oppmuntring, sier at du er grei og må fortsette med framgangen, skaper en koselig stemning, er blid og ordentlig hele tiden, er alltid flink til å undervise og snakker slik at en skjønner hva hun mener. Navn på seminar /

14 Felles fokus på faglige forventninger til skolemestring og skoleresultater
Alle som er intervjuet fra skole, barnevernsinstitusjon og PP- tjeneste sier at prosjektet har bidratt til at de har fått en økt faglig forventning til barnas skolemestring og skoleresultater etter at prosjektet ble iverksatt Kartleggingen av grunnleggende ferdigheter i lesing og regning har bidratt til at lærere har fått en rask oversikt over hvor elevene står i forhold til forventet læringsmål. Lettere å tilpasse undervisningen og ha realistiske forventninger. Navn på seminar /

15 Rutiner for samarbeid- herunder samarbeidsmøter og annen informasjonsutveksling
Å ha faste samarbeidsmøter og annen informasjonsutveksling er ikke i seg selv en garanti for at en har fokus på elevens skolefaglige mestring og utvikling. Det er innholdet og formålet med møtene som teller «Prosjektet har ført til at de har blitt mer oppmerksom på den enkelte eleven i forhold til faglig utvikling enn de var før» «møtene med skolekontakten, at hun har etterspurt hvor er vi nå – nå skal vi jobbe på flere hold- det har vært den største effekten syns jeg» I gruppeintervjuene la deltakerne stor vekt på informasjonsutvekslingen som må skje utenfor samarbeidsmøtene, lærerne fremhevet betydningen av at institusjonene nå hadde fått en skoleansvarlig – en fast person som de kunne forholde seg til Navn på seminar /

16 Rutiner for samarbeid- herunder samarbeidsmøter og annen informasjonsutveksling
Alle skolene hadde rutiner for å oversende ukentlige lære- lekseplaner til skoleansvarlig ved institusjonen/og eller legge inn planene på its learning Alle hadde innført en praksis med gjensidig utveksling av informasjon dersom eleven ikke møtte opp til avtalt tid Navn på seminar /

17 Etablere praksis for evaluering av felles innsatser rundt den enkelte elev – underveis-skjemaet og Tempolex. Underveis- skjemaet har særlig bidratt til å holde fokus på grunnleggende ferdigheter, hva som skal gjøres og at tiltakene blir evaluert. En lærer sier (lett omskrevet): «Jeg ser på det som et verktøy slik at eleven får fokus, og alle de rundt, elevene, foreldrene, at det er dette vi skal jobbe med. Og at det har vært et verktøy for å få en felles arbeidsmåte rundt det… og at eleven har sett at vi har forventninger, at han kan klare mer enn han selv tror» Navn på seminar /

18 Tempolex «Ja, det har han hatt en kjempestigning på»
«Ja, han har hatt en god utvikling i lesing... det har han fordi lærerne har gjort Tempolex på skolen også, og de sier jo at det er gjort framgang» «Det var særlig èn som hadde en veldig bratt kurve i forhold til lesetid» «Vi har brukt det på andre elever også, ikke bare de som kommer fra institusjonen» Uttalelser fra lærere og ansatte i institusjonene Navn på seminar /

19 Utfordringer – hva nå Videregående opplæring. Motivasjon- brukermedvirkning Krav/ ha forventninger til skoleferdigheter og utvikling. Mestring i fokus. Videreføring av modellen til alle institusjoner og tilhørende skoler/PPT. Felles planer fylkeskommune og Bufetat Implementering – fra ledelse til ALLE ansatte- både skole og institusjon Tilstrekkelig kompetanse og ressurser Navn på seminar /


Laste ned ppt "Modell for samarbeid skole, PPT og barnevernsinstitusjon"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google