 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Unge & Rus Bjørnholt skole.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Samarbeid mellom skole og hjem
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Veiledet lesing Mørkved skole
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Forebyggende innsatser i skolen
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Gjennomføring av unge&rus Nordseter skole 2008/09 Lena Bjørnsen Hoff.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Organisering og arbeidet i kommunene
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Overgangsprosjektet – NY GIV
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Foreldremøte 8.september trinn
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Rusplan i videregående opplæring i Møre og Romsdal Et samarbeid mellom Kompetansesenter - Rus Midt-Norge og Møre og Romsdal fylkeskommune ved utdanningsavdelinga.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Samarbeid skole og barneverntjenesten
Gruppelederopplæring Nord-Troms oktober 2008
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
UNGES FORUTSETNINGER FOR VIDERE UTDANNING OG FREMTIDIG YRKESDELTAKELSE
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen v/professor dr. philos Britt Unni Wilhelmsen −Høgskolen i Bodø v/dosent Øystein Henriksen

Unge & Rus rundt om i Norge  Oslo – Obligatorisk i alle 48 ungdomsskolene  Nordland, Troms, Finnmark  Trondheim – vgs  Rundt om i Norge

Tiltaket Unge & Rus  Er et rusforebyggende undervisningsprogram til bruk i skolen.  Er tilrettelagt for 8. klassetrinn, 9. klassetrinn og videregående skole.  Finnes på bokmål, nynorsk og nordsamisk.  Retter seg mot elever, foreldre/foresatte og skolen.  Er et universelt tiltak.

Hvorfor forebygge på 8.trinn?  Forebygging bør starte i riktig alder – være relevant for aldersgruppen  Tiltak iverksettes i forkant av atferd  Debutalderen for alkohol er ca 15 år  Fra barneskole til ungdomsskole, fra barn til ungdom

Målgrupper for Unge & Rus  Elever  Lærere  Foreldre/foresatte

Målene med Unge & Rus – 8./9.  Utvikle kunnskaper og evne til å tenke kritisk om bruk av alkohol  Styrke holdningene mot bruk av alkohol  Styrke ferdigheter til å si nei til rus  Utsette alkoholdebut

1.Arbeidsseminar for lærere og skoleledere 2.Elevarbeid – ca 20 skoletimer 3.Gruppelederopplæring ½ - 1 dag 4.Foreldresamarbeid - 2 Foreldremøter Innhold i Unge & Rus

Arbeidsseminar  Lærere som skal gjennomføre Unge & Rus  Ledelsen deltar – sikre forankring  Skolens samarbeidspartnere  I forkant av gjennomføring av tiltaket på skolen

Elevarbeid  Ca 20 skoletimer  IKT-basert  Integrering av fag - Kunnskapsløftet gir muligheter  Elevdelen kan gjennomføres intensivt eller strekkes ut i tid (anbefales).

…forts elevarbeid  Elevarbeid i grupper, ledet av gruppeleder  Gruppe-/individuelle oppgaver, Elevenes mening og hjemmeoppgaver  4 ulike tema og Elevenes mening  Samarbeid med hjemmet

Tema 1: Påvirkning – kultur og tradisjoner Tema 2: Meninger om alkohol Tema 3: Bruk av alkohol Tema 4: Mestring av drikkepress Elevenes mening Se:

Lærerrollen: Følge skolens plan for Unge & Rus  Innhent informasjon om Unge & Rus på egen skole  Arbeidsfordeling, fagfordeling og tidsbruk  Lag gjennomføringsplan  Eventuelt samarbeid med eksterne personer/etater Se forøvrig: gjennomforing/

Lærerrollen : Ivareta foreldresamarbeid  Informasjonsskriv ved skolestart  Involvere klassekontakter  Presentere Unge & Rus på 1. foreldremøte  Legge til rette for 2 foreldremøter i Unge & Rus

Lærerrollen: Gjennomføring i klassen  Introduksjon av tiltaket for klassen  Tilrettelegger  Veileder  Støtte opp om gruppeleders ansvar og rolle

Elevrollen  Aktivt medlem i egen gruppe  Lytte til andre og vise respekt for ulike meninger  Støtte opp om gruppeleders ansvar og rolle  Argumentere for egne standpunkt  Ta beslutning gjennom gruppeprosess  Organisere eget arbeid

Gruppeleders rolle  Introduksjon av tiltaket for klassen  Dele ansvar med lærer  Være lærers forlengede arm  Lede diskusjoner i gruppen  Er medlem av sin gruppe

Hvorfor gruppeledere?  Positive resultater ved at arbeidet ledes av jevngamle kamerater  Motivasjonsfaktor  Mellomledd  Frigjøring av lærer  For i størst mulig grad å sikre en fornuftig debatt i gruppene har vi vektlagt utdanning av gruppeledere

Rekruttering av gruppeledere  Søknad anbefales.  Velges ut av læreren.  Bør ha høy status blant kameratene - ikke nødvendigvis i form av høyt kunnskapsnivå, men gjerne som opinionsledere i skole- eller fritidsmiljø.  Bør ha en viss evne til å kunne lede diskusjoner.  Fordel med "miljøskapende" egenskaper eller erfaringer.

Innhold i gruppelederopplæringen  Bli kjent med mål og innhold for tiltaket  Praktisk erfaring med oppgavene.  Erfaring med  Hvordan lede gruppearbeid?  Inndeling av grupper.

Praktiske tips  Kort tid mellom opplæringen og oppstart av arbeidet!  Utarbeide fremdriftsplan  Forventingsavklaring  Ha egne gruppeledermøter underveis, for å løse problemer/konflikter som oppstår  Logg

 En vellykket implementering forutsetter at alle programkomponentene er på plass  Programmet blir praktisert som beskrevet  Tiltaket må sikres forankring  Kompetanseheving er avgjørende  Skolens ledelse må følge opp  Den enkelte deltakers motivasjon og kompetanse Iverksetting og gjennomføring

Unge & Rus evalueringer  Evaluert – med gode resultater  Anbefalt av Helse- og utdanningsdirektoratet  Prosessevaluert i Oslo  Pågående effektevaluering  Pilot i Nord-Troms  Oslo og Nord-Troms