Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Læring og samarbeid i byggenæringen
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Prosjekt og utviklingsarbeid i bibliotek Siri Tidemann-Andersen, Det flerspråklige bibliotek.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Skranker i arbeidslivet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Mobiliseringskonferanse Interreg
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Oppsummering av FOU - prosjekt
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Oppfølgingstenesta (OT)
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse, kapital, innflytelse, legitimitet. Nye ideer og evne til å iverksette disse.

1.1 Governance – styring/samstyring Et perspektiv på hvordan offentlige sektor fungerer Tradisjonelt byråkrati – Enhetlig hierarkisk modell New Public Management – Fragmentert fristilt modell Governance – Nettverk En utvikling? Et nytt perspektiv?

1.2 Styringsinnovasjon – «Innovations in governance» Et teoretisk perspektiv som fremholder at samarbeidsdrevet innovasjon er viktig for offentlige organisasjoner fordi: Nødvendighet: Utfordringene det offentlige står ovenfor er komplekse og sektorovergripende. De er større en enkelt organisasjon kan løse. Mulighet: Offentlige organisasjoner har tilgang til juridisk-politiske virkemidler og et demokratisk mandat som gjør at de kan mobilisere og koordinere samfunnets ressurser.

2.1 Organisatorisk læring/læringsprosesser Hvordan kan organisasjoner omsette ressursene de har tilgang til gjennom eksterne relasjoner til nytte/innovasjon/profitt/offentlige goder? Organisasjonen må etablere læringsprosesser/-rutiner: Gjennom sosiale prosesser internt i organisasjonen må de eksterne ressursene integreres med interne ressurser. Deretter kan de omskapes til nye verdier.

3.1 Forskningsdesign Kvalitativ undersøkelse Intervjuer og dokumenter Casen: Et regionalt innovasjonssystem, utdanningssektoren i Oslo Et innovasjonssystem: «Alle elementer som har innflytelse på utviklingen, spredningen og bruken av innovasjon» I dette tilfellet kan elementene være: skoler, politiske og administrative enheter, organisasjoner, bedrifter, høyere utdanningsinstitusjoner, lovverk mm.

3.2 Forskningsdesign - underenheter Samarbeid mellom Ullern vgs og Oslo Cancer Cluster. Kuben videregående skole, samarbeid med en rekke bransjer. Strategidokumenter, lovverk, avtaler o.l. utgjør rammevilkår

3.3 Forskningsdesign I studien: Intervjuet informanter fra: Utdanningsetaten, skolenes ledelse, mellomledelse og ansatte, bedrifter, næringslivets organisasjoner, ledelsen i OCC, ansatte i medlemsorganisasjon i OCC. Dokumenter: Nasjonale og kommunale strategidokumenter, avtaler mellom samarbeidspartene på lokalt nivå, arbeidsdokumenter på lokalt nivå

3.4 Forskningsdesign – Problemstilling/formål Følge samarbeidsprosessene fra start til nå. Fra toppen av styringssystemet til bakkenivå. Drivere og hindringer for innovasjon både i prosessene: Mellom aktørene/organisasjonene (styringsinnovasjon) Internt i organisasjonene (organisatorisk læring/

4.1 Funn - Styringsinnovasjon Generelle drivere/suksesskriterier: Forhåndsetablert samordning på privat side; hhv. OCC og næringslivets fellesorganisasjoner Etablering av formelle avtaler og samarbeidsfora (institusjonalisering) Eksterne parter har egeninteresse av samarbeidet Nasjonale og kommunale politiske aktører fremmer (eksternt) samarbeid Fasiliterer gjennom et rammeverk som åpner for samarbeid og lokalt initiativ Fremmer samarbeid ved å vektlegge det som noe positivt Nasjonale og politiske aktører satser på saksfeltene (realfag/yrkesfag) UDE fasiliterer samarbeid UDE er pådriver for samarbeid, til dels indirekte (se neste punkt) Skoleledelsen søker/er åpen for samarbeid (mentalitet)

4.1 Funn - Styringsinnovasjon Nasjonale og kommunale politiske aktører fremmer (eksternt) samarbeid Fasiliterer gjennom et rammeverk som åpner for samarbeid og lokalt initiativ Fremmer samarbeid ved å vektlegge det som noe positivt Nasjonale og politiske aktører satser på saksfeltene (realfag/yrkesfag/videregående utdanning) UDE tilrettelegger for samarbeid UDE er pådriver for samarbeid, til dels indirekte (se neste punkt) Skoleledelsen søker/er åpen for samarbeid (mentalitet)

4.2 Styringsinnovasjon -> Tjenesteinnovasjon? Samarbeidsprosessene har muliggjort innføring av nye tilbud til elevene/lærlingene, men for tidlig å si om disse gir merverdi på sikt. Ulikheter mellom de to samarbeidsprosessene: OCC’s interesse er i stor grad uavhengig av Ullerns kjernevirksomhet Kubens samarbeidspartnere har stor interesse av å påvirke innretningen av utdanningssystemet Hvordan påvirker dette mulighetene for varig, godt samarbeid og innovasjon? Ullern må selv være kreative og ta initiativ Ved Kuben ligger forholdene til rette for et mer dynamisk samarbeid

4.3 Funn - Læringsprosesser Samarbeid i avdelinger/grupper Styringsdialogen

4.3 Funn - Læringsprosesser Ullern: Driver: Har rutiner for utvikling og læring – utviklingsorientert organisasjon Hinder: Samarbeidsavtalen har (tilsynelatende) begrenset relevans for deler av skolevirksomheten

4.3 Læringsprosesser/-rutiner Kuben: Driver: Samarbeidspartnere som er interessert i, og har ideer til innholdet i utdanningen. Hinder: Mangler etablerte rutiner for utvikling og læring. Ledelsen jobber med å etablere slike i hele organisasjonen, men: 1.Mangel på systematisk ledelse og gjennomføring av læringsprosessene 2.Lav forankring av læringsprosessene praksis 3.Deltagerne er ikke motiverte til å delta i prosessene En ond sirkel?