1 Erfaringer og synspunkter Helge Klungland Det Medisinske Fakultet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Advertisements

1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Norwegian University of Science and Technology Department of xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Faculty of xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Kick Off bøsseaksjonen
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Researchers’ Night for voksne Trondheim
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Kari Normann Kurs i/for xxxxxxxxxxxxxxxx
Familieråd En for alle, alle for en
Velkommen til foreldremøte
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Grunnleggende om veiledning
Månedsbrev Desember 2016 Desember: Tema JUL Mål for barna:
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Gang.
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Øraker -En drømmeskole.
(Parent Management Training - Oregon)
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
NAV-veiledere i vid. skole
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Velkommen til foreldremøte
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
V/Arne Mo.
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer og synspunkter Helge Klungland Det Medisinske Fakultet

2 Sissel Arctander Stilling: Stipendiat/siv. ark. MNAL Phone/ Tlf.nr: (+47) Mobile: (+47) Fax.nr: (+47) Degrees:Sivilarkitekt, Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Trondheim, Norway, Profile:Joined the Faculty of Architecture NTNU in 2000 as a Teaching assistant. Stipendiat ved dr.ing. programmet "Eiendomsutvikling og eiendomsforvaltning". Research Interests: Architecture studies. Publications:Publications in BIBSYS 1 1 Stedsutvikling i Båtsfjord / Arctander, Sissel Globalisering og internasjonalisering - / Buen, Jørund Globalisering og internasjonalisering - / Buen, Jørund2000

3 Hvorfor mentor? AKCNM: Vil du bli Mentor? Helge: Hva er det? AKCNM: En mentor er en som veileder en kvinnelig stipendiat som ønsker å gjøre karriere på NTNU Helge: Det passer jeg ikke til AKCNM: Det gjør du helt sikkert Helge: Ja vel

4 Hvordan gikk starten? Fikk et brev med navn og undersøkte faglig interesse på internett –”Eiendomsutvikling på Nedre Elvehavn” På første møte var jeg spent (er ”egentlig” en sjenert sørlending) Arkitekter tegner ikke

5 Møtefrekvens Har møttes nesten en gang per måned –Arkitekt –Gløshaugen –Solsiden –I byen –Det Medisinske Fakultet Fremlegging av problemstilling for instituttets ansatte –Tydelig tilbakemelding I en travel hverdag har møtene vært et nyttig pusterom Er lite tilfreds med eget oppmøte på mentorsamlingene –For sen beskjed, eller feil prioritering?

6 Innhold Forberedelse på vei til møtene Las INFO fra Svandís Benediktsdóttir Ingen fast struktur Hvordan går det? Drøfting av fremdrift Læringsprosess for meg; ønsket å forstå hva hun forsket på

7 Mitt bidrag Ikke gjør usynlige oppgaverIkke gjør usynlige oppgaver Bli ferdig ………… med noeBli ferdig ………… med noe Har forsøkt å lytte – støtteHar forsøkt å lytte – støtte Veilederskifte – føltes dristig (men riktig)Veilederskifte – føltes dristig (men riktig) Det er CV’en vi lever avDet er CV’en vi lever av Del opp - publiser - dokumentasjonDel opp - publiser - dokumentasjon Graviditet, permisjon og sykemelding…….Graviditet, permisjon og sykemelding…….

8 Hva har jeg lært av Sissel? En adept har pågangsmot En adept er bevisst Blir interessert (grunnleggende egenskap for en forsker) God på å involvere –Andre stipendiater (lykkes ikke på eget bruk) –Veileder Er jeg på vei til å bli den rette? Et ”midt-på-treet-par?”

9 Synspunkter Nyttig for Adept og Mentor Bevisstgjøring - ”er mentor hele tiden”

10 Veien videre? Må få med meg hvordan det går ……Må få med meg hvordan det går ……

11 Referanse egen stipendiatperiode ”Mentor” for Kari Vær egoist Ulike roller som instituttleder og Mentor En mentor er ikke alltid gammel