Nasjonal transportplan 2018 - 2027 Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Advertisements

Norsk Resirk AS Bent Ringvold Logistikksjef.
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Seminar januar 2012 Geir Berg
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Bred samfunnsanalyse av godstransport : Havner – utviklingstrekk og muligheter Møte KS/KS Bedrift Oslo, Thorkel.
K YSTHAVNALLIANSEN – ET HAVNESAMARBEID FOR MER SJØTRANSPORT M ØTE MED STATSSEKRETÆR R EYNIR J ÓHANNESSON / S AMFERDSELSDEPARTEMENTET HITRA KYSTHAVN.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Nasjonal transportplan
NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Godsmodellering, ikke så enkelt
Datagrunnlag og transportnettverk
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Hovedprinsippene i logistikkmodellen
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Case og øvingsoppgaver
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet

Nasjonal transportplan Hovedinnretning Sentralisert struktur –favorisere konsentrerte transportstrømmer og stordriftfordeler vs Desentralisert struktur –Vektlegge distribusjonsavstand samt lokal og regional næringsutvikling

Nasjonal transportplan The winner is

Nasjonal transportplan Målet har vært bedre

Nasjonal transportplan Spørsmål – fra verksteder Har vi for mange havner? Vil det lønne seg å konsentrere godset til større strømmer? Er det fornuftig å utarbeide flere jernbaneterminaler på Østlandet som kan avlaste Alnabruterminalen? Vil ferjefri E39 være en fordel for sjøtransporten fordi utvidet omland gir stordriftsfordeler for havn og skip? Er det fornuftig med flere jernbaneterminaler i Nord?

Nasjonal transportplan Hva er det vi har regnet? Trondheim Tromsø Oslo + utlandet

Nasjonal transportplan BilBaneSjø Mill tonnkm Vekst Mill tonnkm Vekst Mill tonnkm Vekst Innenlandsk transport % % % Norsk territorium av eksport og import % % % Referansealternativet i 2040 sammenlignet med 2012 Analyseår er 2040 Alle resultater fra modellkjøringene i terminalstrukturrapporten viser endringer fra referanse 2040

Nasjonal transportplan Kostnader for transportbruker Tids- og lagerkostnader for ulike typer gods Transportkostnader ved ulike transportløsninger – ulike skips- og bilstørrelser - én togtype Modellen beregner hva som er mest kostnadseffektive rute og transportmidler, og velger blant disse ulike alternativene den som gir lavest brukerkostnader Kostnadene bygger på empiriske undersøkelser 39 varegrupper Kostnadsfunksjoner for 59 ulike transportmidler

Nasjonal transportplan Legg inn kostnadene Kalkulert kost per km fremføring Kalkulert kost Rotterdam - Oslo Kostnader per tonn last ved full utnyttelse Kostnader per TEU ved full utnyttelse % av km kost, minste båt Container lo/lo dwt % Container lo/lo dwt % Container lo/lo dwt % Break bulk lolo,, dwt % Break bulk lolo,, dwt % Break bulk lolo, dwt %

Nasjonal transportplan Terminalkostnadene Sjø –inkluderer anløp, kaivederlag, ISPS, vareavgifter, losberedskap i tillegg til terminaloperatørens kostnader samt tidskostnader for skipene ved havn Jernbane –inkluderer terminaloperatørens kostnader og tidskostnader for togene på terminal Veg –Inkluderer operatørens kostnader inkl. tidskostnader for bilene i terminal

Nasjonal transportplan Nettverk og beslutningstakere Detaljerte nettverk for veg, jernbane, sjø Ingen kapasitetsbegrensninger i terminal, veg- eller banenett Ved endringer i infrastruktur endres avstander, tider, kostnader, transportmiddelfordeling og transportrute basert på at brukerne tar rasjonelle valg

Nasjonal transportplan Tiltak som er lagt inn i analysen Satsing på enkelte havner eller jernbaneterminaler –Disse forutsettes å bli 20% mer effektive, dvs lavere pris og redusert tidsbruk for transportbruker Havner spesialiseres, –gis økt effektivitet for noen typer gods –Stenges for noen typer gods Jernbaneterminaler opprettes Vi har også flyttet lagervirksomhet og sett på investeringer i infrastruktur i følsomhetsanalyser

Nasjonal transportplan Metodedesign Tiltak = effektivitetsendring i terminaler for transportbruker Sett på nyttesiden fordi hensikten var å studere etterspørselseffekt Kumulativ analyse Indikatorer Følsomhetsanalyse for andre faktorer

Hovedresultater

Nasjonal transportplan Følsomhetsanalyse NORGE Følsomhetsanalyse Nærings- livets transport- kostnader (mill kr) Utslipp CO2 (1000 tonn) Ulykkes- kostnader (mill kr) Mill tonnkm bil Mill tonnkm sjø Mill tonnkm jernbane Desentralisert struktur Åpning vegnett modul, økt hastighet veg eller + Økt hastighet bane og lengre tog

Nasjonal transportplan Eksempel på kostnader ved sjøtransport i Europa

Nasjonal transportplan Transport på land viktig Bilkostnadene på land øker med avstand til terminal Terminalenes behandling av sjåfører og biler har også betydning, f.eks –Ventetider i porten –Hviletider og hvileplasser /pauseplasser –Tidsluker i fht rushtid

Nasjonal transportplan Vegvesenet Bygger adkomst Kan utvikle målrettet «freight transport management» på eksisterende veg –Nye prioriteringsregler og arbeidsformer –Bruke ny teknologi (ITS) Samordnet areal- og transportplanlegging for gods er nødvendig