Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Datagrunnlag og transportnettverk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Datagrunnlag og transportnettverk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Datagrunnlag og transportnettverk
Anne Madslien, TØI Godsmodelldager 18. og 19. mars 2015

2 Modellens databehov Varestrømsmatrisene
Informasjon om bedrifter, for splitting av varestrømmer sone-sone til strømmer mellom bedrifter (”firm2firm”) Verdi pr tonn pr varegruppe (for beregning av lagerkostnader, tidskostnader etc) Transportnettverk, for generering av LoS-matriser som beskriver transporttilbudet mellom soner og terminaler (tid, distanse, kostnad etc) Informasjon om terminaler hvor omlasting mellom kjøretøyer kan foregå, både intermodale terminaler og rene veg-veg-terminaler. Informasjon om frekvens for linjefart og ferger mellom Norge og utlandet Oversikt over ”direkte aksess” til havner og jernbanestasjoner (dvs transportmulighet uten lastebiltransport mellom bedrift og kai/terminal) Areal i sonene (til bruk ved beregning av ”consolidation along route”) Diverse enhetspriser knyttet til transport, omlasting og lagring (Kostnadsmodellen) Informasjon om hvilke kjøretøytyper en varegruppe kan benytte Losingskostnader, sikkerhetsavgift på sjø, havnevederlag mv Valideringsgrunnlag (transportmiddelfordeling innenlands, ved grensepassering, inn/ut av havner og jernbaneterminaler mv) © Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

3 Informasjon om bedrifter i Norge
Transportstrømmer sone-sone skal gjøres om til “firm2firm” (årlig antall tonn mellom gitte bedrifter av, splittet på varegrupper) Trenger informasjon om: Lokalisering av bedriften (sone) Størrelse (ansatte/omsetning/produksjon), Varegrupper: hva produseres og hva er input til produksjonen Optimalt: informasjon om produksjon og forbruk (tonn) av hver vare. Ikke tilgjengelig! Fikk senere bedre data for en del sektorer/varegrupper, i tilknytning til arbeidet med basismatrisene. © Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

4 Sone-sone -> bedrift-bedrift
Varestrømsmatrisene og bedriftsinformasjonen brukes til å etablere matriser mellom bedrifter Varestrøm mellom soner, tonn pr år (pwcXX.dat): Varestrøm mellom bedrifter, tonn pr år (f2fXX.dat): © Transportøkonomisk institutt

5 Informasjon om varegruppene – cargocosts.dat
osv. Til beregning av tidskostnader, lagerholdskostnader mv.

6 Nettverksmodellen Representasjon av transporttilbudet
Bruker Cube Voyager, samme program som etatenes persontransportmodeller Samme detaljerte vegnett som i persontransportmodellene (inntil nylig) Terminaler lagt inn som ”soner” => kan hente ut informasjon om transporttilbud for hvert enkelt transportmiddel mellom soner, mellom soner og terminaler og mellom to terminaler (basert på lenker med info om transportmiddel, hastighet, bom- og fergetakster osv) Brukes til å generere LoS- data og til nettutlegging av resultater. © Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

7 Generering av ”LoS-data”
Genererer matriser for transporttid, -distanse og fergetakst/bompenger mellom alle soner/terminaler for hver enkelt kjøretøytype (fremføringskostnader beregnes i selve modellen, basert på enhetspriser fra Kostnadsmodellen) Beregnet med utgangspunkt i informasjonen i nettverket Matrisene inneholder data for følgende relasjoner: Jernbane: mellom alle jernbaneterminaler Sjø: mellom alle havner Fly: mellom alle flyplasser Bil: mellom alle soner (kommuner/bysoner), mellom soner og terminaler og mellom rene vegterminaler © Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

8 Frekvens i transporttilbudet
Har etablert oversikter over frekvens pr uke mellom havner for linjefart og ferger mellom Norge og utlandet. Dette er Los-matriser som kommer i tillegg til de som etableres fra nettverksmodellen. Eksempel fergene (NB! Gammel, er oppdatert i modellen): For andre transportformer er det anslått en typisk frekvens/ventetid, lik for alle terminaler. © Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

9 Terminaler Godsnettverket ligner på persontransportmodellenes nettverk, men i tillegg er godsterminaler lagt inn i nettverket for å muliggjøre omlasting mellom kjøretøyer. Havner Jernbaneterminaler Flyplasser Andre terminaler (detaljert informasjon innhentet, i nettverket slått sammen til maksimalt én terminal pr sone): Samlastterminaler Postens terminaler Vareeieres terminaler (f eks sement, korn, olje, større kjølelager mv) Informasjon om lokalisering (kommune), transportmidler som betjenes, varegrupper som håndteres. For havner også maksimal dybde for anløpende skip av ulike kategorier. Muligheter for ”direkte access” Dybde i havner, for ulike skipstyper Informasjon om losingsdistanse til havn Kategori terminal (avhengig av bl a utstyr) +++ All informasjon om terminalene kan variere mellom varegruppene © Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

10 Direkte aksess til havner og jernbaneterminaler
Hvor og for hvilket gods kan tog eller sjø benyttes uten biltransport i for- eller etterkant? Eksempel som viser strukturen. Nummereringen i tabellen er ikke den samme som i dagens modell Tolkes slik: Hovedtyngden av bedrifter i Moss som produserer vare 64 (papir og papp) kan sende varene direkte ut på skip uten tilbringertransport med bil. © Transportøkonomisk institutt – Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning

11 Kolonnene i terminalfilene (nodesXX. txt)
Kolonnene i terminalfilene (nodesXX.txt). For hver sone/ terminal har man følgende informasjon:

12 Terminalfilene samlet i ett regneark, muliggjør felles revidering:
© Transportøkonomisk institutt

13 Transportkjeder i modellen (ikke fullstendig)
© Transportøkonomisk institutt

14 Fra kostnadsmodellen – kjøretøyinformasjon (vehicles.txt)
Vehicles.txt, utdrag: Fullstendig innhold: forts. neste side © Transportøkonomisk institutt

15 Kjøretøyinformasjon (vehicles.txt), forts.
forts. fra forrige side:

16 Fra kostnadsmodellen – omlastingsinformasjon Omlastingskostnad: sum loading cost pr tonn for de to kjøretøyene involvert Transfers.dat – fradrag i transferkostnad: TransferProhibition.txt – markerer «forbudte» omlastinger:

17 Hvilke kjøretøy kan benyttes av varegruppene
Hvilke kjøretøy kan benyttes av varegruppene? (Ikke helt oppdatert tabell) © Transportøkonomisk institutt


Laste ned ppt "Datagrunnlag og transportnettverk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google