Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Norsk Resirk AS Bent Ringvold Logistikksjef
2
Visjon: Pant alt. Alltid!
Dette er Norsk Resirk Norsk Resirk driver pantesystemet for brukt drikkevareemballasje i stål, aluminium og plast Visjon: Pant alt. Alltid! Forretningsidé: Å være ledende innenfor miljø- og kosteffektive pante- og returordninger NB! Ressurser og brukt emballasje, - ikke avfall!
3
Norsk Resirk AS Norsk Resirk AS (NR) skal på en mest mulig rasjonell måte utvikle, administrere og drifte landsomfattende pante- og retursystemer i Norge. Selskapet skal tilstrebe en høyest mulig returandel på primærfraksjonene (drikkevareemballasje) og sørge for miljømessig forsvarlig behandling av innsamlede materialfraksjoner. 90 % for Nr PET. (godkjent retur) ( 4500 års tonn) 92 % på boks. (godkjent retur) (6500 års tonn) Sikre en høyverdi gjenvinning av Pet og Boks.
4
På farten Flyplasser Flyselskaper Fornøyelsesparker Bensinstasjoner
Panteøyeblikket er hovedproduktet Kunden må ønske gjenkjøp Representantene for produktet må oppleve systemutvikling Kostnadseffektivitet Flyplasser Flyselskaper Fornøyelsesparker Bensinstasjoner Parkeringshus
5
Resirks verdikjede - logistikk
Panting Konsumering Produksjon Klargjøring i butikk Godkjenning Henting Effektiv logistikk Salg av aluminium og Pet Komprimering terminal Effektiv transport til materialgjenvinning Komprimering ved Resirks anlegg
6
Spørsmålstilling i 2007 og Verdikjeden
0. Salg NR som system Hvordan systematisere og forenkle helheten? Hvordan få redusert kostnader i verdikjeden? Hvordan optimalisere transporter og driften? Hvordan redusere utslipp i hele verdikjeden ? Hvordan effektivisere rapportering og statistikker ? 1. Materialgodkjenning 2. Panteøyeblikket 3. Mottak og bakrom 4. Henting 5. Sekkespretting 6. Mellomtransport 7. Produksjon 8a. Eksport 8b. Transp. 9. Materialgjenvinning
7
Bjerkvik Anlegg Trondheim Anlegg Bergen Anlegg
Oslo/Østlandet Alnabru Anlegg
8
Per Shortsea fra Oslo til Rotterdam
Oslo Quay Rotterdam
9
Per Barge fra Rotterdam til Port Rhenan
10
Tog fra Port Rhenan til Biesheim
11
Multimodal fra Norge til Frankrike
Oslo Quay Rotterdam Biesheim Port Rhenan
12
Miljøregnskapet båt mot bil
13
Oppsummering / vi har fått til
Det er høyverdig materialgjenvinning som er og skal være hovedbehandlingsformen for innsamlet materiale. ( Can to Can / Bottel to Bottel ) Bil / Båt / Barge / Tog = Multimodal Reduserte kostnader i frakt og i daglig drift Reduserte utslipp i hele verdikjeden Oppfølgings systemer som er enkle, og en god statistikk.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.