Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Godsmodellering, ikke så enkelt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Godsmodellering, ikke så enkelt"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Godsmodellering, ikke så enkelt
Mye mer heterogent marked enn for persontransport (f eks mange varetyper) Hva er analyseenheten? (enkeltsending, årlig godsstrøm, avsenderbedrift, mottakerbedrift, transportør, samlaster, transportmiddel ……) Hvem bestemmer transportmiddelvalget? Langsiktige transportavtaler Konsolidering © Transportøkonomisk institutt

3 Forskjeller i transportmiddelbruk mellom varer
Varene har: ulike krav til kvalitet, tidsbruk osv ulik betalingsvillighet ulike transportrelasjoner osv Tonn innenriks: Tonnkilometer innenriks: © Transportøkonomisk institutt

4 Transportmidlene konkurransedyktig på ulike avstander
Lastebil konkurransedyktig på alle avstander, tog i hovedsak over 500 km. Kostnader og tidsbruk ved terminalhåndtering viktig for konkurransekraften til intermodale transportkjeder. Tonn innenriks: Tonnkilometer innenriks: © Transportøkonomisk institutt

5 Transportmidlene konkurransedyktig på ulike relasjoner
Komplekst mønster modellen skal treffe © Transportøkonomisk institutt

6 Nytte-kostnadsanalyser for godstransport
Utfordring: Ofte behov for transportmiddelovergripende beregninger. Ingen velutviklet metodikk.

7 Godstransport i dagens nytte-kostnadsanalyser
Statens vegvesen: Effektene for godstransport beregnes vanligvis ved at en fast lastebilmatrise leses inn i beregningsverktøyet EFFEKT. Kystverket: De fleste prosjekter er av en slik art at det holder å se på effekter innenfor egen sektor (dvs ingen overføring til/fra veg og jernbane). Jernbaneverket: Tar med overføring fra vegtransport, inklusiv gevinster knyttet til endrede køkostnader i vegnettet. Faste elastisiteter? Kan resultater fra godsmodellen brukes inn i nytte-kostnadsberegning av større prosjekter eller tiltak?

8 Kan man beregne godsnytte direkte fra godsmodellen?
Hovedelementer i en nytteberegning for godstransport: Kostnaden ved tiltaket (investeringer, drift, vedlikehold) Effekter for vareeier - Brukernytte Effekter for transportørene - Operatørnytte Effekter for det offentlige (overføringer, drivstoffavgifter, inntekter fra bomstasjoner og ferger mv) Eksterne effekter (ulykker, støy, utslipp, kø +++) I tillegg kommer ulike andre effekter (”mernytte”).

9 Brukernytte, godstransport
Under visse forutsetninger kan en si at endringer i bedriftenes logistikkostnader tilsvarer Brukernytten av tiltaket: Samlet transportetterspørsel er upåvirket av tiltaket (dvs faste varestrømmer) Pris for transport er lik operatørens kostnader (dvs ingen operatørnytte for transportørene) Kostnadsendringer reflekteres i sin helhet i prisen til kunde Bedriftenes logistikkostnader beregnes og rapporteres i godstransportmodellen, og kan brukes som input i en nytteberegning.

10 Hva inngår i Brukernytten fra godsmodellen
Hva inngår i Brukernytten fra godsmodellen? Prinsipp i modellen: Minimering av samlede logistikkostnader: G = O + T + D + Y + I + K + Z Hvor G : total årlig logistikkostnad O : ordrekostnader T : transport, konsoliderings- og distribusjonskostnad D: degraderingskostnad / verdiforringelse under transport Y : kapitalkostnad for varene under transport I : lagerholdskostnader K : kapitalkostnad for varer på lager Z : mankokostnad (ikke med i dagens modell)

11 Modellen gir resultater i form av bl a kostnader og tonnkm pr transport-form => Brukernytte og grunnlag for beregning av eksterne kostnader Trenger utslippsfaktorer og eksterne kostnader pr tonnkm for hver transportform. Også mulig med mer detaljerte beregninger: Modellen gir også antall tonnkm pr detaljerte kjøretøytype (11 biltyper, ca 30 skip osv), dersom man har utslippsfaktorer på et så detaljert nivå. UANSETT: Bruk av utslippsfaktorer pr tonnkm innebærer at en ikke tar hensyn til at enkelte tiltak kan føre til endret utnyttelsesgrad av kjøretøyene. Da må man se på kjøretøykilometer pr kjøretøytype. Modellen gir mulighet for det, men vi har foreløpig ikke verifisert hvor bra den treffer på utkjørt distanse pr biltype og skipstype.

12 Hvilke alternativer har man for beregning av nytte for godstransport?
Ved tiltak i vegnettet: Fast lastebilmatrise inn i EFFEKT som i dag Forutsetter uendret transportmiddelfordeling, og uendret lastebilmatrise Full nytteberegning basert på godsmodellen Fordel: Tar hensyn til overføring mellom transportformene Ulempe: EFFEKT har veldig detaljerte vegnettsdata som brukes til beregning av bl a ulykker og ulike eksterne kostnader ved f eks ny veg, utbedring av veg, fergeavløsning osv. Vanskelig å få like bra ved en beregning utenfor EFFEKT. ”Kombiløsning” Beregning av Brukernytte for godstransporten i godsmodellen Beregning av eksterne kostnader knyttet til vegtransport i EFFEKT, basert på lastebilmatrise for hvert beregningsalternativ Beregning av eksterne kostnader for andre transportformer basert på kjøretøykilometer eller tonnkilometer fra godsmodellen Vil se videre på de ulike mulighetene fremover

13 Eksempel på nytteberegning direkte fra godsmodellen – utbygging av E39
Alt 1: Full utbygging Alt 2: Kun Volda-Molde Alt3: Kun Kristiansand-Bergen Alt4: Kun fjordkrysningene Alt5: Kun vegforbedringene Alt6: Som 1 (full utbygging), med bompenger lik fergetakst Ingen bompenger i alternativ 1 – 5 NB! Beregningene er kun gjort som en test av metodikken! Fra en tidlig fase av analysene, dvs ikke de endelige alternativene.

14 Overføring mellom transportformer
Overføring mellom transportformer? (eller kan alle effekter beregnes i EFFEKT?) Beregnet endring i transportmiddelfordeling på norsk jord fra Basisalternativet 2020, målt som transportarbeid: NB! Beregning med faste basismatriser (dvs faste godsstrømmer mellom soner). Effekter som eventuell endret næringsstruktur eller handelsmønster kommer i tillegg (kan f eks beregne endrede matriser ved likevektsmodellen PINGO, eller studere effekten av manuelle endringer i basismatrisene)

15 Elementer i beregningen
Brukernytte, målt som endring i transportkostnader. Redusert transportkostnad = økt nytte for transportbrukerne). Endring i forhold til all transport i Norge. Endring i eksterne kostnader. Mill kr pr år. Bruker gjennomsnittskostnad pr tonnkm pr kjøretøytype. Inkluderer lokale utslipp, støy, kø, ulykker, slitasje, CO2.

16 Mye vi ikke har sett på i vårt regneeksempel
Elementer som greit kan inkluderes Investeringskostnader Endringer i statens inntekter og utgifter drivstoffavgifter inntekter fra fergetakstene bompengeinntekter kostnader ved drift av fergene eksterne kostnader ved fergene Elementer som ikke inngår i godstransportmodellen omlokalisering av bedrifter som følge av ny infrastruktur andre endringer som kan følge av så omfattende tiltak f eks mulig økt import til Vestlandet i stedet for via Østlandet Disse tingene kan testes ved manuelle justeringer av matrisene Økt pålitelighet i transportsystemet ved fjerning av ferger? Verdsetting av lavere forsinkelsesrisiko. Mernytte? Likevektsmodellen PINGO og andre metoder.

17 Grensesnitt godsmodellen
Ekstra foiler hvis tid 

18 Scenariomanager for applikasjonen Scenarioforberedelser

19 Flytskjema for applikasjonen Scenarioforberedelser

20 Scenariomanager for applikasjonen Nettverksredigering

21 Flytskjema for applikasjonen Nettverksredigering

22 Scenariomanager for applikasjonen Inndataredigering

23 Flytskjema for applikasjonen Inndataredigering

24 Grensesnitt i excel for Kostnadsmodellen

25 Grensesnitt i excel for endring av terminaler

26 Grensesnitt for å opprette ny terminal

27 Grensesnitt for å endre eksisterende terminal

28 Scenariomanager for applikasjonen Modellberegninger

29 Flytskjema for applikasjonen Modellberegninger


Laste ned ppt "Godsmodellering, ikke så enkelt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google