Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG"— Utskrift av presentasjonen:

1 NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG
Analyser av dagens løsninger og forslag til alternative løsninger

2 Nord for Aakviksundet:
1402 mennesker. Største transportutfordringer i næring: Løkta: 2800 tonn melk Dønna: 2000 tonn melk Kraftfor og andre innsatsmidler landbruk Noe dyretransport Mindre mengder hvitfisk Y Y Y Y Y Y Y Y X X X X Herøy kommune Målestokk 1:150000 Illustrasjon Kartutsnitt Sør for Aakviksundet: 1900 mennesker. Største transportutfordringer næring: 65000 tonn fersk laks Ca tonn råstoff og innsatsmidler havbruk 1500 tonn melk Kraftfor og andre innsatsmidler landbruk Noe dyretransport Mindre mengder hvitfisk

3 Analyse av dagens løsninger
Data er hentet fra Ferjedatabanken til Statens veivesen Beregnet medianuke ift. total PBE/uke for begge samband. Uke 16 er felles medianuke Beregnet gjennomsnittlig trafikkdøgn for ukedager, og helg for alle samband med PBE/time, med bakgrunn i medianuke Gjennomsnitt + 1 standardavvik, dekker ca. 70 % av variasjonene i løpet av medianuka Gjennomsnitt + 3 standardavvik, dekker ca. 100 % av variasjonene i løpet av medianuka.

4 Dønnasambandet i dag, totalt

5 Herøysambandet i dag, totalt

6 Nytt Løktasamband

7 Nytt Herøy/Austbøsamband

8 Nytt Herøy/Dønnasamband

9 Sterke reaksjoner og stort investeringsbehov i veg og fergeleier
Skissert bevilgning 25 mill kr. Før trailertrafikken med laks kan flyttes kreves full opprustning av vegen fra Aakvik til Bjørn i henhold til plan laget av Vegvesenet 2014 med kostnadsramme 1,18 milliarder kr. I tillegg må fergeleiet på Bjørn utvides og fergeleiet i Sandnessjøen må trolig flyttes

10 Alternativ løsning Stor ferge Dønna erstattes med 30-bilers ferge
De to 50-bilers fergene på Herøy settes i pendel mellom Flostad og Søvik for å ta Herøy-trafikken og det resterende av Dønnatrafikken Hurtigbåten i sør erstattes med 30 bilers ferge som skal betjene Austbø og Brasøy og det settes inn en mindre hurtiggående båt mellom Sandvær og Herøy på helårsbasis og rute en gang pr. dag i hver retning til Vega i turistsesongen(6 mndr.) Kostnader dagens løsning: 88 mill kr. Kostnader ny løsning: mill Ingen investeringsbehov Besparelser kr.: 18,5 mill Kan gjennomføres raskt Besparelser %: 21 % Fylkets mål: ca. 12 %


Laste ned ppt "NYE FERGE- OG HURTIGBÅTOPPLEGG"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google