Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Virkemidler for redusert CO2-utslipp fra godstransport i de nordiske landene Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018

2 Bakgrunn Prosjekt utført for Miljø- og økonomigruppen under Nordisk Ministerråd Problemstilling: Virkemidler mot CO2-utslipp fra godstransport i Norden, med vekt på veitransport Metode: Hovedsakelig litteraturstudie Samarbeidspartnere: TØI (prosjektledelse) Tammersfors Tekniske Universitet VTI Svenska Miljøinstitutet

3 Klimamål i EU Parisavtalen: Begrense temperaturøkningen til max. 2oC
Transport utgjør 25 % av CO2-utslipp i EU, hvorav vegtransport utgjør 70 % EUs målsetting, reduksjon i CO2-utslipp: 40 % i sum sammenliknet med 1990-nivå 30 % i ikke-kvotepliktig sektor sammenliknet med 2005-nivå Omstilling til lavutslippssamfunnet; reduksjon med % fra 1990-nivå i 2050 2014: EU-strategi om redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp for tungtransport 2017: EUs utslippsstrategi for transport 60 % lavere CO2-utslipp fra transport i 2050 enn 1990, og på vei mot null Økt utvikling av lav- og nullutslippsløsninger

4 Klimamål i Norden, ikke-kvotepliktig sektor
Følger i stor grad EUs politikk SE, DK og Fin høyere mål om utslippsoppnåelse i 2030 for transport, - 40 % Norge, og EU jobber med å øke målet til 40 % Utslippsreduksjoner innarbeidet i Klimalovene (NO,SE,FI,DK) Norge, det landet med mest spesifiserte mål mot CO2 fra godstransport Overføring fra veg til sjø og jernbane Nullutslippskjøretøy og CO2-fri bydistribusjon, mindre konkret på virkemidler (NTP)

5 CO2-utslipp fra godstransport i Norden

6 Utvikling i innenriks transportarbeid i Norden

7 Innenriks vegtransportandel i hvert nordisk land

8 Andel av innenriks vegtransportarbeid over 300 km

9 Hvordan nå mål om utslippsreduksjoner fra godstransport?
Reduksjon i transportbehov Effektivisering av transporten Overføring av gods fra veg til sjø og bane Drivstoff med lavere karboninnhold (biodiesel, biogass) Alternative fremdriftsteknologier Elektrisk Hydrogen MONNER LITE KAN MONNE MYE Det er 4 hovedtilnærminger for å redusere klimagassutslipp. Disse er en overgang til mer biodiesel, en overgang til alternative teknologier (hydrogen, EL, hybrider), overføring av gods fra veg til sjø og bane, og en reduksjon i transportetterspørsel/transportarbeid, f.eks. gjennom avgifter, bysoner uten tungtransport osv.). Vi behandler kun de første 3 i denne presentasjonen.

10 Reduksjon i transportbehov
Avgiftsutforming og regulering viktigste virkemidler Sverige Norge Finland Danmark Bompenger / Vegprising Eurovignett Veibruksavgift CO2-avgift/NOx-avgift Energikomponent Emergency supply fee Redusert avgift på biodrivstoff Engangsavgift på HGV Miljøsoner Vegprising

11 Effektivisering av transporten
Kjøretøykapasitet (f.eks. max tillatt lengde og totalvekt), Konsolideringssentre (Kapasitetsutnyttelse) Kjøretøykapasitet kan påvirkes av myndighetene SE og NO jobber med tilrettelegging for lengre tog Nordisk trend mot større og tyngre biler. Økt effektivitet og kostnadsreduksjoner Kan påvirke modal shift

12 Godsoverføring Virkemidler Norge: Sverige: Finland: Danmark:
Avgiftssystemet Økobonus Tilrettelegging av infrastruktur (terminaler, kapasitet I infrastruktur og tilknyttingsveier) Norge: Overføringspotensiale anslått til 5-7 mill tonn (2,4 sett som gjennomførbart) 7% av innenriks transportarbeid, 23% av innenrikstransportarbeid på distanser >300 km Sterke virkemidler Begrenset CO2-reduksjon Sverige: Lovende potensiale Kapasitetsbarrierer jernbane og motvirkende virkemidler (økte kjøretøydensjoner veg) Finland: Ingen policy for modal shift Kapasitetsbarrierer jernbane pga enkeltspor. Danmark: Lav andel innenriks godstransport på relevante distanser og relasjoner Usannsynlig at tiltak som hjelper bane monner til større reduksjoner i CO2-utslipp fra godstransport.

13 Drivstoff med lavere karboninnhold
Biodrivstoffkrav, drevet av EU Fokus på økt andel ‘avansert’ biodrivstoff 10-20 % omsetningspåbud i 2020 Lavere drivstoffavgifter på (rent) biodrivstoff vs fossil drivstoff Tilskudd i noen land til Kjøretøy/skip med lavutslippsdrivstoff Biogassproduksjon Fylleinfrastruktur

14 Mer energieffektive transportmidler
EU-standarder for personbiler og LGVs, kommer også for HGVs Tilskuddordninger, bl a energiledelse (ENOVA) Mindre handlingsrom mht virkemidler enn for personbiler

15 Overgang til nullutslippsløsninger
Mye lavere elektrifiseringsandel for LGV/HGV enn for personbiler Batteri, dynamisk lading, H2 Lastebiler kun på pilotstadiet, busser nær et kommersielt marked Svakere virkemidler enn for persontransport Mangler insentiver i skattesystemet Fritak for bompenger Tilgang til kollektivfelt Støtteordninger for merkostnader

16 Kostnadseffektivitet for ulike tiltak
Danmark: Kostnadseffektive tiltak særlig i ikke-kvotepliktige sektorer utenfor godstransport På mellomlang sikt: økt bruk av biogass i lastebiler Finland: Økt energieffektivitet LGVs og HGVs, koster ca. EUR 161/tonn CO2 spart Kostnad for alternativ energibruk ca. EUR 156/tonn CO2 spart. Sverige: Varierende kostnadseffektivitet Nasjonal Infrastrukturplan anslått til å redusere CO2-utslipp med kun 1 prosent.

17 Kostnadseffektivitet for ulike tiltak
Norge:

18 Konklusjoner Ambisiøse klimamål for transportsektoren i EU og de Nordiske land Alle land jobber med å oppfylle klimamål, Klimaloven! Forventet fortsatt vekst i behovet for godstransport, mest for veg Utfordring at transitt utgjør høy andel i DK og SV, mindre virkemidler Norge: Høyest sjøtransportandel Sverige: Høyest jernbaneandel Norge det land der det er forventet høyest vekst i CO2-utslipp fra godstransport på veg For svake virkemidler til å bremse veksten for vegtransport DK og FIN: Lavest andel transporter 300 km+ Forskjell mellom landene mht avgiftsutforming og fysiske rammebetingelser Norge det landet med størst avgiftspress Drivstoff med lavere karboninnhold, samt alternativ framdriftsteknologi Utfordringer mht tilgjengelighet og kostnadsnivå

19 Rapport skal være ferdig 30. september
Spørsmål: / Takk for meg!


Laste ned ppt "Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google