Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Advertisements

Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Eirik Skjetne SINTEF Veg- og transportplanlegging
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Lønn og arbeidsledighet. Lønn og lønnsforskjeller Markedsteori – teori om kompenserende forskjeller Forhandlingsteori Effektivitetslønnsteori Hvordan.
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Kommunesammenslutningers effekter på rammeoverføringene Eksempelberegninger av 5 tenkte kommunekonstellasjoner Av Karl Gunnar Sanda og Trond Erik Lunder.
Kapittel 19 Operative tiltak.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
Tromsø kommunes årsregnskap
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Status fra fellesnemnda
Allmenningens tragedie
Firmanavn Forretningsplan.
Multifunksjonshall i Drammen
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Familiesegmentet Tele2
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Konsentra As 14.november 2017.
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Kollektivtransport og kostnader
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Akershus fylkeskommune
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Verdiøkning.
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Bærekraftig byfornyelse
V/Arne Mo.
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Firmanavn Forretningsplan.
Formål, virksomhet, medlemmer og medlemsavgifter 2019
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
EUROPEISKMOBILITETSUKE
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Utskrift av presentasjonen:

Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim

2 Delrapporter i ALTFIN Analysere prosessen bak pakkene og intervjuer med aktørene (TØI-rapport 733/2004) Trafikantenes og beslutningstakernes holdninger og preferanser til alternative finansieringspakker (TØI-rapport 746/2004) Analyse av utviklingstrekk og rammebetingelser (TØI-rapport 752/2004) Samfunnsøkonomisk nytte og kostnad for ulike aktører (TØI-rapport 767/2005)

3 Preferanseundersøkelsen Skreddersydd egenadministrert undersøkelse på Internett, rekruttert per e-post Fem av de største byene (Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kr.sand) Lokale beslutningstakere (Politikere og byråkrater) Formålet er å finne beslutningstakernes preferanser for: - alternative finansieringsordninger - ulik virkemiddelbruk Ingen meningsmåling

4

5 Sannsynlig effekt og anbefale? (skala fra 1-9)

6 Avhenger av nivået på endringene?

7 Prioritering mellom finansieringskilder Sannsynligheten for å velge en finansieringskilde fremfor en annen

8 Kombinasjoner av ulike transportpolitiske tiltakspakker RESTRIKTIVE TILTAK Økte bompenger hele døgnet Økte bompenger i rushtiden Økte avgifter på parkering i sentrum Redusert antall p-plasser i sentrum Skattelegging av fri parkering på arb.plassen KOLLEKTIVTILTAK Fremkommelighetstiltak Redusert kollektivtakst Hyppigere avganger Investering i nytt materiell

9 Prioritering av virkemidlene i pakken Økt sannsynlighet for støtte

10 Oppsummering (1) Politikernes preferanser –Målrettede tiltak –Realistiske forventninger til effekt –Skeptisk til restriksjoner –Nivået betyr lite for aksept

11 Alternativ finansiering? Direkte og indirekte subsidier Rammebetingelser koster Samfunnsøkonomisk optimale tilskudd –Bedre tilbud til dagens trafikanter –Køkostnader i rushtrafikken –Skattekroner koster

12 Direkte og indirekte tilskudd Skatter –Mva-rabatt (ca 10% tilskuddsøkning?) Avgifter –Dieselavgift (ca 16 % ”tilskuddsøkning”?) Kredittsubsidier –T-banen (ukjent beløp) Takstsubsidier

13 Optimalt kollektivtilbud?

14 Samfunnsøkonomiske effekter

15 Fortetting (+20%) Langsiktige etterspørselseffekter –6,8 prosent flere kollektivreiser –6,2 prosent færre bilturer –7,1 prosent færre biler –4,0 prosent færre motoriserte reiser Ringvirkninger –108 mill kr i redusert tilskuddsbehov –120 mill kr i reduserte køkostnader

16 Endrede rammebetingelser påvirker køkostnadene

17 Endret tilskuddsbehov Kort og lang sikt

18 Effekten av å benytte innsparingene til å forbedre tilbudet- avhengig av mål

19 Endret tilskuddsbehov ved vegprising – på kort sikt

20 Vegprising – endret tilskuddsnivå på kort og lang sikt

21 Langsiktig effekt av bedre framkommelighet

22 Resultatavhengige tilskudd 10 kr/vkm 10 kr pr rushpass Fast takst

23 Inntekter og kostnader Optimalt nivå Mill 2004-kr

24 Oppsummering (2) Samfunnsøkonomisk lønnsomt med økte tilskudd, ……men det avhenger av –Trafikkgrunnlag og køkostnader på vegene –Insentivstruktur og frihetsgrader for operatørene –Arealplanlegging og rammebetingelser for bil og kollektivtransport