Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Seks undervisningsprinsipper for god regneopplæring
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Tidligere læreplaner.
Velkommen til klasse- foreldrene
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Matematikk hver dag Hvordan kan vi bruke dagliglivet til å gi
Tidlig innsats i matematikk
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Kombinatorikk og sannsynlighet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Problemløsing og åpne oppgaver
Matematikkvansker.
Kort om algoritmer.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Foreldrekurset Matematikk – spillene. Nettsteder:
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Brøk Regneartene.
Multiplikasjon og divisjon
MATEMATIKK 1. trinn.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Matematikk i skole og hjem
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
Nasjonale prøver Sandved skole
«Utviklende læring i matematikk»
Hva er nytt? De fire regneartene..
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Foreldremøte for 1. trinn
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Velkommen til foreldremøte!
Idrettsskolen på Kjenn skole, Lørenskog
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg

Plan for kvelden Hvordan kan du motivere og støtte eleven Hvordan formidles matematikkfaget i skolen i dag Spill og aktiviteter dere kan gjøre hjemme

Hvilken rolle har dere? Hjemmet er like viktig som undervisningen for at et barn skal få gode resultater Gi barna erfaringer og bidra til å bygge opp et godt ordforråd Læring bygger på erfaringer

Foreldres holdning og innstilling er viktig for barns læring i matematikk. Foreldre som støtter og viser at matematikk er et viktig fag, støtter automatisk barnet gjennom sine positive holdninger. Vær positiv! Er du negativ er sjansen stor for at barnet ditt også blir det. Ros barnet, men vær bevisst på hvordan. Hjelp barnet til å forstå at gode resultater krever hardt arbeid. Alle kan streve litt, og det er når du strever litt at læringen skjer.

Hva kan dere gjøre? Dere kan utfordre og engasjere barna hjemme med spill og matematikk i hverdagssituasjoner Innkjøp – overslagsregning og hoderegning Matlaging – vekt og volum Oppussing – måle lengde og areal Reiseplanlegging - budsjett og vei/fart/tid Idrett - statistikk Aviser – lese tabeller og diagrammer Moro med matematikk Spill brettspill, løs oppgaver, og løs hjernetrimmere med barn. Påpek gjerne matematikken som er involvert, og la barnet diskutere strategier han brukte.

Nasjonale prøver 8. trinn 2008 Anne drikker et glass juice hver morgen. Omtrent hvor mye juice drikker hun hver morgen? A 2 liter4 % B 3 cl21 % C 50 dl17 % D 200 ml 57 %

Aktivitet Først til 100

Matematikkopplæring i dag Forståelse Beregning Anvendelse Resonnering Engasjement

XzSrt_s XzSrt_s Forståelsen er viktig. Hvis vi serverer elevene en ferdig oppskrift, slutter de å tenke. Gjennom matematikken trenes evnen til å tenke og til å løse problemer.

Eksempel… Faktorene til et tall: De tallene som multiplisert med hverandre gir tallet til svar. For eksempel: 3 og 5 er faktorer til 15 Delelig med: Et tall som kan deles på et bestemt tall uten å få rest i svaret. Eks 15 er delelig med 3 og 5, men ikke med 4. Primtall: Et tall større enn 1, som bare er delelig med seg selv og eller eller eller 251

Utvikle strategier Hva er forskjellen på 74 og 58?

Pugge gangetabellen En utmerket foreldreoppgave Elevene skal kunne gangetabellen ”forlengs” og ”baklengs” Frigjør mental kapasitet til problemløsing Hvordan øve: Heng opp ”ukas tabell” på do Pugg i bilen Bruk kortstokk, terninger og nettressurser Spill gangespill

Ulike strategier Doble: Jeg vet at 4 ∙ 8 = 32. Da er 8 ∙ 8 = 64 Halvere: Jeg vet at 10 ∙ 8 = 80. Da er 5 ∙ 8 = 40 Plusse sammen: Jeg vet at 5 ∙ 8 = 40 og 2 ∙ 8 = 16. Da er 7 ∙ 8 = 56 Trekke fra: Jeg vet at 10 ∙ 8 = 80 og 2 ∙ 8 = 16. Da er 8 ∙ 8 = 64

Skriftlige metoder - multiplikasjon Åpen eller lukket metode?

48 ∙ 4 = ∙ 6 = nettoppgaver/#menuItem_5b_7 nettoppgaver/#menuItem_5b_7

Skriftlige metoder - divisjon Åpen eller lukket metode?

416 : 4 = : 3 = 191

Anvendelse - tekstoppgaver Skal jeg bruke + eller -? Be eleven lese oppgaven høyt. Mange ser på tallene, ikke teksten. I storgrenda bor det 549 mennesker, og det er 134 flere enn i Lillegrenda. Hvor mange mennesker bor det til sammen i disse to grendene? Lindas butikk selger en bukse til 568 kr. Oles butikk selger den 56 kr billigere. På Internett kan du kjøpe den samme buksa til halvparten av hva den koster i Oles butikk. Hva koster buksa på Internett?

Regn ut: Vi prøver: 26 ∙ 7 = ∙ 6 = : 3 = : 6 = 718 > 50%: 574 Nesten alle: 3 35 eller 315 Stort flertall: 9909 Nesten alle: 114

Hva er spørsmålet? Arbeidstegning Utregning Kan svaret stemme?

Trond og Trude har 24 tyggis til sammen. Trude har tre ganger så mange som Trond. Hvor mange tyggis har Trond?

Emilie og Cali har 500 kr. Cali har fire ganger så mye som Emilie. Hvor mye har hver av dem?

Mor til Astrid er tre ganger så gammel som Astrid. Hun er 28 år eldre enn Astrid. Hvor gammel er Astrid?

Spille plump