Bra mat – for bedre helse Endringsfokusert veiledning: Hvordan jeg kan bidra til å øke din mulighet til forandring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

Bra mat – for bedre helse
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Bra mat – for bedre helse
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Spillermøte G april.
En introduksjon.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Helsefremmende tilbud til eldre - Evaluering av ny metode 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Konkurranse grupper Januar 2017
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Lederforventninger (fokus i perioden )
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Familieråd En for alle, alle for en
Grunnleggende om veiledning
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Velkommen til foreldremøte
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kapittel 11 Læringsteori.
Velkommen til foreldremøte
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Vennskap og læring på tvers av generasjoner
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Bra mat – for bedre helse Endringsfokusert veiledning: Hvordan jeg kan bidra til å øke din mulighet til forandring

Målsetting med innlegget  Skape optimisme og tro på mulighet og evne til å påvirke kursdeltakeres spisevaner  Bidra med et perspektiv på endring og kommunikasjonsteknikker  Bidra med verktøy og praktiske ferdigheter som er nyttige i denne prosessen.

Forskjellene  Forventet levealder for menn på Sagene er 68 år, mens den på Vinderen/Bydel Vestre Aker er 80,4 år.  Ifølge tidligere undersøkelser (1997) ligger lønnsnittet på Vinderen på topp i Oslo med nærmere i snittlønn. På Sagene var snittlønna under kroner.  Andel mottagere av sosialhjelp på Sagene er 7,4 prosent av befolkningen, mens det tilsvarende tall på Vindern er 2,1.

Stang ber østkantfolk lære av vestkanten Oslos ferske ordfører Fabian Stang har gjort omsorg til sitt varemerke. Men han mener folk på Sagene selv må ta ansvar for at de lever kortere enn folk på Vinderen. (Aftenposten )

Hvorfor ta opp levesett/livsstil? o Ansvar og plikt o Sette tema på dagsorden, gi tillatelse til for pasienten til å ta opp tema/søke råd o Sette i gang en viktig prosess, øke bevissthet o Formidle hjelp, materiale o Følge opp o Spennende tema med mulighet for positive erfaringer o Alminneliggjøre det å bli spurt

Aktuelle tema.  Kursledelse  Forståelse av endring og tilbakefall  Motivasjon  Samtalen, klima og teknikker

“Folk påvirkes i større grad av årsaker og argumenter de har oppdaget selv, enn slike som andre har oppdaget !” (Pascal).

Folk lytter mest til seg selv….

Refleksjonsoppgave  Hva er din bakgrunn for å arbeide med kosthold/ernæring Fortrinn/talenter Ulemper/slagsider

Å presentere deg selv  Personlig/privat…  Eget kosthold, egen erfaring  Faglighet  Engasjement/inspirasjon  Rolle

Kursledelse  Tilpasset ansvarlighet Prosessansvarlig, ikke resultatansvarlig  Aktivitetsnivå  Gruppetilhørighet – stimuler egenaktivitet  Ekspertrolle  Ivaretakelse  ”Skriftemøter”

Hvorfor det kan være vanskelig å snakke om livsstil  Egen holdning, eventuell livsstil  ”Tabu”, moralisering  Aktivering av følelser av ansvar/skyld og skam  Personlig/privat  Urealistiske mål  Manglende tro på resultater  Mangel på kunnskap

Noen utfordringer i oss selv i arbeidet med livsstil  Lett å bli for forsiktig, ikke gå på banen  Lett å bli for ivrig, å ville for mye  Ekspertrollen- ekspert på hva og når?  Fare for å bli oppfattet som formanende, gå inn i ”foreldrerollen”  Fare for å generalisere egne erfaringer  Kan være krevende å anerkjenne den andres mål

Gruppen som ressurs  Gruppedynamikk  Erfaringsbase  Motivasjon  Konsulenter  Støtte/konkurranse

Rammer  Krav til oppmøte  Krav til aktivitet  Taushetsplikt  Åpenhet  Felles målsetting

Å skape et godt samtaleklima  Empati  Vise en grunnleggende holdning som innebærer respekt for den enkeltes valg.  Ikke forstå for fort.  Positiv undring  Ekspert vs. ikke-ekspert.

Utgangspunkt  Vi endrer oss av egne grunner  Det passer aldri helt å endre seg….  Vi både vil og vil ikke….  Du trenger ikke være toppmotivert!  Alle kan noe!!

Om å forstå endring  Endring er en kontinuerlig og uunngåelig prosess.  Ulike nivåer i forandringsprosessen Prosessen forut for handlingen. Den aktive handlingen Tilbakefall Opprettholdelse

Ambivalens Ja Nei

Ambivalens  Normalisere  Ambivalensparadis  Beslutningsvekt

Besøkende Klagere (Tilbakefall) Kunder (Tilbakefall) Vedlikehold (Tilbakefall) Endringsprosesser/ forandringshjulet

Samarbeidsrelasjoner  Besøkende Usikre på om de har en bestilling til oss.  Klagere Ønsker en endring, men har ofte unnskyldninger som er utformet som en klage.  Kunder Har en klar bestilling.

Utfordringer for samarbeidet SamarbeidsrelasjonMin oppgave Besøkende Unngå å bli utålmodige eller motiverte på pasientens vegne. Etablere en god relasjon. Ta vennlig imot, presentere tilbudet. Ambivalent Høre på klagen, stille spørsmål for å finne ut hva de selv har tenkt å gjøre. Hvilke erfaringer har de fra tidligere? Kunde Kartlegge hjelpebehov, komme med handlingsalternativer. Forebygge tilbakefall. Oppmuntre positive endringer, selv om de er små.

felts tabell : Nå-situasjon versus ønsket situasjon Fordeler ved dagens situasjon Fordeler ved ønsket situasjon Ulemper ved Dagens situasjon Ulemper ved ønsket situasjon

Motivasjon for endring Erkjennelse av negative konsekvenser. Forventninger om positivt utkomme av endring. Bekymring over negative konsekvenser. Forventing om mestring Selv-mestringstro Støtte/metode Vanskelighetsgrad oppgave Problemet slik det er nå Forventning om endring

Motivasjon  Å ville det, og å kunne det  Hva man vil oppnå, ikke bare unngå Balansen mellom ”burde” og ønsker  Små steg  Påvise mestring  Aktivere følelser  Konkretisering  Utforsk ambivalens  Aktivere handlinger

Håndtering av motstand  Be om tillatelse til å gi informasjon  Vektlegging av frihet til eget valg "Jeg synes du bør drikke mindre brus, men det er opp til deg - det er ditt valg - det er hva du synes som er avgjørende".  Generell orientering ”Vi anbefaler alle å spise mer grovt brød”  Rull med – unngå argumentasjon, still spørsmål

Oppfølging og ettervern Bekrefte og berømme endring Håndtering av risikosituasjoner  Ulike strategier – fjerne, sikre, langsiktig strategi Evaluering av oppnådde resultater Stimulere til stolthet, feiring og belønning Fokusering av mestring

Noen utfordringer i arbeidet med livsstil og endringer  Utålmodighet Kortere vei mellom beslutning og handling  Mangel på stabilitet Åpning for redefinering av mål  Skift i deltakelse og egenaktivitet Vekt på egenaktivitet Evne til å tåle pauser  Motivasjon Hjelpe pasienten til å finne egne grunner Ikke slit for å overbevise

Noen utfordringer i arbeidet med livsstil og endringer (fortsettelse)  Rask aktivering av motstand Unngå pekefingeren Fokus på anerkjennelse  Skiftende grad av seriøsitet Ta klienten på alvor, ha forventninger  Alternative mål/ulike mål  Tilbakefall Arena for læring – ikke for skuffelse og fordømming

 Konkretiserende  Tydeliggjør målsetting  Brukes for å finne ut Hvor lyst har personen til å gjennomføre endringen? Hvor stor tro har personen på evnen til å klare det? Hvor stor vilje har personen til å føle ubehag Skalering 10 0

Spørremåter  Åpne spørsmål Hva betyr kveldsspisingen for deg? vs. Bekymrer du deg over at du spiser om kvelden?  Konkretiserende spørsmål Kan du si litt mer om det?  Mestringsspørsmål Hvordan fikk du til å vente så lenge?  Handlingsrettede spørsmål Hva kan du gjøre for å vente enda litt til?  Skaleringsspørsmål