Utfordring: Hvordan skal fremtidens møteplasser/arrangementer for SV-studenter og virksomheter designes og kommuniseres, for å sikre engasjerte deltakere,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra UiS Mottaksuken
Advertisements

«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
Nettvett.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg/Nina Borgersen 11 th February 2011 ”Jentekveld” ved VGS.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Rekruttering. Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Internasjonalisering og arbeidslivet – selvutvikling eller karriereutvikling? Kim Orlin Kantardjiev Leder Norsk studentorganisasjon.
NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Statoils historie Einar Lie
Lederforventninger (fokus i perioden )
Senter for læring og utdanning
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Idéportalen.
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Velkommen til dugnad i kommunen
VELKOMMEN TIL MASTERPROGRAMMET I MUSIKKVITENSKAP
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
VERDENS BESTE VERTSKAP
Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter?
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Administrativ organisering -
Tips og triks Slide slettes!
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Tips og triks Slide slettes!
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Utfordring: Hvordan skal fremtidens møteplasser/arrangementer for SV-studenter og virksomheter designes og kommuniseres, for å sikre engasjerte deltakere, høy verdig og nytte for alle involvert?

Analyse Hva er behovene?

Trender Engasjerende, personlig og god stemning Ikke organisasjonsstruktur og historie, men hva trenger bedriften av kompetanse. Karrieremuligheter og hvordan ser en arbeidsdag ut. Dialog, workshop, casekonkurranse, få prøve seg selv. Mat og drikke

Hva ønsker studentene? Jungel av informasjon på nett, trenger tydelig markedsføring. Bruk fadderordning, medstudenter og akademisk personale. Involvere Alumni mer. Hva gjør de, hvordan bruker de kompetansen sin og hvilke erfaringer har de? Få inn praksis/case. Prøve og feile før man kommer i arbeidslivet. Tettere forhold til arbeidslivet i bachelor/masteroppgaven. Bli bevisst og stolt av egen kompetanse. Studentene må kunne formidle hva de kan. Foreleserne må vise at det er behov for kompetansen på forelesningene.

Hva ønsker arbeidsgivere? Vi vil møte talenter! Vi vil bli kjent med studentene! Vi vil at det skal være profesjonelt og effektivt! Vil møte relevante studenter (ikke bare en gruppe) Nå fram med informasjon om stipend, deltidsjobber, sommerjobber, masteroppgaver

Hva ønsker ALUene? Samarbeid mellom ALUene, arbeidslivskoordinator og Karrieresenteret God kontakt med instituttet for støtte og ressurser Samarbeid mellom ALUene om arrangementer

Konsept «the feeling» to design from

Gitt at situasjonen i dag er kjedelige arrangementer, dårlig oppmøte, ubrukte fag- og alumni-ressurser ønsker vi å endre på dette! Vi ønsker at studentene skal prioritere arbeidslivsarrangementer fordi de VET at de er tidseffektive, relevante, viktige, spennende og motiverende

Vi ser at mangel på koordinering og god markedsføring fører til dårlig oppmøte og lav kvalitet på arrangementene. Vi tror at det er nødvendig at studentene, vitenskapelig ansatte og bedriftene spiller på lag for å skape engasjerte møteplasser som blir populære og gjør studentene bevisste og stolte av egen kompetanse.

Resultat: 15 forslag

Bedre koordinering Møteplass for arbeidslivsutvalgene, arbeidslivskoordinator og Karriersenteret Møtes minst to ganger i semesteret Idémyldring og planlegge aktivitetene i semesteret Facebook-forum «ALU for Dummies» - Håndbok for organisering av ALUer Ansvarlig: fakultetet og Karrieresenteret

Møteplassen Temaforedrag Alumnikveld – Alumnier forteller om sine erfaringer, relevans av utdanning, arbeidsoppgaver etc. Kort case – Løse utfordring gitt av arbeidsgiver – Ferdighetstrening Simulere intervju

Møteplassen II Varemerke: -Ønske velkommen/servere -Mingle kvarter -Sted, tid, visuelle kjennetegn -Frokost, kaffe, middag -U1, Det sosiale rom, lage stemning -Roll-up

Involvering av virksomheter Konkret bestilling til arbeidsgiver Må sette av tid til mingling i forkant – Mulighet for quiz, for eksempel 3 spørsmål Presentasjon – En rollemodell med SV-bakgrunn – Fremtidsrettet perspektiv for studentens muligheter – Virksomhetsnært: kjenne deg igjen, historier, en gang jeg lykkes, en gang jeg tryna – Hvilken kompetanse trenger dere? – Spennende: noe du har opplevd på jobb Må sette av 10 min til spørsmål og mingling (utdeling av premie for quiz)

Hva kan vitenskapelige ansatte hjelpe oss med? Tips til Alumni med spennende og relevante jobber Tips til relevante arbeidsgivere Fortelle studentene at det er viktig å orientere seg om mulighetene i arbeidslivet underveis i studiene, og oppmuntre dem til å delta på arrangementene