Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig."— Utskrift av presentasjonen:

1 NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig

2 Nettbasert undervisning - Fagpåmeldinger

3 Aktuelle årsaker som kan forklare kurven AS Norge går for tiden altfor godt (liten arbeidsledighet) Alle de godt voksne i jobb som trengte IT-utdanning er nå opplært. Kun etterveksten gjenstår Vi har kjørt oss fast i gamle spor og vært for dårlig på fornyelse og markedsorientering Vi tar for lite hensyn til studentenes individuelle behov (gruppeaktiviteter) Vi har blitt utkonkurrert av andre aktører AITeL har ikke de nødvendige investeringsmidlene (markedsføring) Undervisning i nettfag blir sett på som en biaktivitet blant de ansatte (venstrehåndsaktivitet)

4 Ønskelige utviklingstrekk

5 Hvordan skal vi få til vekst? Økt satsing på pedagogisk utvikling Bedre støttesystemer for studentene Økt markedsorientering Økt markedsføring Økte ressurser til nettfagene

6 Pedagogisk utvikling Utnevne en pedagogisk ansvarlig som står i bresjen for å videreutvikle undervisningsmetodene i nettfagene –Sørge for at nye undervisningsformer blir tatt i bruk –Inspirerer resten av faglærerne –Før en klar mal for et nettfag, nå veldig mye frihet (for mye?) Om vi skal løfte nettfagene må folk bidra mer og "brenne" for nettfag (markedsføringstiltak, nye fag, blogginnlegg, video, delta proaktivt i forum, tester, studentaktive læringsformer). Generelt må vi brenne mer for våre fag og vår pedagogikk Bedre kvalitetssikring av: –Utvikling av nye nettfag og oppdatering av fagstoff –Gjennomføring av fag Vi kan lage en nettlærerguide (overføre kunnskap/erfaring) Fleksibel oppstart av nettfagene, start når du vil

7 Støttesystemer Videreutvikling av websidene til itfag.hist.no Bedre støttesystem for studentene –NKI har utviklet et system som tydelig viser progresjonen til hver student og fletter sammen admin. og pedagogiske systemer på en bedre måte (fjerne man. rutiner) –NKI kjører fleksibel oppstart og slutt (avh. av datasyst. som støtter opp i alle ledd) Fortsette med webinarer, twitter og blogg. –Det tar tid, men det drar positiv oppmerksomhet omkring HiST Bygge opp et faglig og sosialt møtested for studenter. –Et tverrfaglig forum hvor folk kan møtes/chatte/få hjelp på tvers av fag. Et datasystem som gjorde at studenter kunne møte andre virtuelt, få hjelp, stille spørsmål, få svar, hjelpe andre og liknende Utvikle vår egen FU-App? –Nyttig for å bedre tilgangen til itfag (påmelding) –Kan skape litt blest i media når App’en er klar

8 Markedsorientering Hvilken bredde skal vi ha i tilbudet? 1.Ha et bredt tilbud med fag som andre akademiske institusjoner også har i sin portefølje 2.Ha et noe tynnere tilbud hvor vi prioriterer de fagene som selger (økonomisk motivasjon) og kaster ut de som selger dårlig 3.Ha en kombinasjon (som vi har i dag, mye som følge av studiet Informasjonsbehandling) Hvilken prisprofil skal vi ha? 1.Lav kost og høgt volum 2.Høy kost og lavt volum

9 Markedsføring Hvilket støtteapparat skal vi ha? –Svend, Therese og Per tar markedsføringen både i tradisjonelle medier og sosiale medier. Burde vi ha ansatt en selger eller en person som var "ekspert" på markedsføring? Bedre og smartere markedsføring enn det vi klarer i dag –Vi kan kjøpe mye, men det blir dyrt. Den beste markedsføringen er å få til intervjuer i aviser og datatidsskrifter, samt fornøyde studenter som blir ambassadører for tilbudet vårt En alumniordning som fungerer –Alumni handler ikke bare om nettfag, men kan gjøre mye positivt for nettfagene. Gjennom å ta bonusfag blir studentene kjent med itfag og dermed blir de gode ambassadører for AITeL. Vi må få til at studentene på AITeL anbefaler fremtidige kolleger å velge itfag når de (eller de selv) ønsker faglig påfyll

10 Økte ressurser til nettfagene Strategisk bruk av Nettfag for campusstudenter vil gi økt tilgang til ressurser –Brukes per i dag som bonusfag –Kan avlaste romsituasjonen på campus i forbindelse med bygging i årene fremover (mangel på rom, fremkommelighet og støy) –Kan gi økt status til nettfagene blant personalet Etablere enda et nettbasert studium i tillegg til Informasjonsbehandling Eller vi kan : –Utvide porteføljen med flere økonomifag? –Utvide porteføljen med matematikk forkurs? –Utvide porteføljen ved å invitere andre avdelinger i HiST til å kjøre vår modell


Laste ned ppt "NETTBASERT UNDERVISNING Tenk gjennom noen utviklingstrekk som er mulig/ønskelig."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google