Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms 23-24 oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Unge & Rus.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Hønefoss politistasjon
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Forebygging i skolen og felles faglig plattform
-c Britt Unni Wilhelmsen DET NYTTER Å FOREBYGGE Dr.philos Britt Unni Wilhelmsen Høgskolen i Bergen Kompetansesenteret ved Nordlandsklinikken.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Samarbeid mellom skole og hjem
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Senter for atferdsforskning
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Velkommen til Varden skole Program i kveld
Betydningsfulle andre / signifikante andre
Pedagogikk og elevkunnskap
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Forebygging i skolen
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Møte med Russeforeldre 2017
Innhold Sak 1: Velkommen v. teamleder. Kort presentasjon av team 9
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skole- hjem samarbeid.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Oppstart i barnehagen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen

Hvorfor fokus på ungdom og alkohol? Alkohol er ikke for barn! Ungdomstiden som de ”bratte årene” i statistikken. Ungdomstiden etablerer voksenvaner. Tidligdebut som problemrisiko. Alkoholbruk og narkotika.

Formål med rusforebygging Målene med Unge & Rus er i samarbeid mellom skole og hjem å: Utvikle kunnskaper og evne til å tenke kritisk om bruk av alkohol Styrke holdningene mot bruk av alkohol Styrke ferdigheter til å si nei til rus Utsette alkoholdebut

Hvordan forebygge? Forestillinger, forventninger og fellesskap. Forestillinger om rusmidlenes betydning Forventninger om virkninger Normer og forventningspress Flertallsmissforståelse Sosiale ferdigheter og mestringsstrategier Sosial integrasjon

Hvorfor rusforebygging i skolen? Treffer alle barn og deres foreldre/foresatte Godt forebyggende arbeid i skolen skaper en trygg, utviklingsfremmende og velordnet skolehverdag for elever og lærere. Tiltak kan settes i verk tidlig, og opprettholdes over tid Lærere har kompetanse og pedagogiske verktøy

Hvorfor er skolen så viktig? Skolen som sosialiseringsarena –Alle barn, mange år, de fleste dager og mange timer. –Vennskap og jevnalderfellesskap. –Rammer, identitet og livsfaser. Skolen og foreldrene –Skole-hjem samarbeid. –Det organiserte foreldrefellesskap. –Felles ansvar for felles barn.

Tematisk fokus og progresjon

Problemrisiko og forebyggingsstrategier. Barn med høy risiko for alvorlige atferdsproblemer; 1-2%. Multisystemiske tiltak Barn med moderat risiko for alvorlige atferdsproblemer; 5-10%. Elevsentrerte tiltak Barn med liten risiko for alvorlige atferdsproblem; 80-90%. Skoleomfattende/klassesentrerte tiltak

Unge & Rus og foreldrene Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen

Utvikling av foreldrefokus i rusforebyggende arbeid Historien om rusforebyggerne som møtte foreldrene (og seg selv) i døra. Rusen som flyttet hjem. Familiesosiologien som tømte familien – og deretter fylte den igjen. Skolen som ville samarbeide med foreldrene. Forebyggerne som lærte av terapeutene.

Foreldre er viktige. Som forbilde Som sosial kontroll og fortrolig tillit Som påvirkere

De unges forbilder (Tilstandsrapport om norsk ungdom )

Sosiale bånd; sosial kontroll, tillit og familiekonflikt (Ungdom i Oslo 2006)

Foreldrenes innflytelse (Ungdom i Oslo 2006)

Utvikling av foreldredelen i Unge & Rus Utvikling av foreldrefokus i forebyggende arbeid. Forskningsprosjektet Kommunikasjon om rus i familien. Utvikling og utprøving av forebyggings- programmet Foreldresamarbeid. Samordning av Foreldresamarbeid og Ungdom og alkohol. Utvikling av Unge & Rus som enhetlig og helhetlig program

Foreldredelen som kjernekomponent i Unge & Rus En alminnelig del av skolens rusforebyggende arbeid Gjennomføre to foreldremøter Betydningen av rusforebyggende innsats på flere arenaer samtidig

Målsetting for foreldrenes deltakelse Styrke fellesskapet mellom foreldrene Styrke foreldrenes autoritet til å sette grenser for barns utprøving av rusmidler Styrke foreldrenes kompetanse til å snakke med barna sine om bruk av rusmidler

Møte 1: Foreldre - foreldre Kjernepunkter –Bry seg om egne og andres barn –Felles holdninger –Skriftliggjøring –Rus og mye annet Muligheter –Ekstern innledning –Kull, klasse, gruppe –Møteleder; lærer og/eller foreldre- kontakt

Møte 2: Foreldre - elev Kjernepunkter –Presentasjon av elevarbeid –Felles holdninger og grenser –Ikke i gruppe med egne barn Muligheter –Ekstern innledning –Møteleder; lærer og/eller foreldre- kontakt –Fullføre skriftelighet

Kjerneverdier i foreldresamarbeid Alle –”Alminnelige utfordringer for alminnelige foreldre med alminnelige barn” Felleskap med andre –”Alle andre får lov…….” Engasjerte foreldre har betydning –Foreldre trenger å bli styrket i troen på egen betydning Ikke moralisering –Det er foreldrenes holdninger til barnas rusmiddelbruk som er i fokus

Erfaringer Resultater fra utprøving av ”Foreldresamarbeid” (Henriksen 1999): Stor oppslutning på foreldremøter, i enkelte klasser opp mot 100% Lærere positivt overrasket over foreldrenes villighet til å diskutere forhold som i utgangspunktet har lite med skole å gjøre (”privatlivets fred”) Kontakt og opplevelse av fellesskap mellom foreldre Mer samtaler om rus mellom foreldre og barn Gode samtaler om rus mellom foreldre og barn (basert på foreldrenes og barnas subjektive opplevelse) Reduserer misforholdet mellom de unges utprøving av rusmidler og foreldrenes bevissthet om dette.

Flere erfaringer Resultater fra utprøving av Unge & Rus i Oslo (Steinkjer 2008): 76% av foreldrene sier at de har snakket mer om rus hjemme 76% av foreldrene sier at foreldremøtene skapte gode dialoger mellom foreldrene 85% av foreldrene opplevde Unge & Rus som nyttig

Det nytter! Elever blir engasjert Foreldre/foresatte blir engasjert Skoler/lærere blir engasjert når de går inn for forebyggende arbeid og lar det bli en del av skolens virksomhetsplan