ARGUMENTERENDE TEKSTER SAKTEKST I PRAKSIS. Å LØSE VERDENS PROBLEMER Hva mener du om: Rasisme? Miljøvern? Arbeidsledighet? Kriminalitet og straff? Krig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Advertisements

Retorikk og tekstanalyse
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Intervjuteknikk.
En artikkel er en saktekst.
En artikkel er en saktekst.
Essay er en skriftlig sjanger.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Argumenterende tekster
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Argumenterende tekster
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Argumenterende skriving. Hva er argumenterende skriving? Hensikten med argumenterende tekster er å påvirke eller å overbevise leseren om noe Teksten blir.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Leseprosjekt VG1.
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Muntlig vurdering – å veilede andre
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Framgangsmåte i mobbesaker
Hvordan forberede meg til tentamen?
Intervju.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Leseutvikling og læringsstrategier
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Velkommen til foreldremøte
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Jesu budskap og eksempel
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Sitering, referering og plagiering
Tilpasset opplæring Kurs 5
Kapittel 5 Argumentasjon
Forberedelse til praksis
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

ARGUMENTERENDE TEKSTER SAKTEKST I PRAKSIS

Å LØSE VERDENS PROBLEMER Hva mener du om: Rasisme? Miljøvern? Arbeidsledighet? Kriminalitet og straff? Krig og konflikter? Ytringsfrihet? Fagfolk og eksperter uenige. Ikke noe fasitsvar. Argumenter for både det ene og det andre.

DEFINISJON Å argumentere betyr «å føre bevis». PåstandDen romanen var vanskelig å lese Begrunnelsefordi forfatteren brukte et gammeldags språk. PåstandDen romanen var kjedelig å lese, Påstandden handlet ikke om noe interessant.

ARGUMENTASJONSKNEP 1.Generalisering:  «Alle er jo enige om at …»  «Hele kommunen står samlet omkring dette.» 2.Selvsikkerhetsknepet:  «Dette er uten tvil den beste løsningen!»  I dag er det ingen som tviler på …» 3.Framstå som en ekspert:  «Etter 20 år som lege vet jeg at …»  «Professor Justdal er ekspert på krigføring i utlandet og uttaler at …» 4.Representasjon og fellesskap:  «På vegne av mange andre vil jeg …»  «Vi her i klassen må jo mene …» 5.Fornuftsknepet:  «Du som er så fornuftig og klok, må jo være enig i at …» 6.Direkte appell  Bruk av personlige pronomen (du, dere), bruk av modale hjelpeverb (bør, skal, kan, må), bruk av imperativ. 7.Analogi (sammenligning)  «Statsministeren har gått fram som en elefant i en glassbutikk.»

HVORDAN SKRIVE EN ARGUMENTERENDE TEKST? 1.Innledning  Presenterer emnet og problemstillingen.  IKKE kom med egne meninger og svar i innledningen! 2.Hoveddel  Se saken fra flere sider.  Få fram argumenter både for og imot.  Vurder positive og negative sider ved argumentene.  Bruk kilder og referer til fagpersoner, statistikk eller fakta.  Vær konkret og bruk eksempler. 3.Avslutning  Din konklusjon og din mening om saken.

INTERVJU PORTRETTINTERVJU, SAKSINTERVJU OG ENKÉT

Intervjueren og intervjuobjektet. Variasjon i fortellermåtene! Spørsmål og svar. Referat. Beskrivelser og skildringer. 1.Saksintervju  Intervjuobjektet formidler kunnskaper om en spesiell sak. 2.Portrettintervju  Presenterer en person utfyllende. 3.Enkét  «5 på gata». INTERVJU

PORTRETTINTERVJUET Forberedelse  Hva ønsker du å få vite?  Hva tror du leseren ønsker å vite?  Å skaffe seg kunnskaper om saken/personen.  Lag gode spørsmål på forhånd – få intervjuobjektet til å snakke, vær presis!  Lydopptak? (Avklares på forhånd) Intervjusituasjonen  Skap en trygg stemning.  Få til en god samtale.  Still spørsmål, følg opp med tilleggsspørsmål.  Vær nysgjerrig.  Lytt, vis interesse.  Hvordan oppfører intervjuobjektet seg?

PORTRETTINTERVJU FORTS. Etterarbeid – å skrive intervjuet Skriv førsteutkastet rett etter samtalen. Stryk det som er uinteressant. Innledningen må vekke leserens interesse.

FORTELLERMÅTER Direkte tale. Svar uten spørsmål. Alle må ta vare på kroppen sin! Jeg ble lærer for å hjelpe ungdommen! Sammenslåtte svar. Elmann er 36 år. Han elsker å sykle og dra på fjellturer, har kone, ett barn og kommer fra Bergen. Indirekte tale. Elmann forteller at han var spinkel og pysete som gutt og ikke var noen stor idrettsstjerne. Referat. Som gutt var han spinkel og pysete, og ikke spesielt god i idrett. Beskrivelser av intervjuobjektet. Elmann gnir håndkleet med begge hender i det svette håret sitt mens han tenker. Han ler høyt og støyende, mans han slår seg på lårene.

VARIASJON Varier ytringsverbene: Avbryter, argumenterer, bekrefter, forteller, gjentar, hevder, hvisker, hyler, innrømmer, jubler, ler, mener, nekter, protesterer, påstår, roper, røper, sier, skriker, stotrer, svarer, tilstår, utdyper … Beskrivende ord: Biter seg i leppa, blir sjenert, er uenig, flakker med blikket, gjesper, gnir seg i øynene, rødmer, stønner, vrir seg på stolen … Fengende overskrift!

GRUPPEOPPGAVE Finn et portrett- eller saksintervju i et magasin eller ei avis. Skriv opp eksempler på: Direkte spørsmål Indirekte spørsmål Ulike ytringsverb Skildring Beskrivelse av intervjuobjektet Beskrivelse av hvordan intervjuobjektet oppfører seg. Overskrift Mellomtitler

JOBBSØKNAD Målet med jobbsøknaden er at arbeidsgiveren skal ansette deg. Skal være kort – helst maks en side. Skal være lett å lese, være oversiktlig og ha avsnitt og «luft». Bruk oppsett for formelt brev: Navn og adresse på avsenderen. Navn og adresse på mottakeren. Sted og dato. Hva søknaden gjelder (overskrift). Søknadstekst. Personlige egenskaper/kvalifikasjoner. Vennlig hilsen Annen kontaktinformasjon: telefon, epost Oversikt over evt. vedlegg Referanser.