IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase 23.9.2011 – Jenny Nornes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
«Forbedringsprosess(en)»
Muntlige presentasjoner
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
Camilla Haugland Seksjon opptak og tilrettelegging
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Erfaringer fra semesterstart V15 læring til høst 15 Mål: Studenter få samme svar uansett hvor de henvendelser seg mht tilgang til emner i lys av studentenes.
Politisk påvirkning.
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 1 Innpassing/godkjenning Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Studenter er misfornøyd med lang.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier Studieledere på HF 11. oktober 2011 – Jenny Nornes.
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 2 Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – studier Utsendelse til resursgruppens møte Leveranse i henhold til: PG - Milepæl 7 Dato: Bearbeidet: JN Status: Under.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Lokalopptak Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 4 Dato: Bearbeidet: Status: Mottatt.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier Studentparlamentet 13. oktober 2011.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse Be arbeidsgruppelederne samle sammen tall: –Overordnede volumtall for de ulike feltene –Identifisere.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
IHR – Studier Studieadministrasjonsmøte, SV
IHR-studier SFB-Workshop 2: 10. juni 2011 Rom 754 Eilert Sundts hus.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 10. oktober 2011 – Jenny Nornes.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR – Studier Internseminar, Studieavdelingen
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
IHR – Studier Oppstartseminar, Leangkollen
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Oppsummering og veien videre
Presentasjon for Studiekomiteen
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Ny episode av gjennomføring og frafall
| Studieledernettverket | Aleksander Lorentzen
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes

Sunt fornuft satt i system Vi må finne dypstrukturen Det som ligger under overflaten vil ofte være det som gir styringskraft og retning Det eksisterende skal ikke nedkjempes men forbedres: Finne beste, og kontinuerlig forbedre beste praksis! Hvis vi alle skjerper oss litt så når vi langt

Hva er vitsen med måten vi jobber på og hva kan vi oppnå? Gjøre oppgaver som skaper merverdi Lage en forbedringskultur – kontinuerlig jakt på de beste rutinene Finne beste praksis– felles løsninger på tvers som endres i takt med at organisasjonen endrer seg Unngå frustrasjoner Arbeidsglede og optimisme!

Prosessoptimering Identifisere brukerverdien Kartlegg arbeidsprosesser Skape arbeids- og saksflyt uten stopp Forbedre styringsprinsipper Gjennomfør forbedringer løpende

7 TYPER ‘SLØSING’ Unødvendig bevegelse Ventetid Transport Lager Feil Dårlige prosesser Overproduksjon

Hverdagssløsing Hva kan vi gjøre annerledes? Beveger seg mellom mange hender og enheter? Venter vi på noe? Hvordan er prosessen egentlig? Produserer vi passe mye? Møter vi brukerens ønsker og forventninger?

Lokalopptak Alle opptaksprosesser ved UiO som ikke er en del av NOM-opptaket (opptak til grunnutdanninger gjennom Samordna opptak) og opptak til PhD

Lokalopptak Enkeltemner (12000 søknader/år) Bachelor (ulike forkunnskapskrav), master, hospitanter, valgemner Master, inkl PPU (16000 søknader/år) 1-2-årig (inkl. erfaringsbasert), SFM /kvote, PPU Diverse (3500 søknader/år) Innpassing, SFB, årsenhet i fransk i Frankrike, antikkemner Roma/Hellas, årsenhet realfag via Bjørknes, norskkurs, sommerskolen, Gründerskolen, vgs-elever (UNG), overgang Etter- og videreutdanning (1700 søknader/år) Ekstern/internfinansiert, spesialistutdanningen OD

Prioritet 1 H2011 Masteropptak, inkl SFM og PPU –Størst volum –Involverer alle nivå (inst/fak/SA) –Mye frustrasjon, særlig mtp søkere med utenlandsk utdanningsbakgrunn –Få felles løsninger, stort potensial –Fokus på bruker (søker) –Grenseflater mot godkjenning/innpassing

Kartlegging En arbeidsflyt består av opptil 13 ulike ledd Informasjon Forberedelse søknadsprosess FAK Forberedelse søknadsprosess STA Mottar søknad Behandler søknad STA Behandler søknad FAK Behandler søknad INST Opptak FAK/INST Opptak STA Svarer søker FAK/INST Svarer søker STA Motta/registrere svar Tildele studierett

Kartlegging 2 Tidsestimering –Case: Søknadsprosess med ca 100 søkere, enkle og kompliserte saker –Total gjennomstrømningstid: 5-6 mnd –Aktiv tid: 6-12 dager avhengig av sakenes kompleksitet

Kartlegging 3 Identifiert sløsing –Bruk av både søknadsweb og papirskjema –Saken sendes fram og tilbake mellom enheter –Dobbeltregistreringer –Ufullstendige søknader –Uavklart ansvars-/rollefordeling

Prioritet 2 V2012? Enkeltemner Prinsipielle avklaringer må gjøres

Hva kan bli bedre? Skriv alt dere kommer på lappene – individuelt Presenter dine to viktigste lapper for gruppen

Nå skal vi jobbe i grupper Dere vil få to oppgaver - arbeid med dem separat Skriv alt dere kommer på lappene – individuelt Presenter dine to viktigste lapper for gruppen Stem frem de tre viktigste bidragene fra din gruppe Dere presenterer i plenum Vi tar vare på alle lapper som er laget(også de som ikke er prioritert)

Svar på følgende to oppgaver hver for seg: 1.Hvilke er de vanligste unntakene, feilene og returløpene? 2.Det er skjedd et mirakel i løpet av natten... Et mirakel på feltet lokalopptak! Hvordan merker du at mirakelet er skjedd når du starter din arbeidsdag? /Hvordan ser verden/din arbeidshverdag ut etter at mirakelet er skjedd? ?