Bedre sykehjem og hjemmetjenester i et mangfoldsperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Innvandrerbefolkningen, utvikling
Fagforeningens arbeid for mangfold
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Smarthusteknologi.
Hverdagsrehabilitering
Slik sikrer vi systematisk likestillingsarbeid
Ettervern og samarbeid
Tilpassede helsetjenester
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Dagens tjenester til personer med demens i Asker kommune
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Praktiske erfaringer fra arbeidet med omsorgstjenester til innvandrere med etniske minoriteter. Grünerløkka Sykehjem 115September 2008.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Samspill og samarbeid med Oslo Kommune Perspektiver fra barne- og ungdomssektoren v/ Martin E. Andresen Barne- og Ungdomsrådet i Oslo.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Flerkulturelle arbeidsplasser - hvordan hanskes med kulturforskjeller?
DICO District Internet Communication Officer. DICO´s oppgave Gi IT-støtte til klubbene i distriktet.
Hverdagslivets utfordringer Ungdom – voksen - pårørende
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
Nasjonalforeningen for folkehelsens demensforeninger
Nasjonalforeningen - utfordringer og muligheter Landsstyremøte 14.juni Lisbet Rugtvedt.
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Helen Theodorsen og Stein P Antonsen Tromsø 2011 Vegen videre. Ressursgruppe lindrende behandling Kvaløya.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Eldresenterforum Vigdis Brit Skulberg
Eldresenterforum 20. november 2008
Omsorgstjenester for eldre med innvandrerbakgrunn – erfaringer og spørsmål. Enhet for mangfold og integrering IKM 5. Desember 2007 Reidun Ingebretsen
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Likeverdige helsetjenester Det offentliges rolle og ansvar
Regional nettverksgruppe for kunnskapsbasert praksis i Oslo og Akershuset Gro Røkholt Leder av nettverksgruppa
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Økonomiplanseminar SNK 8.mars 2006 ØKONOMIPLANSEMINAR SNK 8. MARS 2006 UTFORDRINGER I PLEIE- OG OMSORGSTJENESTENE VERDAL KOMMUNE.
Fritid med Bistand.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Pårørende til pasienter med (alders)demens Hvordan ivareta en forsømt gruppe bedre? Sigurd Sparr Geriatrisk Avdeling UNN. Leder Nasjonalforeningen demensforbundet.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Buddhismen Av Victoria, Monica og Martine. Innhold  Livssyn og Religion  livet etter døden  Klesdrakt  Matretter  Musikk og språk.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Likeperson Navn:……………
VT-prosjektet i Horten
Utskrift av presentasjonen:

Bedre sykehjem og hjemmetjenester i et mangfoldsperspektiv OMOD Organisasjonen mot offentlig diskriminering Akhenaton de Leon Innspillsmøte Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) 15.06.15 OMOD

Morgendagens eldre 15.06.15 OMOD

Kjennetegn på god kvalitet Kunnskap om de eldre som bor i bydelen / kommune (hvem er det som trenger tjenester?) Oversikt over hvem eldre med innvandrerbakgrunn (yngre og eldre eldre) er og hvor kommer de opprinnelig fra? Kunnskap om helsetilstand / helseutfordringer (Data/statistikk?) Ledelse i sykehjem og hjemmetjeneste bør ha denne oversikten og kunnskapen Tilpassede tjenester til individuelle behov Språk og kommunikasjon Mat Livssyn / religion Aktiviteter / underholdning OMOD 15.06.15

Kjennetegn på god kvalitet (2) Godt samarbeid med pårørende Informasjon Medvirkning Støtte Kompetente ansatte i sykehjem og hjemmetjenester Økt kunnskap Utnyttelse av kompetanse 15.06.15 OMOD

Største utfordringer i dag Endringsvilje når det gjelder å tilpasse seg mangfold Kompetanse hos ledelse og ansatte Språk og kommunikasjon Ressurser og tid 15.06.15 OMOD

Gode tiltak for å bedre kvaliteten Mangfoldsperspektiv og kompetanse i ledelsen Kompetanse hos ansatte i migrasjon og helse Bedre utnyttelse av språk og kulturkompetanse hos ansatte Samarbeid med frivillige minoritetsorganisasjoner Identifisere god praksis – hvem har erfaring? Gi et sykehjem status som utviklings/læringssykehjem på dette området (f.eks. Grünerløkka sykehjem) https://sykepleien.no/2015/02/dement-i-ukjent-landskap http://www.nordemens.no/?PageID=6575&ItemID=5510 15.06.15 OMOD

Takk for meg! 15.06.15 OMOD