Bedre sykehjem og hjemmetjenester i et mangfoldsperspektiv OMOD Organisasjonen mot offentlig diskriminering Akhenaton de Leon Innspillsmøte Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) 15.06.15 OMOD
Morgendagens eldre 15.06.15 OMOD
Kjennetegn på god kvalitet Kunnskap om de eldre som bor i bydelen / kommune (hvem er det som trenger tjenester?) Oversikt over hvem eldre med innvandrerbakgrunn (yngre og eldre eldre) er og hvor kommer de opprinnelig fra? Kunnskap om helsetilstand / helseutfordringer (Data/statistikk?) Ledelse i sykehjem og hjemmetjeneste bør ha denne oversikten og kunnskapen Tilpassede tjenester til individuelle behov Språk og kommunikasjon Mat Livssyn / religion Aktiviteter / underholdning OMOD 15.06.15
Kjennetegn på god kvalitet (2) Godt samarbeid med pårørende Informasjon Medvirkning Støtte Kompetente ansatte i sykehjem og hjemmetjenester Økt kunnskap Utnyttelse av kompetanse 15.06.15 OMOD
Største utfordringer i dag Endringsvilje når det gjelder å tilpasse seg mangfold Kompetanse hos ledelse og ansatte Språk og kommunikasjon Ressurser og tid 15.06.15 OMOD
Gode tiltak for å bedre kvaliteten Mangfoldsperspektiv og kompetanse i ledelsen Kompetanse hos ansatte i migrasjon og helse Bedre utnyttelse av språk og kulturkompetanse hos ansatte Samarbeid med frivillige minoritetsorganisasjoner Identifisere god praksis – hvem har erfaring? Gi et sykehjem status som utviklings/læringssykehjem på dette området (f.eks. Grünerløkka sykehjem) https://sykepleien.no/2015/02/dement-i-ukjent-landskap http://www.nordemens.no/?PageID=6575&ItemID=5510 15.06.15 OMOD
Takk for meg! 15.06.15 OMOD