Arbeidsmiljøet for ansatte KFF-KSS, modul 2, del B Administrasjonspermen
HMS-arbeid Arbeidsmiljøloven § 3-1 1) For å sikre at hensynet til arbeidstakers helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt, skal arbeidsgiver sørge for at det utføres systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid på alle plan i virksomheten. Dette skal gjøres i samarbeid med arbeidstakerne og deres tillitsvalgte. 2) Systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid innebærer at arbeidsgiver skal: a)fastsette mål for helse, miljø og sikkerhet, b)ha oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er fordelt,
HMS-arbeid Arbeidsmiljøloven § 3-1 (forts.) 2) c) kartlegge farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risikoforholdene i virksomheten, utarbeide planer og iverksette tiltak for å redusere risikoen, d) under planlegging og gjennomføring av endringer i virksomheten, vurdere om arbeidsmiljøet vil være i samsvar med lovens krav, og iverksette de nødvendige tiltak, e) iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av denne lov, f) sørge for systematisk arbeid med forebygging og oppfølging av sykefravær,
HMS-arbeid Arbeidsmiljøloven § 3-1 g) sørge for løpende kontroll med arbeidsmiljøet og arbeidstakernes helse når risikoforholdene i virksomheten tilsier det, jf. bokstav c, h) foreta systematisk overvåking og gjennomgang av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet for å sikre at det fungerer som forutsatt. 3) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf, herunder om krav til dokumentasjon av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet.
Oppsummering aml § 3-1 Systematisk og i samarbeid med ansatte Mål skal formuleres Oversikt over virksomheten: Ansvar, myndighet Vurdere risiko – plan for reduksjon av risiko Arbeidsmiljø vurderes når driften legges om Rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge lovbrudd Systematisk ang forebygge/følge opp fravær Løpende kontroll ved høy risiko Systematisk gjennomgang av HMS-arbeidet
Internkontrollforkskriften 1. sørge for at de lover og forskrifter i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen som gjelder for virksomheten er tilgjengelig, og ha oversikt over de krav som er av særlig viktighet for virksomheten 2. sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringer 3. sørge for at arbeidstakerne medvirker slik at samlet kunnskap og erfaring utnyttes (Fra internkontrollforskriften §5)
Internkontrollforskriften Internkontrollen skal dokumenteres i den form og det omfang som er nødvendig på bakgrunn av virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse. Dokumentasjon som følger av krav i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen, for eksempel instrukser, tillatelser, kompetansebevis, sertifikater o.l. skal inngå. Skriftlig dokumentasjon etter denne forskrift skal minst omfatte ……
Dokumentasjonskrav Mål skal formuleres Oversikt over virksomheten: Ansvar, myndighet Vurdere risiko – plan for reduksjon av risiko Rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge lovbrudd Systematisk gjennomgang av HMS-arbeidet Interkontrollforskriften § 5
KFFs adm.perm Denne permen er nå revidert. Her finner dere informative og praktiske opplysninger under følgende overskrifter: HMS generelt Om lover og forskrifter Ansvars og oppgavefordeling (både i skoler med og uten internat) Vernerunder Rapportering Utforming av HMS-planer Prosedyrer for avviksbehandling
KFFs adm.per, forts. I permen finner dere veiledning om hvordan finne frem i en jungel av regler og bestemmelser. Dere finner noe om bl.a. Internkontroll Risikovurdering Sikkerhetsopplæring Beredskapsplaner
KFFs adm.perm, forts. Produktdatablad og stoffkartotek Registrering av ulykker og sykdom Førstehjelpsutstyr og førstehjelp Vi anbefaler å bruke adm.permen parallelt med KFF-KSS.
Oppfyller vi lovens krav? Krav til psykososialt miljø Krav til fysisk miljø Verneombud (frivillig med 1-9 ansatte) Arbeidsmiljøutvalg (når mer enn 50 ansatte, eller ved mer enn 20 ansatte dersom en avpartene krever det) Mange ”særlover”: Matloven, Brann- og ekspolsjonsvernloven, o.s.v.
Periodisk kontroll Hyppighet? Brannvernrunde 4 g. pr år (rømningsveier, dører, slukningsutstyr, orden ….. ) Annen bygningssjekk (vannlekkasje, luftkvalitet …) Farlige stoffer (oppbevaring, bruk, avfallshåndtering)
Periodisk kontroll Hvem foretar kontrollen? Kontrollgruppe som for øvrig i KFF-KSS Verneombud AMU, skolemiljøutvalg
Periodisk kontroll Hvordan? Sjekklister Innleid hjelp (måling av luft, lys, lyd ..) Brannvern i samarbeid med brannvesen Vernerunder