av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole Hvordan vedlikeholde og forbedre arbeidet med å nå skolens kristne målsetting av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
…oppfylle myndighetenes målsettinger ..og krav system for kvalitetssikring økonomi ..og krav formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Skolen skal… Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
SKOLENS VISJON KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Elihu Kristne Grunnskole: KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
SKOLENS VISJON Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Elihu Kristne Grunnskoles formål oppdra barna i den kristne tro grunnfestet i Guds ord personlig forhold til Jesus Kristus Guds respekt for det enkelte menneske Guds vesen, visdom og kreativitet Elihu Kristne Grunnskoles formål (Godkjent av departementet i april 1994) Å gi et skoletilbud som på en klar og helhetlig måte oppdrar barna i den kristne tro Gi dem opplæring grunnfestet i Guds ord, og som legger til rette for at barna får et personlig forhold til Jesus Kristus Skolen skal avspeile Guds respekt for det enkelte menneske og gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet styrke og utvikle elevene: åndelig, psykisk, fysisk Gjennom verdiformidling, undervisning og barnas egen utfoldelse, vil vi styrke og utvikle elevene både åndelig, psykisk og fysisk Skolen skal ha et utadvendt forhold til samfunnet, til kultur og tradisjon, og gi elevene en forståelse av hva det vil si å være en del av et flerkulturelt samfunn utadvendt forhold til samfunn, kultur og tradisjon del av et fler- kulturelt samfunn samfunnsbevisst, fri, selvstendig, trygg, skapende gode allmennkunn- skaper På denne måten vil vi utvikle samfunnsbevisste, frie, selvstendige, trygge og skapende mennesker med gode allmennkunnskaper. KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Læreplanens generelle del SKOLENS VISJON Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Kunnskapsløftets generelle del: Det meningssøkende menneske Det skapende menneske Det arbeidende menneske Det allmenndannende menneske Det samarbeidende menneske Det miljøbevisste menneske Det integrerte menneske Hva med det åndelige menneske? KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
SKOLENS VISJON Læreplaner i de ulike fagene Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Læreplaner i de ulike fagene Læreplanene i Kunnskapsløftet: De fleste kristne skolene er bundet av disse læreplanene Unntaket er krl-faget, hvor mange skoler har egne godkjente planer men… Fagplanene er langt på vei rammeplaner Rammene: formål – hovedområder – kompetansemål – sluttvurdering Faginnholdet overlates for en stor del til skolene selv å bestemme Dette gir den enkelte skole stor frihet, men også stort ansvar: KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Lokale læreplaner De kristne skolene har – som andre skoler – ansvar for å utarbeide lokale læreplaner Læreplanene skal konkretisere innholdet i de ulike fagene, i tillegg til å synliggjøre arbeidsmåter, progresjon og organisering Utgangspunktet for dette arbeidet er skolenes godkjenninger, generell del og godkjente læreplaner i de ulike fagene For oss innebærer dette at vi både kan – og skal – synliggjøre våre godkjenninger som alternative livssynskoler i det lokale læreplanarbeidet KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
SKOLENS VISJON Læremidler Læreplaner i de ulike fagene Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Læremidler Undersøkelser viser at lærebøkene for en stor del bestemmer didaktikken (hva det blir undervist i) ved de ulike skolene Tilbakemeldinger tyder også på at kristne skoler i liten grad benytter læremidler utviklet spesielt for dette skoleslaget Som en konsekvens av dette bør kristne skoler samarbeide om: 1) å kartlegge hvilke læremidler utviklet for kristne skoler som fins tilgjengelige 2) å utvikle læremidler innenfor aktuelle områder KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
SKOLENS VISJON Hva med skolens praksis? Læremidler Læreplaner i de ulike fagene Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
…oppfylle myndighetenes målsettinger formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Skolen skal… Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
…oppfylle myndighetenes målsettinger formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Læreren skal Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
…oppfylle myndighetenes målsettinger formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Læreren skal Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Oppsummering: Vi må holde høyt skolenes visjoner – hvorfor vi har startet våre skoler Vi må fokusere på skolenes godkjenninger – grunnleggende i arbeidet med å realisere visjonen Vi må synliggjøre våre godkjenninger som kristne alternativ i læreplanarbeidet: generell del egne læreplaner lokale læreplaner Vi må ha tilgjengelig læremateriell som bygger på våre godkjenninger og læreplaner Vi må tilsette lærere som i møte med elever og foreldre evner å sette skolenes planer ut i praksis og som identifiserer seg med skolenes visjoner Til slutt… KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429
Oppsummering: Vi må holde høyt skolenes visjoner – hvorfor vi har startet våre skoler Vi må fokusere på skolenes godkjenninger – grunnleggende i arbeidet med å realisere visjonen Vi må synliggjøre våre godkjenninger som kristne alternativ i læreplanarbeidet: generell del egne læreplaner lokale læreplaner Vi må ha tilgjengelig læremateriell som bygger på våre godkjenninger og læreplaner Vi må tilsette lærere som i møte med elever og foreldre evner å sette skolenes planer ut i praksis og som identifiserer seg med skolenes visjoner Dette arbeidet er for omfattende for en skole å gjennomføre alene – vi vil nå mye lenger ved å arbeide i nettverk KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429