av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Diakonhjemmet Sykehus
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Lillehammer 25. September 2012
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kroppsøvingsdidaktikk
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Hva er en læreplan? En læreplan har synspunkter på alle kategoriene i relasjonsmodellen
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Kan ikke alle bare være venner da?
Velkommen til et nytt skoleår!
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Maria Tindberg.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Didaktiske utfordringer
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Kompetanse for mangfold
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Fra kunnskap til handling
Vurdering og undervisning
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole Hvordan vedlikeholde og forbedre arbeidet med å nå skolens kristne målsetting av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

…oppfylle myndighetenes målsettinger ..og krav system for kvalitetssikring økonomi ..og krav formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Skolen skal… Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

SKOLENS VISJON KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Elihu Kristne Grunnskole: KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

SKOLENS VISJON Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Elihu Kristne Grunnskoles formål oppdra barna i den kristne tro grunnfestet i Guds ord personlig forhold til Jesus Kristus Guds respekt for det enkelte menneske Guds vesen, visdom og kreativitet Elihu Kristne Grunnskoles formål (Godkjent av departementet i april 1994) Å gi et skoletilbud som på en klar og helhetlig måte oppdrar barna i den kristne tro Gi dem opplæring grunnfestet i Guds ord, og som legger til rette for at barna får et personlig forhold til Jesus Kristus Skolen skal avspeile Guds respekt for det enkelte menneske og gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet styrke og utvikle elevene: åndelig, psykisk, fysisk Gjennom verdiformidling, undervisning og barnas egen utfoldelse, vil vi styrke og utvikle elevene både åndelig, psykisk og fysisk Skolen skal ha et utadvendt forhold til samfunnet, til kultur og tradisjon, og gi elevene en forståelse av hva det vil si å være en del av et flerkulturelt samfunn utadvendt forhold til samfunn, kultur og tradisjon del av et fler- kulturelt samfunn samfunnsbevisst, fri, selvstendig, trygg, skapende gode allmennkunn- skaper På denne måten vil vi utvikle samfunnsbevisste, frie, selvstendige, trygge og skapende mennesker med gode allmennkunnskaper. KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Læreplanens generelle del SKOLENS VISJON Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Kunnskapsløftets generelle del: Det meningssøkende menneske Det skapende menneske Det arbeidende menneske Det allmenndannende menneske Det samarbeidende menneske Det miljøbevisste menneske Det integrerte menneske Hva med det åndelige menneske? KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

SKOLENS VISJON Læreplaner i de ulike fagene Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Læreplaner i de ulike fagene Læreplanene i Kunnskapsløftet: De fleste kristne skolene er bundet av disse læreplanene Unntaket er krl-faget, hvor mange skoler har egne godkjente planer men… Fagplanene er langt på vei rammeplaner Rammene: formål – hovedområder – kompetansemål – sluttvurdering Faginnholdet overlates for en stor del til skolene selv å bestemme Dette gir den enkelte skole stor frihet, men også stort ansvar: KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Lokale læreplaner De kristne skolene har – som andre skoler – ansvar for å utarbeide lokale læreplaner Læreplanene skal konkretisere innholdet i de ulike fagene, i tillegg til å synliggjøre arbeidsmåter, progresjon og organisering Utgangspunktet for dette arbeidet er skolenes godkjenninger, generell del og godkjente læreplaner i de ulike fagene For oss innebærer dette at vi både kan – og skal – synliggjøre våre godkjenninger som alternative livssynskoler i det lokale læreplanarbeidet KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

SKOLENS VISJON Læremidler Læreplaner i de ulike fagene Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Læremidler Undersøkelser viser at lærebøkene for en stor del bestemmer didaktikken (hva det blir undervist i) ved de ulike skolene Tilbakemeldinger tyder også på at kristne skoler i liten grad benytter læremidler utviklet spesielt for dette skoleslaget Som en konsekvens av dette bør kristne skoler samarbeide om: 1) å kartlegge hvilke læremidler utviklet for kristne skoler som fins tilgjengelige 2) å utvikle læremidler innenfor aktuelle områder KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

SKOLENS VISJON Hva med skolens praksis? Læremidler Læreplaner i de ulike fagene Læreplanens generelle del Skolens godkjenning KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

…oppfylle myndighetenes målsettinger formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Skolen skal… Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

…oppfylle myndighetenes målsettinger formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Læreren skal Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

…oppfylle myndighetenes målsettinger formidle holdninger tilrettelegge for sosial utvikling tilrettelegge for ulike læringsaktiviteter formidle kunnskap ivareta kontakten med heimen Læreren skal Oppdra barna i den kristne tro Gi opplæring grunnfestet i Guds ord Legge til rette for et personlig forhold til Jesus Kristus …realisere de kristne målsettingene Avspeile Guds respekt for det enkelte menneske Gi uttrykk for Guds vesen, visdom og kreativitet Skape et oppvekstmiljø preget av Guds kjærlighet og omsorg for den enkelte KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Oppsummering: Vi må holde høyt skolenes visjoner – hvorfor vi har startet våre skoler Vi må fokusere på skolenes godkjenninger – grunnleggende i arbeidet med å realisere visjonen Vi må synliggjøre våre godkjenninger som kristne alternativ i læreplanarbeidet: generell del egne læreplaner lokale læreplaner Vi må ha tilgjengelig læremateriell som bygger på våre godkjenninger og læreplaner Vi må tilsette lærere som i møte med elever og foreldre evner å sette skolenes planer ut i praksis og som identifiserer seg med skolenes visjoner Til slutt… KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429

Oppsummering: Vi må holde høyt skolenes visjoner – hvorfor vi har startet våre skoler Vi må fokusere på skolenes godkjenninger – grunnleggende i arbeidet med å realisere visjonen Vi må synliggjøre våre godkjenninger som kristne alternativ i læreplanarbeidet: generell del egne læreplaner lokale læreplaner Vi må ha tilgjengelig læremateriell som bygger på våre godkjenninger og læreplaner Vi må tilsette lærere som i møte med elever og foreldre evner å sette skolenes planer ut i praksis og som identifiserer seg med skolenes visjoner Dette arbeidet er for omfattende for en skole å gjennomføre alene – vi vil nå mye lenger ved å arbeide i nettverk KFF – Kvalitetsforbedring i skolen 080429