Ambulant team for barn og ungdom Tommy Juliussen og Tormod Nøtland
Tjenesten Organiserisert gjennom barnehabiliteringen og familiehus Oppsøkende modell Barn og ungdom i grunnskolen De som har utviklet, eller står i fare for å utvikle et høyt / bekymringsfullt fravær
Forekomst Organisasjonen Voksne for Barn hevder at i Norge strever 10 000 barn og unge med skolevegring (Skauge, 2006). ("Få får hjelp..." 2006). Dette utgjør ca 1,5 % av elevene i grunn – og videregående skole. Internasjonalt er det en viss enighet om at skolenekting har en økende tendens ( Evans, 2000)
Grader av skolevegring Skolevegringsatferd refererer i følge Kearney & Albano (2000) til barn og unge i alderen 5-17 år som innehar en eller flere av følgende karakteristikker: Er fullstendig fraværende fra skolen Kommer, men forlater skolen i løpet av dagen (dropper enkelttimer)
Kommer på skolen etter mye ubehag om morgenen (sinne, klenger, stikker av, nekter å bevege seg, somler) Kommer på skolen under sterk tvang, og viser uvanlig stort ubehag i løpet av skoledagen Dette fører til at de etter hvert ber foreldrene eller andre om å slippe å gå på skolen
Noen former for Skolevegringsatferd Generell angst Sosial angst Tilbaketrekning Depresjon Frykt Tretthet Klager over somatiske plager, spesielt kvalme, skjelvinger, vondt i magen og hodepine ( Kerney og Albano 2000)
Kartlegging En fullstendig kartlegging av skolevegring bør inneholde individuelle, familiemessige og skolemessige forhold som kan ha påvirket utvikling og opprettholdelse av skolevegrende atferd I tilegg bør den også inneholde faktorer og ressurser som barnet /ungdommen, familien og skolemiljøet har
Hvor aktivt skal barnet eller ungdommen involveres? Barnet er selve nøkkkelpersonen og bør involveres som medforsker og medhjelper (Myrvold- Hansen, 2007)
Skolevegringens funksjon Skolevegringens funksjon kan deles inn i fire hovedklasser: Unngåelse av stimuli som fremprovoserer negativ affekt, unngåelse av spesielt fryktet situasjon eller overengstelighet på skolen Unnslippe uønskede sosiale situasjoner eller evalueringssituasjoner
Oppmerksomhetssøking kan ha vansker i separasjons-situasjoner, ha utbrudd eller utvise negativ atferd for å slippe å snakke alene med lærer /terapeut Oppnå forsterkere utenfor skole
Mangel på struktur og forutsigbarhet Relasjon mellom lærer og elev Eksempler på faktorer som kan være medvirkende for opprettholdelse av skolevegring: Konflikter Grensesetting omsorg Mangel på struktur og forutsigbarhet Relasjon mellom lærer og elev Relasjoner til jevnaldrende Mobbing
Noen prinsipper som følges uavhengig av grunnen for skolevegringen Hovedmålet er at barnet eller ungdommen skal ha full tilstedeværelse på skolen Arbeidet påbegynnes raskt Det jobbes parallelt med tilstedeværelse på skolen og eventuelt ytterligere behandling av andre vansker Trappetrinnstilnærming med krav om utvikling Tett oppfølgning
Eksempler på tiltak i hjemmet kan være: Redusere tidsbruk og regulere tilgang på multimedia Innføre faste rutiner for å bygge opp under forutsigbarhet og kontroll. Gode morgen og kveldsrutiner Foreldreveiledning og familiesamtaler
Eksempler på faglig tiltak på skolen: Etablere detaljerte og oversiktlige uke/dagsplaner Veksle på typer oppgaver for å opprettholde konsentrasjon og motivasjon Øke bruk av pc i undervisningen
Eksempler på sosiale tiltak på skolen: Medelever har også hatt som oppgaver å kontakte skolevegrere ved fravær, for å oppmuntre dem til å komme tilbake til skolen Bevissthet rundt plassering og gruppesammensetning i klasserommet
Kontakt teamleder v/Familiehuset - Unni Håkestad på telefon 33 08 53 66 Henvendelsseskjema på kommunens hjemmeside
Takk for oppmerksomheten