Ambulant team for barn og ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Mindreårige mulige ofre for menneskehandel
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiske utfordringer ved MS
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Mestring og forebygging av depresjon
Læreren som læringsleder
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Ansvar og prosesser i skolen
Et økende problem i skolen?
Ungdom, makt og medvirkning
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Generelle tiltak og forebygging
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Utfordringer i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Mestring og forebygging av depresjon
Mulige mestringsfaktorer :
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Samarbeid mellom skole og hjem
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
BUP sin rolle i skolefraværsproblematikk med særlig fokus på psykisk helse Psykologspesialist Margrethe Reigstad Aase.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er viktig for elevers læring?
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Hvordan forebygge mobbing?
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Helsesøsterkongressen 2017
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Kristianslyst skole 3. september 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Radikalisering og voldelig ekstremisme
God praksis i trondheim kommune
Sinne Film:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Enhet for sorgstøtte finner du i inngang 9 (Basecamp), i 1. etasje
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Ambulant team for barn og ungdom Tommy Juliussen og Tormod Nøtland

Tjenesten Organiserisert gjennom barnehabiliteringen og familiehus Oppsøkende modell Barn og ungdom i grunnskolen De som har utviklet, eller står i fare for å utvikle et høyt / bekymringsfullt fravær

Forekomst Organisasjonen Voksne for Barn hevder at i Norge strever 10 000 barn og unge med skolevegring (Skauge, 2006). ("Få får hjelp..." 2006). Dette utgjør ca 1,5 % av elevene i grunn – og videregående skole. Internasjonalt er det en viss enighet om at skolenekting har en økende tendens ( Evans, 2000)

Grader av skolevegring Skolevegringsatferd refererer i følge Kearney & Albano (2000) til barn og unge i alderen 5-17 år som innehar en eller flere av følgende karakteristikker: Er fullstendig fraværende fra skolen Kommer, men forlater skolen i løpet av dagen (dropper enkelttimer)

Kommer på skolen etter mye ubehag om morgenen (sinne, klenger, stikker av, nekter å bevege seg, somler) Kommer på skolen under sterk tvang, og viser uvanlig stort ubehag i løpet av skoledagen Dette fører til at de etter hvert ber foreldrene eller andre om å slippe å gå på skolen

Noen former for Skolevegringsatferd Generell angst Sosial angst Tilbaketrekning Depresjon Frykt Tretthet Klager over somatiske plager, spesielt kvalme, skjelvinger, vondt i magen og hodepine ( Kerney og Albano 2000)

Kartlegging En fullstendig kartlegging av skolevegring bør inneholde individuelle, familiemessige og skolemessige forhold som kan ha påvirket utvikling og opprettholdelse av skolevegrende atferd I tilegg bør den også inneholde faktorer og ressurser som barnet /ungdommen, familien og skolemiljøet har

Hvor aktivt skal barnet eller ungdommen involveres? Barnet er selve nøkkkelpersonen og bør involveres som medforsker og medhjelper (Myrvold- Hansen, 2007)

Skolevegringens funksjon Skolevegringens funksjon kan deles inn i fire hovedklasser: Unngåelse av stimuli som fremprovoserer negativ affekt, unngåelse av spesielt fryktet situasjon eller overengstelighet på skolen Unnslippe uønskede sosiale situasjoner eller evalueringssituasjoner

Oppmerksomhetssøking kan ha vansker i separasjons-situasjoner, ha utbrudd eller utvise negativ atferd for å slippe å snakke alene med lærer /terapeut Oppnå forsterkere utenfor skole

Mangel på struktur og forutsigbarhet Relasjon mellom lærer og elev Eksempler på faktorer som kan være medvirkende for opprettholdelse av skolevegring: Konflikter Grensesetting omsorg Mangel på struktur og forutsigbarhet Relasjon mellom lærer og elev Relasjoner til jevnaldrende Mobbing

Noen prinsipper som følges uavhengig av grunnen for skolevegringen Hovedmålet er at barnet eller ungdommen skal ha full tilstedeværelse på skolen Arbeidet påbegynnes raskt Det jobbes parallelt med tilstedeværelse på skolen og eventuelt ytterligere behandling av andre vansker Trappetrinnstilnærming med krav om utvikling Tett oppfølgning

Eksempler på tiltak i hjemmet kan være: Redusere tidsbruk og regulere tilgang på multimedia Innføre faste rutiner for å bygge opp under forutsigbarhet og kontroll. Gode morgen og kveldsrutiner Foreldreveiledning og familiesamtaler

Eksempler på faglig tiltak på skolen: Etablere detaljerte og oversiktlige uke/dagsplaner Veksle på typer oppgaver for å opprettholde konsentrasjon og motivasjon Øke bruk av pc i undervisningen

Eksempler på sosiale tiltak på skolen: Medelever har også hatt som oppgaver å kontakte skolevegrere ved fravær, for å oppmuntre dem til å komme tilbake til skolen Bevissthet rundt plassering og gruppesammensetning i klasserommet

Kontakt teamleder v/Familiehuset - Unni Håkestad på telefon 33 08 53 66 Henvendelsseskjema på kommunens hjemmeside

Takk for oppmerksomheten