MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
Åsmund Sollien Schau og
Et program for ungdomsskolen
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Hva er Smart™.
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Læreplanen Historie Vg2.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Veien til egen bolig – ungdom og personlig økonomi
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Valgfag på Kastellet skole
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Velkommen til et nytt skoleår!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon Kort presentasjon for studieveiledere V 09
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Velkommen til Tastarustå skole
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Norsk skole.
Realfagskommunen Asker
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
REalfagskommune!.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Revidert læreplan i engelsk
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Studiespesialisering
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Valgfaget design og redesign
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014

2 Dekker dagens skole den kompetanse og de grunnleggende ferdigheter man vil trenge i et framtidig samfunns- og arbeidsliv? ?

PERSONLIG ØKONOMI MÅ INN I LÆREPLANENE - VÅRE FORSLAG:

Barnetrinnet: –Finans Norge foreslår at personlig økonomi knyttes til kompetansemålene for forbrukerlære, på 4. og 7 trinn. Aktuelle temaer: sparing, lån, fornuftig pengebruk og enkel budsjettering. Ungdomstrinnet: –Finans Norge foreslår et eget fag; Praktisk personlig økonomi. Det nye faget knyttes til matematikk og samfunnskunnskap, samt trekker inn elementer fra filosofi og etikk samt fra norskfaget. Faget må sees i sammenheng med Utdanningsvalg. Videregående skole: –Finans Norge mener at antall timer med personlig økonomi bør utvides. Kompetansemål om personlig økonomi må inn på alle trinn, både i yrkesfag og i studiespesialiserende fag. 4 Personlig økonomi i skolen

Mål for det nye faget i ungdomsskolen: Gi de unge en god basiskunnskap slik at de unngår fallgruver og lærer å styre sine penger på en fornuftig måte. Faget må være:  Motiverende  Praktisk og variert  Utfordrende  Relevant 5 Nytt fag: Praktisk personlig økonomi

Innhold: –Finansiell terminologi –Informasjonskilder –Konsekvenser av ulike valg –Strategi: Finne alternative løsninger for å bedre økonomisk situasjon Omfang: 57 årstimer, totalt 171 timer over tre år, tilsvarende de nye valgfagene i ungdomsskolen. Det bør være mulig å ”hente timer” fra andre fag til det nye faget uten å øke totalt antall undervisningstimer. 6 Innhold og omfang i det nye faget