Problemløsning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Kari Pape Den gode assistenten
Fra tegning til fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Nettevett – utvidet versjon
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Mestring og forebygging av depresjon
GOD OPPDRAGELSE ?.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
Aggression Replacement Training
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Se Verden – Se Livet.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
HelART i Ulåsen barnehage
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
mennesket mennesket Utviklingssone for hva mennesket kan klare å lære med hjelp/sammen mennesket.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Problemløsning

Å lære barn problemløsning Små barns reaksjonsmåter på problem er ofte ikke særlig effektive: Noen gråter Andre slår eller kaster ting Andre trekker seg unna og gir opp Disse reaksjonene bidrar lite til tilfredstillende løsninger på problemene. De skaper faktisk ofte nye. Forskning viser at barn bruker disse ineffektive strategiene fordi de ikke kjenner andre måter å reagere på.

Problemløsning Lære barn å identifisere et problem Tenke på løsninger/idemyldring Lære å bruke ord for gode løsninger og hemme impulsive reaksjoner Finne alternative løsninger til å erte eller slå i konflikter Forstå at løsninger har konsekvenser og lære å vurdere løsninger – trygg – rettferdig – hva følte du/hva følte de andre Målet er øke barnets evne til å tenke før det handler- gjennom å øve på sosiale ferdigheter og ved å bruke problemløsningsmodellen. Det handler om å lære barnet en tankestrategi

Prososial Jan-Erik Ruud 2007

Kva er problemet Hjelp å omdefinere Eg får ikkje vere med i leik og då blir eg sint Eg vil leike med dei same leikene som Harald Den voksne maser alltid Eg blir erta Han tok ballen, og då slo eg Eg får alltid kjeft, uten at eg har gjort noe Du vil gjerne vere med i leik Du vil leike med dei same leikene som Harald Du ønsker å ha det hyggeleg i lag med dei vaksne Du ønsker at andre er greie mot deg Du vil også bruke ballen Du syns det er vanskeleg å forstå dei vaksne sine regler

Tenke høyt La meg nå se – hva er problemet…… Jeg ønsker å leike med bilen, men Jens bruker den allerede- Hva kan du gjere, kva løsninger finnes? Eg kan ta den frå Jens Eller eg kan se om eg kan finne noko som eg kan byttelåne med, Eg kan vente på tur Eller vi kan leke med bilen begge to Eller eg kan gjere noko anna 3-5 pr. gruppe ? Elin deler inn på førehand, 3-5 frå same barnehage

Diskuter løsninger Hvis du spurte om å få være med i leken, hva tror du han ville svart Hvis du gikk bort og dyttet de som lekte , hva tror du ville skjedd da? Hvis du sa ifra til en voksne , hva ville den vokse sagt da? Prøv gjerne ut løsninger gjennom rollespill. Hvis barnet strever, gi noen forslag/hjelp

Sosiale ferdighetstrinn - handlingsalternativ Spør om å få bli med Byttelåne Be den voksne om hjelp Å dele og gjøre ting etter tur Lek sammen Gå vekk, gjør noe annet Overse Si unnskyld Be dem slutte Vent og bli rolig

Å øve på problemløysing : Barn lærer hva et problem er. Og kan trene på hvordan det kan løses. Barna deltar i idemyldring for å finne løsninger – er aktiv og medvirkende. Begreper som brukes når vi prøver å finne fram til løsninger er blant annet: tenke høyt, forslag, dele, byttelåne, gjør noe annet. , Audny

Diskuter løsninger i «tenkte» situasjoner Tenk eit barn som er mye mindre enn deg begynner å slå deg. Hva vil du gjøre? Tenk at du ødela en tekning som noen nettopp har laga – Hva vil du gjøre? Tenk deg at et anna barn sier noe stygt til deg – Hva vil du gjøre? Tenk at du har lyst på en leike som andre har – hva kan du gjøre ? Tenk at du ser to som krangler om å få bruke sklia. Hva kan de gjøre for at begge skal bli fornøyde? Når du oppsummerer dagen, kan du spørre barna om hvilke problem de har hatt og hvordan de løste dem.

men det er mer effektivt å lære barnet selv å tenke ut løsninger. «Lært hjelpeløshet» Det er ofte fristende for oss voksne å fortelle hva barnet skal gjøre – men det er mer effektivt å lære barnet selv å tenke ut løsninger.

NB!! – Følg opp gjennom ulike situasjoner Når barna blir konfronterte med problem, spør; hva er problemet og hva kan du gjøre. Ta en pause og TENK, Tenk, Tenk Be gjerne om å finne flere ideer og understrek at det som oftest finnes mange løsninger. Det kan være tidkrevende å vurdere løsningene, spørsmåla bør derfor tilpasses konsentrasjonsevna til barna. Når du oppsummerer dagen, kan du spørre barna om hvilke problem de har hatt og hvordan de løste dem.

Feedback (ros) og oppmuntring for innsats, tanker og problemløsning «Du er en god problemløser når du….» «Det er en strålende måte å tenke på når….» «Det var en ny ide …., prøv det ut» «Dette var jammen mange gode løsninger, hva vil dere velge» «Fortell meg hva dere liker best med slik dere løste denne oppgaven» «Det er/var en kul måte å løse…../tenke på……» «Dere har virkelig jobba godt med å finne gode løsningene for å…... WOW!! For en fabelaktig jobb dere har gjort med ….»

Å støtte opp om barns språk, omgrep og tanke Problem (stort – lite) Kva kan vi gjøre - tenke høyt (self-talk) Forslag, finne løsninger – en eller flere løsninger Å velge Hver sin gang Dele, byttelåne Låne først, låne etterpå Lytte til - snakke hver sin gang/tur Bli enige Hjelpe, Vente på tur Hva hvis - hvorfor - fordi Nå, vente, senere, Å si «ja» – «stopp» - «nei» – «vet ikkje» - «prøve ut» - «vurdere»