Etiske utfordringer i mediesamfunnet Trond Heum HiVe Sept 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Vernetjenesten i Kristiansund
Rett på sak.
Fra ord til liv August 2012.
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Bioteknologinemda
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til samtykke og informasjon.
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Barn og unges rett til deltakelse
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Naming, blaming, shaming
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Utrops prosjekt om hatprat våren hva har vi funnet?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Gruppe nummer 10 Morten Dybing Pål Johannesen Tore Christian Johnsen
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.
Personopplysningsloven
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Personvern Rune V. Bråthen.
Svekkes personvernet i skolen?
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
JUR5620 Personvern - Forelesning J.P.Berg 1 Hvorfor person(opplysnings)- vern? 1)Betraktet som verdispørsmål: Informasjonsautonomi (Right to.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO RINF 1100 Oversikt.
Valgfag på Kastellet skole
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Idrettsrådets ansvar og rolle
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og internasjonal regulering av personvern + noe om læringsmålene.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
"Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Etiske utfordringer i mediesamfunnet Trond Heum Sandefjord
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Enhver har rett til ytringsfrihet. Denne rett skal omfatte frihet.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Google søkemotor og retten til å bli glemt
På død og liv Hva er ytringsfrihet?
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Opphavsrettens begrunnelse
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Rettssystemet Noen grunnleggende begreper Ulike former for rett
Den internasjonale arenaen
Kilder og kildebruk.
Utskrift av presentasjonen:

Etiske utfordringer i mediesamfunnet Trond Heum HiVe Sept 2008

Massekommunikasjon Før: Før: Fra profesjonell avsender via et massemedium til en større mottakergruppe Fra profesjonell avsender via et massemedium til en større mottakergruppe - hovedsakelig enveiskommunikasjon I dag: I dag: Tradisjonelle medier innbyr til Tradisjonelle medier innbyr til interaksjon med publikum interaksjon med publikum Enkeltmennesket kan også selv være medieprodusent gjennom nye medier Enkeltmennesket kan også selv være medieprodusent gjennom nye medier - en ny halvoffentlig sfære for meningsdanning gjennom hjemmesider, meningsdanning gjennom hjemmesider, blogger og ulike nettsamfunn blogger og ulike nettsamfunn

Konsekvenser av medieutviklingen Et demokratisk aspektEt demokratisk aspekt - nye medier åpner for at enda flere kan ta del i samfunnsdebatten; engasjerer grupper som samfunnsdebatten; engasjerer grupper som ellers ikke benytter eller slipper gjennom ellers ikke benytter eller slipper gjennom tradisjonelle publikumskanaler tradisjonelle publikumskanaler (leserbrev/kommentarsidene) (leserbrev/kommentarsidene) - vi kan diskutere det meste med de fleste; debatt på tvers av landegrenser og kulturer på tvers av landegrenser og kulturer - en utvikling som stadig utfordrer regimer som utøver sensur og knebler meningsytringer utøver sensur og knebler meningsytringer Ytringsfrihetens pris er at også det vi ikke Ytringsfrihetens pris er at også det vi ikke liker eller tolererer, får økt spillerom liker eller tolererer, får økt spillerom

 Nettet er en eksponeringsarena for den som vil vise sitt talent eller som brenner for ulike saker  Nettet brukes til ulike typer ekstremeksponering (voldshandlinger, selvskadehandlinger/selvmordsoppfordring er, nakenbilder, porno, prostitusjon):  Nettet er også en eksponeringsarena og møteplass for pedofile, nazister, terrorister etc  Nye medier kan være effektive mobberedskaper mobberedskaper

Et medieetisk aspektEt medieetisk aspekt - medieetikk er ikke lenger et ansvar bare for profesjonelle mediefolk ; for profesjonelle mediefolk ; det moderne mediesamfunnet fordrer det moderne mediesamfunnet fordrer medieetisk bevissthet hos medieetisk bevissthet hos enkeltmennesket enkeltmennesket Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke! Norsk Presseforbund.

 Et mediekritisk aspekt Strømmen av informasjon fra alle mulige kanter, og fra avsendere med høyst ulike motiver, fordrer også en skjerpet mediekritisk bevissthet Strømmen av informasjon fra alle mulige kanter, og fra avsendere med høyst ulike motiver, fordrer også en skjerpet mediekritisk bevissthet Saft-undersøkelsen 2006: Bare to av 10 barn i alderen 9 til 16 år oppgir å ha lært om mediekritikk på skolen.

Fra Aftenposten ( )

Presseetikken  Vær Varsom-plakaten - samfunnsoppdraget - integritet og ansvar - forholdet til kildene - publiseringsregler RedaktørplakatenRedaktørplakaten TekstreklameplakatenTekstreklameplakaten Se:

Lovverket * Straffeloven * Straffeloven -forbudet mot rasistiske ytringer (§ 135a) -forbudet mot ærekrenkelse (§ 247) -forbudet mot å krenke privatlivets fred (§ 390) (§ 390) * Åndsverkloven -forbudet mot å publisere bilder av folk uten deres samtykke (§ 45c) -forbudet mot å publisere andres åndsverk uten samtykke fra opphavspersonen (§ 1) * Personopplysningsloven - forbudet mot å publisere identifiserende opplysninger uten samtykke (§ 8)

* Domstolloven - forbudet mot å fotografere, filme eller gjøre lydopptak under rettssaker, og mot gjøre lydopptak under rettssaker, og mot å fotografere tiltalte eller dømte i pauser å fotografere tiltalte eller dømte i pauser eller på vei til og fra rettslokalet uten eller på vei til og fra rettslokalet uten samtykke (§ 131 a) samtykke (§ 131 a) Men: I en tid med sterkt fokus på ytringsfrihet, er terskelen høy for å bli dømt for meningsytringer eller annet man har publisert gjennom mediene

Dette var ikke rasisme, ifølge Borgarting lagmannsrett: Jødene er ”…ondskapsfulle mordere" og "… ikke mennesker, de er parasitter Jødene er ”…ondskapsfulle mordere" og "… ikke mennesker, de er parasitter som skal renskes ut" som skal renskes ut" (uttalelse fra Tore Tvedt til VG ) (uttalelse fra Tore Tvedt til VG ) Tvedt ble dømt i Eiker, Modum og Sigdal tingrett, men frifunnet i lagmannsretten. Tvedt ble dømt i Eiker, Modum og Sigdal tingrett, men frifunnet i lagmannsretten. Høyesterett opphevet i desember 2007 lagmannsrettens avgjørelse; Høyesterett opphevet i desember 2007 lagmannsrettens avgjørelse; mente straffelovens paragraf 135 a mente straffelovens paragraf 135 a måtte legges til grunn her, ikke Grunnlovens paragraf 100. måtte legges til grunn her, ikke Grunnlovens paragraf 100.

Ytringsfriheten  Grunnlovens § revidert høsten 2004, med ytterligere forsterking av ytringsfriheten forsterking av ytringsfriheten Den europeiske menneskeretts- konvensjonen (EMK), art.10Den europeiske menneskeretts- konvensjonen (EMK), art.10 FNs menneskerettigheterFNs menneskerettigheter

Hva kan vi gjøre?  Større grad av straffereaksjoner  Forebyggende arbeid - skolen en meget viktig arena; lærere trenger kunnskap og lærere trenger kunnskap og metodiske innfallsvinkler til metodiske innfallsvinkler til etisk og kritisk bevisstgjøring, etisk og kritisk bevisstgjøring, gjerne i samspill med gjerne i samspill med foreldrene foreldrene

Ressurser  Presseetikken  Lovverket  Ressurssteder på nett: Men også: Generell vektlegging av nærhetsetikkGenerell vektlegging av nærhetsetikk - ansvaret vi alle har for våre - ansvaret vi alle har for våre medmennesker medmennesker

Angrende synder

Opphavsproblematikk  Åndsverksbegrepet: Skrifter og foredrag, billedkunst, musikk, film, dataprogrammer og annet som er preget av selvstendig og personlig innsats fra opphavspersonen. Opphavsvernet gjelder idet verket er skapt, og det kreves ikke merking. Informasjonssentral om opphavsrett og klarering:

Om ulike rettighetsspørsmål Enkleste løsning til undervisningsbruk er at skolen inngår avtaler ang nettpublisering. Ansvarsforholdet ligger nemlig hos den som publiserer.