Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertJonatan Ellefsen Endret for 9 år siden
1
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund
2
Prosjekteiere Støttet av:
3
Samarbeidspartnere •Grunnlovsjubileet 2014 •Elevorganisasjonen •Nordiske Mediedager (NMD) og NMD Ung •Fritt Ord-konkurransen •Lokallagene til Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Mediebedriftene (MBL) •Nasjonal digital læringsarena (NDLA) •World Press Freedom Day/Unesco •Mediepedagogene
4
Mål og målgruppe •Målgruppe: ▫Unge i videregående skole, og ev. ungdomsskole 10. klasse •Mål: ▫Bidra til å gjøre unge til gode og kritiske mediebrukere •Tid for kampanjen ▫2014
5
…uavhengig journalistikk i redigerte medier Synliggjøre den demokratiske verdien av:
6
…journalistisk metode og presseetikk Kampanjens fokus…
7
Kampanjemål •KJENNE til journalistikken ▫Kjenne til forskjellen på journalistikk og annen publisering •HOLDNING til journalistikken ▫Journalistikk som viktig og avgjørende i et demokratisk samfunn •HANDLE i forhold til journalistikken ▫Bruke uavhengig redigerte medier til å ta standpunkt, delta i demokratiet og påvirke sine omgivelser
8
Digital kampanje •Hovedretning: ▫”KILDEKRITIKK” •Navn på digital kampanje: ▫”Hvor har du det fra?” ▫Som hashtag: #hvorhardudetfra •Den digitale kampanjen henger sammen med og støtter opp om aktivitetspakker for skolen •Den digitale kampanjedelen vil etter planen bestå av nettsted, blogg, sosiale medier m.m.
9
Kampanjen - hovedaktiviteter •Grunnlovsjubileet 2014 – uke 18 ▫Samarbeid om Pressefrihetens dag – ung profil Spørreundersøkelse status ytringsfrihet ▫Åpne mediehus – i flere varianter ▫Debattmøter ▫Medieundersøkelsen •Mai - uke 19 ▫Nordiske mediedager UNG Ungdommens PFU ▫Vårkonferansen NR/MBL Ungdommens PFU ▫Mediepedagogene Presentasjon av skoleopplegg •Høsten 2014 – skoleopplegg ▫Undervisningsopplegg for skolen Flere aktivitetspakker i ulike moduler Koblet opp mot Nasjonal digital læringsarena: ndla.no
10
Læremiddel for videregående skole •Eksempler på aktivitetspakker i moduler (small – medium – large): ▫Ungdommens PFU – etikk i medier Se beskrivelse på neste side ▫Pressebesøk i skolen ▫Skolebesøk i mediehus ▫Journalist for en dag ▫Journalistiske metode ▫Kildekritikk ▫Samfunnsoppdraget ▫Mediemangfold; sosiale og redigerte medier
11
Ungdommens PFU •Mål: å gjøre Vær Varsom-plakaten og presseetikk godt kjent blant unge •Opplegg som i første omgang kan brukes i videregående skole, med materiell rettet inn både mot elever, lærere og foreldre. Et mulig forløp for et skoleopplegg: ▫Intro om ytringsfrihet og ytringsfrihetens grenser, presseetikk, PFU og Vær Varsom-plakaten ▫Gjennomgang av relevante PFU-eksempler (gjerne med klipp fra streaming av PFU-diskusjoner) ▫Døm selv - rollespill og skyggeutvalg: Elevene danner PFU-grupper og behandler utvalgte PFUsaker (enten saker de ikke kjenner utfallet av, og/eller saker som PFU behandler samtidig..)
12
Viktig konsept: Lære journalistikk med journalister Unge Journalister/ redaktører Lærere
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.