Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Google søkemotor og retten til å bli glemt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Google søkemotor og retten til å bli glemt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Google søkemotor og retten til å bli glemt
Rannveig Bakke Tvedten, rådgiver Datatilsynet

2 «Googles mål er å organisere all informasjon i verden og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig» (kilde: TILPASS MARKEDSFØRINGEN! Datatilsynet

3 Hva skal vi gjennom i dag?
Litt om personvern – hva dreier det seg om? Personvern på internett: «Google dommen» fra EU-domstolen Datatilsynets behandling av google-sakene Utfordringer og veien videre for «retten til å bli glemt»

4 Litt om personvern – vern av hva da?

5 Individuelle og kollektive personverninteresser
Personvern omfatter retten til privatliv, familieliv, vern av hjem og korrespondanse, samt beskyttelse av personopplysninger Personvern er en grunnleggende menneskerettighet – beskyttet i EMK artikkel 8, EU Charteret artikkel 7 og 8 og Grunnloven § 102 Individuelle og kollektive personverninteresser Personvern må som menneskerettighet balanseres mot andre grunnleggende menneskerettigheter, som ytringsfrihet og vern av liv og sikkerhet

6 Litt om reglene for bruk av personopplysninger:
EU-direktivet om beskyttelse av personopplysninger (95/46/EF) Formål med direktivet: sikre likt beskyttelsesnivå innenfor EU til fordel for både enkeltindivider og næringsliv Personopplysningsloven av 14. april 2000 nr. 31 Norsk rettspraksis og avgjørelser fra EU-domstolen Ny EU-forordning på vei Datatilsynet

7 Personvernutfordringer på internett
Stor spredning av personopplysninger fra mange forskjellige kilder: Facebook, chatteforum, Youtube, blogger, tradisjonell presse, offentlige registre, hjemmesider Den registrerte har liten eller ingen kontroll med spredning av sine personopplysninger når de først er på nett Søkemotorer bidrar til en effektiv systematisering av personopplysninger som tidligere ikke var mulig

8 Personopplysninger på nett vil kunne bli brukt

9 Når informasjon om oss på nett får rettslige eller økonomiske konsekvenser

10 EU-domstolen – «Google dommen» 13. mai 2014
Historien om Mario Costeja González Google og andre søkemotorer som er etablert i Europa med datterselskaper må følge europeiske personvernregler Fysiske personer kan henvende seg direkte til Google og kreve å få fjernet søketreff til sider med personopplysninger som er utilstrekkelige, utdaterte, irrelevante eller belastende Avveining opp mot informasjonsfriheten i vurderingen – krav om «fair balance»

11 Avveiningen som skal gjøres – «fair balance»
Søkemotorens økonomiske interesse i å drive sin virksomhet Internettbrukeres interesse i å finne informasjon Rett til beskyttelse av personopplysninger og privatliv Hva betyr det å skape balanse mellom ulike interesser?

12 Reaksjoner på Google dommen
«en seier for beskyttelse av europeiske borgeres personvern» «personvernet er reelt i dagens digitale virkelighet» «et sjokkerendangrep på informasjonsfriheten» «meningsløs og idiotisk regulering av internett»

13 Problem 1: Hvilken effekt har en fjerning av søketreff for personvernet?
Fjerning av søketreff innebærer ikke at informasjon forsvinner fra internett – man blir ikke «glemt» Informasjonen kan gjenfinnes ved søk på andre relevante søkeord Informasjonen kan gjenfinnes på andre søkemotorer – stor jobb for den registrerte å fjerne alt Googles markedsdominans – den mest besøkte nettsiden i verden (kilde: wikipedia 2013)

14 Problem 2: Hvorfor kan man ikke gå til opphavsstedet for å få informasjonen fjernet fullstendig fra nett? Lovlig publisert i en avis, men ikke lov å videreformidle i en søkemotor?

15 Problem 3: Skal europeiske personvernregler få virkning for internettbrukere i hele verden?
Forskjellen mellom google.no og google.com – ikke avklart Hvem bestemmer hva som skal ligge på internett? Hvilke regler skal gjelde og hvem skal håndheve dem?

16 Statistikk fra Google – samlede forespørsler i Europa

17 Eksempler på forespørsler Google har mottatt
Et voldtektsoffer ba oss om å fjerne en link til en avisartikkel om forbrytelsen. Vi har fjernet siden fra søkeresultatene for vedkommendes navn. En kvinne ba oss om å fjerne en flere tiår gammel artikkel om drapet på mannen hennes, som inkluderte hennes navn. Vi har fjernet siden fra søkeresultatene for navnet hennes. En person ba oss om å fjerne linker til artikler på Internett som nevner hans avskjedigelse for seksuelle forbrytelser begått på jobben. Vi fjernet ikke sidene fra søkeresultatene.

18 Datatilsynets behandling av Google saker
Betingelse at man først har henvendt seg til søkemotoren Avslag på krav om sletting av søketreff kan klages inn til Datatilsynet – deretter klages inn til Personvernnemnda Hvordan behandler Datatilsynet klagesakene?

19 Hva vi vektlegger når vi vurderer om et søketreff må slettes
Hvis man er en offentlig person skal det mer til før et søketreff fjernes. F.eks. en politiker, forfatter, skuespiller, toppleder, idrettsutøver og lignende Dersom opplysningene i søketreffet er sensitive eller klart personlige, taler dette for sletting Hvis opplysningene i søketreffet er gamle, utdaterte eller misvisende, taler dette for sletting Hvis opplysningene i søketreffet har allmenn interesse, for eks. straffbare handlinger, taler dette mot sletting Datatilsynet

20 Eksempler på hva slags saker vi har hatt
7 vedtak per februar 2015 – 3 medhold og 4 avslag Sakene er unntatt offentlighet Hva kjennetegner sakene som har fått medhold? Hva kjennetegner sakene som har fått avslag?

21 Utfordringer og veien videre for retten til å bli glemt
Nye EU-regler på vei, trolig i 2015 – mulig utvidelse av retten til å bli glemt Ulikt internett i EU og resten av verden?

22 Vil vår holdning til personlig informasjon på nett forandre seg?
Vil de som finner informasjon på internett forutsette at alt ikke er sant (kildekritikk)? Vil vi bli mer avslappet med tanke på hva andre kan få vite om oss? Vil vi bli mer tolerante og godta at folk kan gjøre feil?

23 Eller vil vi få en nedkjølingseffekt?

24 Fra personvernundersøkelsen november 2013

25 Søkemotorer som tilbyr anonymitet har fått et oppsving

26 Informasjons- og ytringsfrihet
Er ytringsfriheten truet av retten til å bli glemt? Ønsker vi å ha et internett som aldri glemmer? «Vi må ikke snakke om sensur når vi diskuterer retten til å bli glemt. Vi må ikke være så besatt av ytringsfriheten at viktigheten av privatliv blir borte» – Luciano Floridi, Morgenbladet nr (professor i filosofi ved Oxford, hyret inn som konsulent av Google i 2014) Datatilsynet

27 Twitter.com/datatilsynet
Takk for meg Følg oss: datatilsynet.no personvernbloggen.no Twitter.com/datatilsynet


Laste ned ppt "Google søkemotor og retten til å bli glemt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google