Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
5 Kultur.
Hønefoss politistasjon
Religioner og livssyn i dag
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Kildesortering! La tingene gå i.
Danning – å skape seg selv
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Introduksjonssenteret
Mangfold og fellesskap
Pedagogisk relasjonskompetanse
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Barns læring, voksnes ansvar!
1 Jeg og samfunnet.
En multimedia presentasjon
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Mangfold og likeverd Barns identitet
Foreldremøte på Nabeita.
"God bagasje på livets reise."
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Å være barn og foreldre i 2013
Fritidsaktiviteter Oslo , Kjell Bjelland.
Morten William Knudsen
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Klasseledelse.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvorfor IKT som grunnleggende ferdighet i skolen? Mattias Øhra.
SOSIALISERING OG SOSIAL KOMPETANSE
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Fra industri til informasjonssamfunn Mattias Øhra.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?. Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil.
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2009? Mattias Øhra.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil identitet. Du behøvde ikke å være den samme.
Den internasjonale arenaen
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Individualisme versus læringsfellesskap
Om å være lærer i (lærerutdanning for) ungdomsskolen
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
Ungdom identitet og skole.
Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010?
Oppvekst og identitetskonstruksjon Hvordan lykkes med å bli seg selv i 2010? Mattias Øhra.
Hvordan lykkes som foreldre i 2010?
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Utskrift av presentasjonen:

Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra

Det tradisjonelle samfunnet Som medlem i det tradisjonelle samfunnet ble hver enkelt tildelt en fast og stabil identitet. Du behøvde ikke å være den samme hele livet, men livsløpet var staket ut allerede fra fødselen av på forutsigbart vis.

Tradsisjonssamfunnet Livets ulike stadier var strengt tilskrevet bestemte roller, og overgangen mellom de ulike rollene ble bestemt gjennom ritualer som gjorde rolleskiftet meningsfulgt. Slik ble du som individ koblet til tradisjonen. Samfunnet var som et kretsløp hvor man gjentok forfedrenes liv i et teater som ble iscenesatt om og om igjen. Man strebet etter en ærefull oppfyllelse av de sosialt tilskrevne rollene og bidro dermed til å binde individet tett sammen med samfunnet (Nilsen 2006)

Tydelige voksne Gamledager:  Autoritære voksne og kuede barn  Det undertrykkende og underdanige barnet  Lydighet og den sorte pedagogikken  Oppdragelse etter Auschwitz Er oppdragelse det samme som dressur?

Globalisering SAMFUNN: finne noe sammen Informasjons- og kommunikasjons- teknologien gjør oss kommunikative med hele verden Globalisering  Økonomisk  Kulturelt  Politisk  Religiøst

Multimediesamfunnet Vi lever i et multimediesamfunn hvor bl.a. medier som TV og internett smelter sammen til en ny og voldsom kulturell arena. Multimediesamfunnet er et samfunn der multimedia er menneskets viktigste symbolske miljø

Kompleksitet Det er ingen vei tilbake. Å mestre kompleksitet blir barnehagens og skolens viktigste dannelsesoppgave.

Tydelige voksne I redselen for å være autoritære voksne har vi mistet vår autoritet? Hva vil det si å være voksen?  Barne-TV starter kl og slutter aldri Vi må tørre å være:  Autoritativ  Tydelig  Normativ  Kjedelig  Klare regler  Klare i våre konsekvenser  Varme  Omsorgsfulle  Empatisk  Kjærlighetsfull