Matematikk i samisk kultur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
5 Kultur.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Matematikklek i Solsletta barnehage
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Sommervikar i Blend.
Historiefaget i skolen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Teknologi og forskningslære
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
Rolighetsmoen barnehage
Praksislærermøte GLSM-praksis
Mangfold og fellesskap
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
”Interiøret”.
Oppmåling, målestokk og geometri,
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
Impulsuka 2013 Kristiansand
Vår spennende barnehagehverdag på Rød VI OPPLEVER FIN LEK, KOSER OSS VELDIG, OG DANNER STADIG NYE VENNSKAPSBÅND PÅ RØD AVDELING. HER ER SMÅ GLIMT FRA VÅR.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
12 Reflekterende lesing.
Språk og språklig fordypning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Kulturteori
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Toddlergeometri Hva er det ?.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
Sosialkonstruktivisme
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Geometri 3.
MATEMATIKK 1. trinn.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Siste året i barnehagen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Matematikk i samisk kultur

Bakgrunn for temavalg. 1) Barnehagen har et ansvar for å legge forholdene til rette for at samiske barn kan styrke og utvikle sin samiske identitet og bidra til å gjøre dem trygge som samer.

2) Den samiske kulturen er en minoritetskultur hvor man må forholde seg til virkningen av samfunnsmessige omveltninger og mange former for påvirkninger fra storsamfunnet.

3) I samiske barnehager skal barna møte stoff og arbeidsmåter som gir fordypning i samisk språk og kultur. Barnehagen skal formidle samisk historie og samisk kulturytringer som duodji, joik, eventyr osv.

Hva sier læreplanen? I opplæringen skal elevene: Gjennom lek og varierte aktiviteter eksperimentere med og lage forskjellige former, figurer og mønster. Eksperimentere med plassering og flytting og beskrive dette med egne ord.

- Elever av ulik kulturell og sosial bakgrunn skal gis mulighet til å oppleve tilhørighet og til å utvikle positive holdninger til faget.

Etnomatematikk Etnomatematikk er matematiske praksiser i dagligliv og samfunn hvor ideene og metodene utvikles av og etter brukernes behov.

Beregninger som brukes i strikking, veving og snekring, er eksempler på etnomatematikk, likedan prinsipper for mønsterbygging. Begrepet etnomatematikk kan brukes når man vil vise forskjeller, både mellom ulike kulturer og mellom ulike grupper i samme kultur

Samisk ornamentikk Materialenes egenskaper og de redskapene som brukes i bearbeidingen, har avgjørende betydning for hvordan formspråket i dekoren blir. Det gir samisk ornamentikk et vidt spenn. Grener og belter har helt ulike mønstre, men begge deler preges av vevens rette vinkler.

Tesselering Ordet tesselering kommer fra det latinske ordet tessela som er navnet på den lille kvadratiske steinen som ble brukt i romerske mosaikker

For å forstå tesselering og for å lære seg teknikken som ligger bak må vi nok se på matematikken og mer nøyaktig på temaet symmetri.

Aksespeiling Aksespeiling er det som skjer med en figur når vi betrakter den gjennom et speil. Blekkfigurer som vi kan lage ved å brette våte tegninger sammen vil også være aksesymmetriske.  

samisk eksempel

Hvor mange akser finner du her?

Svaret er seks symetriakser.

Parallellforskyvningssymmetri Parallellforskyvning kalles også for translasjon. Figurer med translasjonssymmetri er slik at figuren og en parallellforskjøvet utgave av figuren faller sammen.

Samisk eksempel.

Rotasjonssymmetri Her er det slik at den opprinnelige figuren og en kopi av figuren , som er rotert i en viss vinkel om et visst punkt (senter), faller sammen.

Samisk eksempel.

Punktspeilingssymmetri Det er en rotasjon om 180º. Vi skal forlenge forbindelse mellom en punkt i figuren og punktspeilingssenteret O utover O og setter punkt like langt fra O som den opprinelige punktet ligger fra O. Hvis vi gjentar prosessen med alle punktene i figuren får vi punktsymmetrisk kopi av hele figuren.

Samisk eksempel

Sammensetning av symmetriavbildninger Symmetriavbildninger kan også settes sammen, det vil si utføres etter hverandre. man kan for eksempel speile en figur om en gitt akse og så rotere den. Resultatet er en ny symmetriavbilding, en aksespeiling med en annen akse.

Samisk eksempel:

Spørsmål til ettertanke Hva blir resultatet av sammensetninger av?:  - to rotasjoner med samme senter - to speilinger med samme akse - to speilinger med forskjellige akser - to rotasjoner med forskjellige senter.   Eksperimenter deg frem med små figurer (trekanter, firkanter)