Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
I.
Om muntlig eksamen i historie
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hvordan intervjue en forsker?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Det gode Det rette Det rettferdige
Historiefaget i skolen
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Leselos Ordforråd/metakognisjon
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Cary C K Huang Er utnevnt til RI President-E for perioden Han tiltre 1/ Forretningsmannen Gary C K Huang, har vært medlem av Taipei Rotary.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Bokpresentasjon Bergen
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
12 Reflekterende lesing.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
 Kunnskapsmål: stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen  Vi ønsker å gjøre elevene bevisste på hva.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Og.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Fortelling Novelle Roman
BARNAS BARNEVERN 2020.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Problemløsning.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!

Om å gå personlig til verks! «Alle som deler en lidenskap for historie har formodentlig en eller annen gang opplevd at historien plutselig ble personlig; et øyeblikk da vi fullt ut innså at det fortidige faktisk har inntruffet og at menneskene der var virkelige» Alison Kitson (2004), britisk historiker, University College London «Alle som deler en lidenskap for historie har formodentlig en eller annen gang opplevd at historien plutselig ble personlig; et øyeblikk da vi fullt ut innså at det fortidige faktisk har inntruffet og at menneskene der var virkelige» Alison Kitson (2004), britisk historiker, University College London Vil vi lettere kunne relatere oss til en annen tids hendelser hvis vi møter dem gjennom historieskapte og historieskapende individer? Må disse individene være av typen Churchill, Gerhardsen, Gandhi? JA! NEI! «Familiehistorie er ikke ‘skikkelig’ historie!» Tull og tøys!

Hva er historiekonkurransen? En konkurranse der elevene skal gjennomføre en historisk undersøkelse Utgangspunktet er familien … men plassert i en større sammenheng! Tema Problem Antagelser Kilder Sette sammen Analysere Vurdere Tenke Egne betraktninger Ha det morsomt med historie!

«It is not enough to expose students to alternative visions of the past, already digested and interpreted by others. The only way we can come to understand the past’s multiplicity is by the direct experience of having to tell it, of having to sort through the welter of the past’s conflicting visions and produce a story written by our own hand.» Sam Wineburg (2001) Historical Thinking and Other Unnatural Acts. Philadelphia: Teple University Press, s.131 «It is not enough to expose students to alternative visions of the past, already digested and interpreted by others. The only way we can come to understand the past’s multiplicity is by the direct experience of having to tell it, of having to sort through the welter of the past’s conflicting visions and produce a story written by our own hand.» Sam Wineburg (2001) Historical Thinking and Other Unnatural Acts. Philadelphia: Teple University Press, s.131

Hvorfor familiehistorie? «Familiehistorie er ikke ‘skikkelig’ historie!» Skape/konstruere historie selv! Historie er ikke det som står i boka Gjøre historie! Undre seg og finne ut noe! Trekke egne slutninger! Gi egen stemme til historien! Se ulike perspektiver på historien – liten og stor historie henger sammen! Berike vår forståelse av historiens betydning! Historiebevissthet – kunne se sammenhenger mellom historie og eget liv – fortid – nåtid – framtid – hvis mine forfedre kunne ta valg, vil det også bety at jeg kan det! Bli kjent med egen familie – en verdi i seg selv! Fordi læreplanene sier at de skal undersøke noe, lage et prosjekt og undersøke historiske personer! Tull og tøys!

Kort sagt! Anvende historie Prøvd sine ferd igheter i historie Perspektiver – se den «lille» og «store» historien i sammenheng Reflektere over historie. Betyr den noe for meg? Vekket interesse og engasjement for historie Fordi det er morsomt – både for elever og lærere!

"Å jobbe med dette prosjektet har vært kjempegøy! Jeg ante ikke at jeg hadde en så spennende familie! Det har vært mye lettere å lære på denne måten, fordi interessen min steg med 110% da jeg fikk jobbe med en personlig vinkling! Stoffet fester seg mye lettere i hodet, og kommer til å bli sittende» Helle (2007) "Alt i alt har jeg lært at om man tar seg tid til å sette seg ned og spørre, er det mye man kan lære om dem man trodde man visste alt om. Julen 2007 tror jeg familien min, og spesielt damene, vil huske som den julen Stine hadde historieprosjekt og kastet seg over de fleste i tur og orden." Stine (2008) «Jeg æ’kke fra Pakistan, jeg er fra India!»

HIFOs mål : – å bidra til god historieundervisning! Ikke kun en konkurranse, men et undervisningsopplegg! – ønsker at konkurransen brukes av lærerne i den ordinære historieundervisningen – Bidra til at elever har glede ved å undersøke historie + trene opp ferdigheter – «Lavterskelkonkurranse» – en konkurranse for alle – alle får diplom ALLE har en historie!

«Jeg har ikke noe å skrive om! Det er ingen kjente personer i min familie! Det er ingen som har gjort noe spesielt!» «Jeg har ikke noe å skrive om! Det er ingen kjente personer i min familie! Det er ingen som har gjort noe spesielt!» Hva kan jeg skrive om?

Hva skriver elevene om? Utdannings- eksplosjonen etter 1945 Oppvekst og velstandsutvikling Klasseforskjeller i Norge Klassereise Migrasjon – det å flytte EF/EU-motstanden i Norge Krig og konflikt Arbeidsliv

Praktiske ting… Pengepremier, bøker og reise Deltakerpremie! (tilfeldig deltaker) Alle deltakere får diplom Frist for innlevering ca 20. mars hvert år! Mer informasjon om metoder, vurderingskriterier og praktisk gjennomføring: Facebook eller Pris til beste arbeidslivshistorie! HistoryCamp Eustory

Husk! ALLE har en historie! Husk! ALLE har en historie!