Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Prosjekt tidlig innsats
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Erfaringsfylkeprosjektet Fungerende divisjonsdirektør Ole Trygve Stigen Sandefjord,
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Trans in Form project – resultater, erfaringer og videre arbeid Askim kommune 15. November 2012 spesiarådgiver Sølve Bjørkevoll.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Fremtidens spesialsykepleiere
Oppsummering av FOU - prosjekt
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Kvalitetskommuneprogrammet
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Organisering, erfaringer og utfordringer
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Organisering, erfaringer og utfordringer
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Regionreformen og samfunnsutvikling
Bufdirs arbeid med CRPD
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Oversikt over folkehelsen – muligheter og utfordringer Hege Hofstad, NIBR Erfaringskonferansen i Sandefjord 15.-16. juni

Fokus Kort om prosjektet og NIBRs rolle Oversiktsarbeidet: Hvilke utfordringer stilles kommunene overfor? Erfaringer så langt

1. Fylkeskommunen som understøtter Omfattende innsats: Utviklet mal for oversiktsdokument, vært dialogpartner for kommunene, dokumentert erfaringer på hvert av delprosjektene, skapt møteplass for koblingen mellom oversikt og planlegging Utviklet mal for oversiktsdokument, vært dialogpartner for kommunene, dokumentert erfaringer på hvert av delprosjektene, skapt møteplass for koblingen mellom oversikt og planlegging Alt dette på veldig kort tid

Kommunenes rolle Framskaffet viktige erfaringer med å utvikle et oversiktsarbeid i tråd med folkehelselovens intensjoner Fungert som et «laboratorium»

NIBRs rolle i prosjektet Kunnskapsoppsummering om oversiktsarbeidet Følgeevaluering av Vestfolds prosjekt: Intervjuer + dokumentanalyse Dialogpartner Rapporter, se: www.nibr.no/publikasjoner (NIBR-rapport, 2014:23, NIBR-rapport 2015:13) Et utenfra-blikk på Vestfolds prosjekt og oversiktsarbeidet generelt: Identifisering av metoder, tilnærminger, verktøy og maler i oversiktsarbeidet Prosjektteam: Stian Lid, Trond Vedeld og Arild Schou (deltar på konferansen) Kunnskapsoppsummering om oversiktsarbeidet, Rapport om…. Følgeevaluering: intervjuer + dokumentanalyse Dialogpartner Rapport om…

2. Oversiktsarbeidet: Hvilke utfordringer stilles kommunene overfor?

Todelt utfordring Et nytt tankesett – utvikling av nye forståelser En ny arbeidsmåte – utvikling av nye praksiser i realiteten tett sammenvevd Oversiktsarbeidet som fylker og kommuner skal drive er et ledd i en systematisering av det regionale og lokale folkehelsearbeidet som folkehelseloven legger opp til. På den ene siden inneholder denne politikken et sett av verdier og forståelser av helsens årsaker og sannsynlige virkninger av ulike tiltak. På den andre siden en forventning om hvordan mer systematisk kunnskap om disse årsakene og virkningene bør skaffes til veie og håndteres regionalt og lokalt. Når lokale og regionale aktører skal starte arbeidet med å etablere et oversiktsdokument som viser hvilke helseutfordringer og – muligheter kommunen/fylket har, må de altså tilegne seg både et (nytt) tankesett og en (ny) arbeidsmåte.

Oversiktsarbeid som oversettelse Formes av den regionale/lokale konteksten: Hvilke tidligere erfaringer har kommunen/fylket med folkehelsearbeid? Hvilken oppmerksomhet får oversiktsarbeidet? Fra politikere? Hvilken kompetanse og kapasitet har kommunen/fylket å sette inn? Hvor i kommuneorganisasjonen er ansvaret plassert? Samtidig er ikke kommunen og fylkene passive mottakere av denne politikken (Røvik 2011). Implementeringen av oversiktsarbeidet formes av den den lokale og regionale konteksten det iverksettes i. Hvilke tidligere erfaringer har kommunen/fylket med folkehelsearbeid? Hvilken oppmerksomhet får oversiktsarbeidet? Fra politikere? Fra administrativ ledelse? Hvilken kompetanse har kommunen/fylket å sette inn? Hvilken kapasitet har de? Hvilken del av kommuneorganisasjonen har ansvaret for folkehelsearbeidet? Den lokale praksisen som utvikles som respons på folkehelselovens bestemmelser om oversiktsarbeid bidrar til å gi denne politikken mening - den operasjonaliseres og kontekstualiseres. Kommuner er altså ikke passive mottakere av nasjonal politikk. De kan velge, og velger, en rekke ulike strategier når de presenteres for ideer de er forventet å implementere. Ofte kan det også være slik at den nasjonale politikken legger opp til at kommunene skal bruke en god porsjon skjønn når de implementerer en gitt politikk. Slik er det med oversiktsarbeidet. Oversikten skal omfatte opplysninger og vurderinger av seks temaer (se kapittel 1) Men kommunen skal selv gjøre en relevansvurdering av de ulike temaene opp mot lokale/regionale forhold som skal munne ut i noen identifiserte hovedutfordringer (Helsedirektoratet 2013). Videre er kommunene bedt om å skaffe seg «nødvendig oversikt» som innebærer å vurdere årsaksforhold og konsekvenser (Folkehelseloven 2011, Helsedirektoratet 2013). Hvor dypt denne analysen skal gå, er også gjenstand for skjønn. Disse vurderingene gjøres i en kontekst og farges av ulike institusjonelle faktorer, både lokalt, regionalt og nasjonalt.

3. Erfaringer fra Vestfold Utvikling av ny forståelse B. Utvikling av nye lokale arbeidsmåter og praksiser Hvilke utfordringer og muligheter har dette skapt?

Hvor bredt og dypt skal oversiktsarbeidet gå? Vestfold FK: oversiktsdokumentet bør «vokse i bredde og dybde på grunnlag av folkehelserelatert kunnskap fra mange fagfelt» Innebærer å involvere mange fagfelt og sektorer og å gå bak tallene Krever god «bestillerkompetanse» og villige kollegaer for å få ut informasjon som treffer Helt sentral forutsetning for oversiktsarbeidet Vestfold fylkeskommune har benyttet erfaringsfylkeprosjektet til å ta folkehelseloven på ordet. De har lagt opp til at oversiktsdokumentet bør «vokse i bredde og dybde på grunnlag av folkehelserelatert kunnskap fra mange fagfelt» (VFK oppsummering 2015:4). Tanken er at man ikke bare skal finne fram til den kunnskapen man allerede sitter på, men også ny kunnskap fra sentrale og lokale kilder (Vedeld og Hofstad 2014). Å gå i bredden har betydd at kommunene har arbeidet for å involvere mange fagfelt og sektorer. Dette er en kommunikasjonsutfordring overfor fagpersoner som skal bistå i å framskaffe data og statistikk. De må informere godt om hva folkehelse er og hva det krever av den enkelte aktøren på veldig ulike fag- og politikkfelt Dette er en helt sentral forutsetning for at oversiktsarbeidet skal fungere ifølge kommunene

Oversiktsarbeidets to funksjoner Både å løfte fram det folkehelsemessig utfordrende og det planmessig relevante Spenning i oversiktsarbeidet Vestfold FK tydelig på dobbeltheten og ivaretatt begge funksjoner

Oversiktsarbeid som en forankringsprosess Plassering av ansvar Plassering i organisasjonen Etablering av tverrsektorielle arenaer

Fokusgruppeintervjuer som metode Samler aktuelle aktører på tvers av kommunens sektor Øker innsikt i lokale påvirkningsfaktorer og erfaringsbasert kunnskap Men krever kapasitet og kompetanse Dimensjonering viktig Fokusgruppeintervjuene har bidratt til å gi en dypere og mer finmasket innsikt i hva som kjennetegner sårbare grupper i den angjeldende alderskohorten. De har også bidratt til å identifisere relevante lokal helsedeterminanter av kvalitativ art og mulige lokale påvirkningsfaktorer. Den styrker tematisering av begreper, bidrar til å identifisere virkemidler og spisse innsalg av temaer til politikere. Utfordringen er at metoden er arbeidskrevende, særlig det å systematisere kunnskapen, og det kreves en del kompetanse for å kunne fasilitere slike intervjuer. I en forenklet og tilpasset form er metoden nyttig for få frem relevant kvalitativ informasjon.

Veien videre Oversiktsarbeidet er utfordrende, komplekst og krevende Tilstrekkelig kapasitet og forankring på strategisk nivå er en forutsetning for å lykkes Dersom målet er et bredt og dypt oversiktsarbeid kreves økte ressurser Mer proaktive støttefunksjoner fra Helsedirektoratet og fylkene nødvendig? Innovasjonspotensiale: Stimulerer til nye ideer som på sikt kan skape nye arbeidsmåter og politikk