Faglig utvikling av MOOC

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Velkommen som nettstudent!
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
”Slik kan det gjøres! Noen eksempler på praksisrettet FoU-arbeid.”
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Melding til Stortinget…
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Videreutdanning i prehospitalt arbeid for anestesisykepleiere
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
MatematikkMOOC Fagseminar matematikktilbydere Gardermoen
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
5.og 6.studieår i ny studieplan
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
(Fra rammeplanen for lærerutdanning generell del)
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Kombinatorikk og sannsynlighet
Problemløsing og åpne oppgaver
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Nettbasert Matematikk 2 for Fagseminar i regi av UDIR 13. april 2015 Marianne Maugesten, Vegard Meland og Johan Lie Marianne Maugesten1.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Driftsstudium i Oslo? 9. mars Driftsstudium i Oslo? HiST utfordres stadig av sin eier, Kunnskapsdepartementet, på en mulig økning av antall studieplasser.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Relevant questions for the Reference Group
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Faglig utvikling av MOOC Magnus Kimsaas / Øistein Gjøvik

“Vel, det er ikke Massive…” “...og ikke Open…”

To ganske forskjellige bestillinger Etterutdanning (mars - juni 15) For hvem som helst Ingen veiledning og oppfølging Pilotering av videreutdanningen Videreutdanning (H15) Studiepoeng Veiledning og oppfølging fra UH Eksamen Anbefalte forkunnskaper (“vanlig matematikk 1” fra “vanlig lærerutdanning”)

Hvor massive er det? Etterutdanning: 235 studenter er inne i kurset Noen tar dette som preludium til videreutdanning Ja, de vil fullføre for å få diplom Freeloaders Videreutdanning: Søkere pr. 15.mars: 414 Måltall 300 stk Håper MOOC tilfører søkere til helheten og ikke fjerner fra ordinær KFK!

Utfordringer - hvem blir med? Hvem vil stikke seg fram med å lansere “fasiten” på lærerutdanning..? ...og legge den ut på nett? Hvem vil risikere å bli brukt som eksempler (på undervisning)...? ...når erfaringer viser at mye som ligger på nett kan bli brukt som skrekk og advarsel? UiT ble med og etter hvert HiST med Senter for IKT som prosjektledere Filmselskap, designbyrå, programmerere, referansegruppe og kvalitetssikringsgruppe …avstander, mange nettmøter og mange aktører og leverandører. Omtrent femten faglig tilsatte innenfor fire stillinger Mange med små biter og ikke oversikt over alt!

Utfordringer - faglig innhold Ønsker ikke at lærerutdanningen skal være en serie av forelesninger Hvilket emne skal velges som “The videreutdanning” for å svare på bestillingen? Er det mulig å lage MOOC av matematikkdidaktikk?

Utfordringer - andre områder Hvordan kompensere for det sosiale momentet i vanlig lærerutdanning Hvordan kompensere for at studenter ikke kjøper pensum, gjelder spesielt etterutdanningen Avgjørelser på smått og stort, også ikke-faglige

Lage lærerstemmen som leder studenten gjennom “MANTRA” Lage lærerstemmen som leder studenten gjennom Sørge for en kvalitet vi kan stå for Holde fokus på at det er utdanning i matematikkdidaktikk og ikke matematikk

Valg av studium Matematikk 2, 1-7 Størst behov for videreutdanning Minst “risiko” Inspirasjon fra allerede etablerte emnebeskrivelser endre for å gjøre de aktuelle for flere lærere og sammensetninger av tidligere utdanning Veldig klar over at det vil være store forskjeller blant tilsvarende kurs på forskjellige institusjoner Meningen er at kurs kan revideres og lages ut fra mer eller mindre samme mal og oppbygging Teaserfilm: http://matematikkmooc.no/

Kurs 1 (f.eks.) er videre inndelt i Modul 1.1: Undervisningskunnskap Modul 1.2: Læringssamtalen Modul 1.3: Undervisningsdesign og RME Modul 1.4: Åpne opplegg Merk at kurs og moduler har en egen definisjon i Canvas

Slik det ser ut for studenten som kommer inn i Canvas

Hovedlitteratur, alle kurs

Anbefalt tilleggslitteratur Pensum Modul 1.1: Undervisningskunnskap Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching (Lenker til en ekstern side.). Journal of Teacher Education, 59(5), 389–407. Lampert, M. (1990). When the Problem is not the Question and the Solution is Not the Answer: Mathematical Knowing and Teaching (Lenker til en ekstern side.). American Educational Research Journal, 27(1), 29–63. Skott, J., Jess, K., & Hansen, H. C. (2008). DELTA. Fagdidaktik. (1st ed.). Forlaget Samfundslitteratur. Kapittel 5. Fauskanger, J., Mosvold, R., & Bjuland, R. (2010). Hva må læreren kunne? (Lenker til en ekstern side.)Tangenten, (4), 35–38. Solem, I. H., & Hovik, E. K. (2012). “36 er et oddetall” - Aspekter ved undervisningskunnskap i matematikk på barnetrinnet. (Lenker til en ekstern side.)Tidsskriftet FoU I Praksis (Lenker til en ekstern side.), 6(1), 47–60. Anbefalt tilleggslitteratur Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, 89-100. http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic862383.files/Wood1976.pdf (Lenker til en ekstern side.) Kapittel 2 i Van de Walle, J. A., Karp, K., & Bay-Williams, J. M. (2014). Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally (8th ed). Essex: Pearson. Stor utfordring å finne en lovlig måte å distribuere et pensum på!

Forskjellige typer video Intro til kurs (Læring og undervisning i matematikk): https://vimeo.com/124604886 Intro til modul (Kurs 3, modul 3 Geometri): https://vimeo.com/123713564 Intro til deler av pensum: https://vimeo.com/124613568 Bruksanvisninger (kurs 0): https://vimeo.com/album/3292920/video/121598996

Fokus på Case Framfor undervisningsvideoer har vi fokusert på Case-videoer med tilhørende aktiviteter Lager klasseromsvideoer med fokus på elevaktivitet og positivt uttrykk Ønsker filmer som verken “predikerer” det riktige eller som kan “henges ut” https://vimeo.com/121983975 Dilemma: Kan et Case være regissert?

Studentene Ønske fra prosjekteier (KD): kollektiv gjennomføring - større endring av undervisningskultur ved de aktuelle skolene? studiestipend/-permisjon Stor fleksibilitet Studere “i arbeid” Hindre stort frafall

Studentene 3 typer studentaktivitet Obligatoriske oppgaver - diskusjonsforum, Quiz og videomøter i studiegrupper Mindre arbeidskrav - Innlevering av refleksjonsnotater, egne undervisningsopplegg/-aktiviteter og videoer. “Hovedarbeidskrav” - Innlevering av arbeid som avslutter hvert kurs. I tillegg: Ikke-obligatoriske oppgaver - Regneoppgaver, tips til applikasjoner, annen forumaktivitet og bruk av IT-ressurser - selvvalgt

Diskusjonsoppgave

Utfordrer hvem som helst til å lage gode multiple choice-prøver i fagdidaktikk!

Studentene - aktivitet etterutdanning 22 diskusjoner; 227 diskusjonsinnlegg 20 oppgaver; 40 innleveringer (hverandrevurderinger) Helautomatisk system for hverandrevurdering

Oppsummeringsvideo Videoen ligger her, for den som melder seg på og får tilgang: https://connect.uninett.no/p1r3ghc9kth/?launcher=false&fcsContent=true&pbMode=normal

Eksamen og oppfølging Mappevurdering Innlevering for veiledning - kan videreutvikles etter veiledning fram mot innlevering av eksamensmappe Prosessorientert og noe selvbestemmelse Hvert av de seks kursene har et «stort» arbeidskrav og en del små Eksamen er å levere to store arbeidskrav og to av de små, slik at alle kurs er dekket med bidrag

Ekstra utbytte for oss! Innsikt i hvordan det arbeides på forskjellige institusjoner og med forskjellige aktører Involvering av masterstudenter Kjennskap til kolleger ellers i landet Kjennskap til muligheter i medier man er ukjent med