Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Barnehagens samfunnsmandat
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Førskolelærerkompetanse i den nye barnehagen Brit Nordbrønd, Hive 2007.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Fortellinger som metode.
Dramafaglig prosjektarbeid
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
NEA sept 2008 Hilde Dehnæs Hogsnes
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Rollespillreglene Før rollespillet begynner får kursdeltakerne som ikke er rollespillere, vite hva de skal følge med på mens rollespillet pågår. Det er.
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Pedagogisk dokumentasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage .

Tanker før, underveis og etter.. Dokumentasjonen har en hensikt Dokumentasjonsinnholdet bestemmes av tema og form Målgruppen for dokumentasjonen er definert ( Birkeland, 2007) Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Dokumentasjon som informasjon Barnehagens dokumentasjon kan gi foreldre, lokalmiljøet og kommunen som barnehagemyndighet informasjon om hva barn opplever, lærer og gjør i barnehagen (KD, 2006:49). Hensikten er å gjøre barnehagen gjennomsiktig (Birkeland, 2007) Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes Kartleggingsskjema Samlingsstund Barn: Anne, 4,5. Kan Kan nesten Kan med litt hjelp Utfyllende setninger setter seg på plass i samlingsstunden Tar del i samtale Deltar i felles sang og lek osv. Venter på tur Kommer med innspill ideer Er oppmerksom/har fokus Oppfatter beskjeder Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Alternativt kartleggingsskjema? Samlingsstund Førskolelærer: Tone, 37,5 Kan Kan nesten Kan med litt hjelp Utfyllende setninger får barna til å sette seg på plass i samlingsstunden får barna til å del i samtale får barna til å delta i felles sang og lek osv. får barna til å vente på tur får barna til å komme med innspill ideer får barna oppmerksomme får barna til å oppfatte beskjeder Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Barns medvirkning gjennom møtet i ”det tredje” Likeverdighet i læringsprosesser ses i relasjon til ”det tredje.” Oppmerksomheten rettes mot et felles saksområde. Det tredje bidrar til å skape et miljø av gjensidighet (Østrem, 2007). Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes Et etisk perspektiv Et etisk perspektiv må legges til grunn ved dokumentasjon av barns lek, læring og arbeid. Både barn og foreldre kan reagere dersom for mye av det barna sier og gjør blir, blir gjort til gjenstand for skriftlig observasjon og vurdering (KD, 2006:49). Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Spørsmål til refleksjon Hva sier dokumentasjonen? Hvordan kan den leses av ulike mennesker? Hvordan forholder ulike mennesker i barnehagen seg til dokumentasjonen? (Brennhovd, upublisert) Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Dokumentasjon som grunnlag for kritisk refleksjon Dokumentasjon kan være et middel for å få fram ulike oppfatninger og åpne for en kritisk og reflekterende praksis (KD,2006:49). Praksisfortellinger kan leses som - handlings- og refleksjonsfortellinger (Birkeland, 2007) Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes Ulike fortellinger Vendepunktsfortellinger Vanefortellinger Suksessfortelling Solskinnshistorier Problemhistorier tabbehistorier (Birkeland, 2007) Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes Barns rett til medvirkning i planleggings- og vurderingsarbeid (KD, 2006) Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Om å åpne for multiple forståelser Fra enten eller til både og Fra egentlig til samtidig (Nordin-Hultman, 2004; Lenz-Taguchi, 2004). Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

”Ny” praksis – ”ny” teori Observasjon er en bevisst innsamling av iakttakelser En observasjon stiller spørsmål En observasjon danner grunnlag for hvordan jeg velger ut hva jeg vil dokumentere Dokumentasjonen bygger på de valg jeg har gjort Jeg vet hva jeg er ute etter å dokumentere Jeg vet hva jeg vil reflektere over (Åberg og Lenz-Taguchi; 2006) Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes Gjennom å bruke pedagogisk dokumentasjon som utgangspunkt for kritisk refleksjon kan jeg forandre mitt førskolelærerblikk. I neste omgang forandres dokumentasjonen (Birkeland, 2007). Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Refleksjon over egen dokumentasjon betydningen av å lese igjen og igjen åpne for multiple forståelser, mangfold og en mer etisk reflekterende praksis. Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Om retten til å delta i et demokrati Den kan nedfelles i lovparagrafer, men forblir en papirbestemmelse dersom den ikke blir satt ut i livet gjennom de holdninger mennesker møter hverandre med i alle dagliglivets hendelser og relasjoner (Dewey, 2000:140). Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes

Litteraturhenvisninger Birkeland, Louise (2007) Den gjennomsiktige barnehagen – pedagogisk dokumentasjon. I Bjerkestrand, Mimi og Pålerud, Turi (Red). Førskolelæreren i den nye barnehagen – fag og politikk: Fagbokforlaget: kap 5. Brennhovd, Maria (2007) Kritisk blikk på pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. Dilemmaer belyst gjennom en etnografisk inspirert studie. Masteroppgave i barnehagepedagogikk. Høgskolen i Oslo, upublisert. Dewey, John (2000) Learning by Dewey. Barnet, skolen og den nye pædagogik. (Red) Sveinung Vaage. (Oversatt av Kari Marie Thorbjørnsen). Oslo: Abstrakt forlag. KD (2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. http://odin.dep.no/filarkiv/274353/rammeplan KD (2005) Lov om barnehager. Oslo: Kunnskapsdepartementet. http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-064.html Lenz Taguchi, Hillevi (2004) In på bara benet: En introduktion till feministisk poststrukturalism. Stockholm: HLS Förlag. Nordin-Hultman, Elisabeth (2004) Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. (Oversatt av Arne Solli) Oslo: Pedagogisk forum. Østrem, Solveig (2007) Hva betyr ”det tredje” for barnet som subjekt? I Barnehagefolk, nr.1. Pedagogisk forum:12-27. Nøtterøy jan08 H.D.Hogsnes