ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konstruksjon av barn og barndom
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Språk, tanke og kommunikasjon
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk og sosialisering
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Kvalitet og brukermedvirkning
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Den entusiastiske lærer
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Pedagogisk ledelse og læring - dokumentasjon som verktøy for ledelse og læring NEA sept.08.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Forestillinger om barn og barndom og konsekvenser for arbeidet i barnehagen Emilie Foyn-Bruun Skal vi forstå hvordan forståelse av barndom har blitt til.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Fra Fröbel til ulike perspektiver på lek Av Emilie Foyn-Bruun Johansson J.E. (2004). Fritt tenkande och samhandlande barn. I pedagogikkens mange ansikter.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE 14.02.07 PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Grunnlagstenkning knyttet til møtets etikk, lyttende pedagogikk og læringssyn Kristin R. Tholin, -07

DOKUMENTASJON I R06: Middel til å få fram ulike oppfatninger, skape reflekterende praksis Synliggjøring av barns læring/personalets arbeid som grunnlag for refleksjon Informere om hva barn opplever, lærer og gjør i barnehagen. Kristin R. Tholin, -07

HVA ER REFLEKSJON? Kirkegaard: ”Livet må forstås baklengs, men leves forlengs” (i Juel 2003:23) Søndenå: ”Refleksjoner er avhengige av stadige besøk i andre sine tenkemåter og verdens bilde” (2003: 70) Kristin R. Tholin, -07

ENKELTBARN ”Dokumentasjon knyttet til enkeltbarn kan nyttes i tilknytning til samarbeid med hjelpeinstanser utenfor barnehagen når dette skjer i samarbeid og forståelse med barnas foreldre/foresatte” (S.49). ”Barnehagen skal normalt ikke vurdere måloppnåelse hos enkeltbarn i forhold til gitte kriterier, jf. avsnittet over om dokumentasjon av enkeltbarns utvikling” (s. 50). Kristin R. Tholin, -07

HVA ER DOKUMENTASJON? ”å synliggjøre den pedagogiske virksomheten i barnehagen for å kunne dele denne med andre” (Gunnestad 2003, s.186). Kristin R. Tholin, -07

ETISKE HENSYN Kristin R. Tholin, -07

Hva er pedagogisk dokumentasjon? ”..handler om å se og begripe hva som foregår i det pedagogiske arbeidet og hva barn er i stand til, uten at man har fastlagte rammer i form av forventninger og normer” (Dahlberg m.fl.2002:220) Forske på egen praksis sammen med barn. Bruke dokumentasjonen til å undersøke om barnehagen fremmer de verdier vi ønsker. Kristin R. Tholin, -07

PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Et verktøy for refleksjon omkring pedagogisk praksis Et middel for å skape et etisk forhold til oss selv og de andre i barnehagen Moss, Dahlberg, Pence (2002, s. 218) Kristin R. Tholin, -07

Pedagogisk dokumentasjon er todelt: (Dahlberg m.fl.2003, s.222): 1. Innhold : Innsamlet materiale som viser det barna sier og gjør, med andre ord barnas arbeid - og hvordan pedagogene forholder seg til barna og deres virksomhet. Materialet synliggjør arbeidet og er en forutsetning for pedagogisk dokumentasjon. Kristin R. Tholin, -07

Pedagogisk dokumentasjon er todelt (Dahlberg m.fl.2003, s.223): 2. Prosess: Man benytter det innsamlede materialet for å forstå og reflektere over det pedagogiske arbeidet på en bestemt, metodisk og demokratisk måte. Handler om refleksjon over det som skjer i barna, mellom barna og mellom barna og de voksne. Kristin R. Tholin, -07

BAKTEPPE: sosiokulturelt læringssyn Læring er situert Læring er grunnleggende sosial Læring er distribuert Læring er mediert Språket er sentralt i læringsprosesser Læring er deltakelse i praksisfellesskap (Dysthe 2001) Kristin R. Tholin, -07

LYTTING: - forbinder oss til andre metafor for å være åpen og sensitiv er tusen språk, koder, symboler er tid er følelser Kristin R. Tholin, -07

LYTTING: Som velkomst Som aktivt verb Som ikke produserer svar Som tar individet ut av anonymitet Som premiss for lærende relasjoner Som lyttende kontekst Kristin R. Tholin, -07

HVA ER MØTETS ETIKK? ”Møtets etikk, som dreier seg om forholdet til den andre, gir oss et mulig etisk perspektiv på relasjoner”. KILDE: Dahlberg, Moss og Pence (2002:71): Fra kvalitet til meningsskaping –morgendagens barnehage Kristin R. Tholin, -07

MØTET Møtet er uttrykk for delaktighet, handlinger, og ansvar, samtidig som det motvirker individualitet og nasjonal egoisme. Kristin R. Tholin, -07

OPPSUMMERING MØTETS ETIKK Jeg-du-relasjon Ekte dialog Ansiktets appell Et etisk krav Gjensidig relasjon Obs på asymmetri og makt Kristin R. Tholin, -07

Litteratur Björk, Göran (2004): Martin Buber: Med livet som centrum. I: Steinsholt, Løvlie (red): Pedagogikkens mange ansikter. Universitetsforlaget Clark, Kjørholt, Moss (2005): Beyond listening. Policypress Dahlber, Moss og Pence (2002): Fra kvalitet til meningskaping. Kommuneforlaget Jonstoij, Tolgraven (2003): Hundre måter å tenke på. Damm & Sønn Tholin, Kristin Rydjord (2003): Etisk omsorg i barnehagen og skolen. Abstrakt forlag Vetlesen (red. (1996): Nærhetsetikk. Ad notam Gyldendal Kvistad, Kari og frode Søbstad (2005): Kvalitetsarbeid i barnehagen. Cappelen akademisk forlag Dahlberg, Moss og Pence (2002): Fra kvalitet til meningsskaping –morgendagens barnehage. Kommuneforlaget Kennedy, Birgitta (2000): Glassfugler i skyene. Temaarbeid sett fra praktikerens perspektiv. Oslo: Universitetsforlaget Johansson E. og Pramling I. (red) (2003): Barnehagen. Barnas første skole. Oslo: Pedagogisk Forum Taguchi, Hillevi Lenz (2003): Varför pedagogisk dokumentation? Stockholm: HLS Förlag Wehner-Godèe, Christina (2000): Att fånga lärandet. Pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber Kristin R. Tholin, -07