Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde
OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
Tone Sunde Hvorfor bør vi skille mellom iaktaglese og observasjon Persepsjonens betydning for det vi oppfatter / tolker Observasjon - en måte å bearbeide/tolke det vi ser - slik at vi blir i stand til å bedre vår yrkeskompetanse
Tone Sunde Målet med observasjon og kartlegging En hypotese for hvordan en kan legge til rette undervisningen på bakgrunn av resultatet Målet er gode læringserfaringer for hver enkelt elev Gode læringserfaringer er avhengig av opplevd mestring, tilhørighet og trivsel innenfor skolens arenaene. (Eid og Winger 1998)
Tone Sunde Observasjon en undersøkelsesmetode i vitenskaplig sammenheng Vitenskapsmetoder deles inn i kvantitative og kvalitative metoder Humanistiske tradisjoner vil ha en tredje vei fenomenologisk metode / hermeneutisk metode
Tone Sunde Ulike kartleggings- og observasjonsmetoder Kvantitative og kvalitative metoder Usystematisk – systematisk Feilkilder
Tone Sunde Observatørens rolle Persepsjon Tolkning Feilkilder
Tone Sunde Tester – hvordan bruke dem til elevens beste. Hva tester vi – ferdigheter som mestres – vi må finne frem til mestrings nivået for så å finne frem til neste skritt
Tone Sunde Innhenting av informasjon Flere til å tolke Bruken av informasjon Tilrettelegging av undervisningen
Tone Sunde Samtalen som del av kartleggingen Viktig kilde til kunnskap om situasjonene og om hvilke motivasjonsfaktorer som er viktig for eleven SETT FRA ELEVENS STÅSTED – DETTE PERSPEKTIVET VIL GÅ TAPT
Tone Sunde Samarbeid med foreldre Etablering av et godt samarbeidsklima Betydningen av informasjon fra foreldrene Bruken av informasjonene Tilbakemelding til foreldrene
Tone Sunde Bruken av kartleggingsmaterialet – observasjonene. Helhetlig vurdering og tolkning Konsekvenser for undervisningen Finne de gode tiltakene
Tone Sunde Hvordan gjøre observasjon til et verktøy i det daglige arbeidet i skolen Tone Sunde
Åpenhet for det uferdige og usikre kan være viktig som grunnholdning når en skal studere andre mennesker. Løkken, G og Søbstad, F (1995) s 34