Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad 1993. s 77)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
OBSERVASJON.
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
Eksperimentelt arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Tallknuserne og de fire regnearter
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Kroppsøvingsdidaktikk
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
INNHOLDSANALYSE AV DOKUMENTER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Metode.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Veiledning og kommunikasjonsteori
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Høgskolen i Sørøst-Norge Forlesning A Samtale Observasjon Kildehenvisning og litteraturliste GLU 5 – 10 H2016.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kapittel 3 Metode.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde

OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)

Tone Sunde Hvorfor bør vi skille mellom iaktaglese og observasjon Persepsjonens betydning for det vi oppfatter / tolker Observasjon - en måte å bearbeide/tolke det vi ser - slik at vi blir i stand til å bedre vår yrkeskompetanse

Tone Sunde Målet med observasjon og kartlegging En hypotese for hvordan en kan legge til rette undervisningen på bakgrunn av resultatet Målet er gode læringserfaringer for hver enkelt elev Gode læringserfaringer er avhengig av opplevd mestring, tilhørighet og trivsel innenfor skolens arenaene. (Eid og Winger 1998)

Tone Sunde Observasjon en undersøkelsesmetode i vitenskaplig sammenheng Vitenskapsmetoder deles inn i kvantitative og kvalitative metoder Humanistiske tradisjoner vil ha en tredje vei fenomenologisk metode / hermeneutisk metode

Tone Sunde Ulike kartleggings- og observasjonsmetoder Kvantitative og kvalitative metoder Usystematisk – systematisk Feilkilder

Tone Sunde Observatørens rolle Persepsjon Tolkning Feilkilder

Tone Sunde Tester – hvordan bruke dem til elevens beste. Hva tester vi – ferdigheter som mestres – vi må finne frem til mestrings nivået for så å finne frem til neste skritt

Tone Sunde Innhenting av informasjon Flere til å tolke Bruken av informasjon Tilrettelegging av undervisningen

Tone Sunde Samtalen som del av kartleggingen Viktig kilde til kunnskap om situasjonene og om hvilke motivasjonsfaktorer som er viktig for eleven SETT FRA ELEVENS STÅSTED – DETTE PERSPEKTIVET VIL GÅ TAPT

Tone Sunde Samarbeid med foreldre Etablering av et godt samarbeidsklima Betydningen av informasjon fra foreldrene Bruken av informasjonene Tilbakemelding til foreldrene

Tone Sunde Bruken av kartleggingsmaterialet – observasjonene. Helhetlig vurdering og tolkning Konsekvenser for undervisningen Finne de gode tiltakene

Tone Sunde Hvordan gjøre observasjon til et verktøy i det daglige arbeidet i skolen Tone Sunde

Åpenhet for det uferdige og usikre kan være viktig som grunnholdning når en skal studere andre mennesker. Løkken, G og Søbstad, F (1995) s 34