Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertReidar Klausen Endret for 7 år siden
1
Høgskolen i Sørøst-Norge Forlesning A1-32 29.09.16 Samtale Observasjon Kildehenvisning og litteraturliste GLU 5 – 10 H2016
2
Høgskolen i Sørøst-Norge Etter Hannah Arendt «Hvis vi ønsker at verden skal bli mer menneskelig, må vi oppøve vår evne og vilje til å felle dommer som tar hensyn til meningen med et fellesskap». Mahrdt, 2012
3
Høgskolen i Sørøst-Norge «Å utsette sin egen meninger for andres oppfatninger slik at de gjensidig kan korrigere hverandre» Arendt i Mahrdt, 2012
4
Høgskolen i Sørøst-Norge I grupper på tre Gå sammen tre personer der begge faggrupper er representert. Diskuter og sett ned på papiret tre viktige spørsmål til hvordan klassemiljø og undervisningssituasjonen kan forbedres? Lag to påstander om klassemiljøet og undervisningssituasjonen? Lag en metafor til hvordan situasjonen vår kan forbedres? Metaforer er ord, språklige uttrykk eller ulike former for billedspråk som brukes med overført betydning. Det vil si at en skriver eller snakker om én ting for å uttrykke en annen ting. En metafor er en sammenligning der sammenligningsordet ikke er med.
5
Høgskolen i Sørøst-Norge Etter Hannah Arendt «Vi må være villige til å respondere til verden» Arendt i Mahrdt, 2012
6
Høgskolen i Sørøst-Norge Det vurderende øyet på pedagogisk virksomhet «En sannhet som man oppdager med sine egne øyne, om den enn er ufullkommen, er verdt ti sannheter som man får fra andre, for foruten å øke erkjennelse, har den også økt ens evne til å se.» Fritjof Nansen Bjørndal (2011) Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning).
7
Høgskolen i Sørøst-Norge All utdanning skal føre fram til en kompetanse når elevene er ferdig på videregående skole.
8
Høgskolen i Sørøst-Norge «Observasjon er et tiltak for å utvikle klasseledelse ved å videreutvikle lærerens autoritative rolle ved å øke kompetansen til å lede klasser og å inngå i sosiale relasjoner med elevene.» Udir. Bli observert av kolleger og vurdere egen praksis
9
Høgskolen i Sørøst-Norge Lesson Study meeting – bestemme hva som skal forbedres Felles planlegging for første undersøkende time Undervis / observer første undersøkende time Intervju studenteneDiskusjon av opprinnelige planer undersøkende time Diskusjon av opprinnelige planer for tredje undersøkende time Intervju studenteneUndervis / observer andre undersøkende time Felles planlegging av andre undersøkende time Felles planlegging av tredje undersøkende time Undervis / observer tredje undersøkende time Intervju studenteneDiskuter og bli enige om generelle funn Skriv ned hva dere har oppdaget, gjennomfør en åpen forskningstime. Fremskritt blir til!
10
Høgskolen i Sørøst-Norge Udir http://www.udir.no/laring-og-trivsel/klasseledelse/skjema-kollegaobservasjon- egenpraksisvurdering/http://www.udir.no/laring-og-trivsel/klasseledelse/skjema-kollegaobservasjon- egenpraksisvurdering/
11
Høgskolen i Sørøst-Norge All utdanning skal føre fram til en kompetanse når elevene er ferdig på videregående skole. Styringsdokumenter Overordnet for all undervisning/opplæring er prinsippet om tilpasset opplæring for alle barn/ungdom. Skolen må ha et system for å ivareta tilpasset opplæring – det skal være prøvd ut tiltak før skolen iverksetter spesialundervisning Klasseledelse Hvordan kan jeg bli en bedre pedagog? Skal forstås som en del av det å være en profesjonell lærer Etter Evensen, 2016
12
Høgskolen i Sørøst-Norge Hva gjør du dersom du ønsker å finne ut hvordan virkeligheten er? Undersøke Innhente informasjon Kvantitative data - befatter seg med tall og det som er målbart (kvantifiserbart) Naturvitenskaplig metode Samfunnsvitenskapelig metode Kvalitative data - det som har med elevers egenskaper eller kjennetegn å gjøre; i motsetning til det som har med antall å gjøre. Forskjellige metoder Etter Evensen, 2016
13
Høgskolen i Sørøst-Norge Hva er observasjon? En måte å kartlegge på Å observere er å se, men ikke på en hvilken som helst måte Observasjon vil si at du er oppmerksom på en spesiell måte, du legger merke til det som skjer på en særlig oppmerksom måte I faglig sammenheng kan observasjon beskrives som bevisst å skaffe seg informasjon om et observerbart fenomen, en situasjon, klassemiljø, klasseledelse e.l. Etter Evensen, 2016
14
Høgskolen i Sørøst-Norge Hva er observasjon forts.. I dagliglivet: å se, legge merke til (ofte ubevisst) I faglig og profesjonell sammenheng: Bevisst og systematisk innhenting av informasjon om et observerbart fenomen, en situasjon, en person, samspill mellom personer ol., ved hjelp av ulike metoder. (du kan observere handlinger, ikke holdninger, tanker, intensjoner. Det må du spørre aktørene om). Forutsetning: Interesse for å finne ut hva som skjer og undre seg over hvorfor. Åpenhet for at det observerte kan tolkes ulikt, og at det derfor finnes ulike mulige tiltak. Om du er sikker på at du vet hvordan ting henger sammen, og ikke har til hensikt å endre noe, er det bortkastet tid å observere Etter Evensen, 2016
15
Høgskolen i Sørøst-Norge Hvorfor observerer vi? få mer strukturert og systematisk informasjon Konkret beskrivelse framfor synsing Fokus på det som fungerer framfor det som ikke fungerer få mer ”objektiv” informasjon se noe med ”nye” briller se noe fra flere perspektiver se problemer i lys av sammenhenger de viser seg i ble mer bevisst forhold som påvirker hverandre Etter Evensen, 2016
16
Høgskolen i Sørøst-Norge Hvorfor….. slik at vi: Observasjon gjør at du kan bli flinkere til å se hvert enkelt barn se samspillet mellom dem Større forståelse for hvilke metoder du bør bruke Skaffe deg kunnskap gjennom observasjon Kan bli mer profesjonelle pedagoger Kan utvikle bedre og mer tilpasset opplæring Kan analysere situasjoner/problemer på en mer hensiktsmessig måte Kan utvikle tiltak på flere nivåer, som står i forhold til ulike forhold som påvirker problemet slik at dere: danner et grunnlag for å forstå mangfoldet i lærerrollen. Etter Evensen, 2016
17
Høgskolen i Sørøst-Norge Hvordan observerer vi? Måten vi velger å observere på avhenger av hva vi vil undersøke. Deltakende – vi er med i situasjonen, underviser, veileder, leker --- Ikke deltakende - vi befinner oss utenfor, sitter bakerst i klassen Systematisk – vi har bestemt på forhånd hva vi vil se etter Usystematisk – vi ønsker å forstå noe bedre, uten å ha noe bestemt vi vil se etter (prøve å forstå en fremmed kultur) Vi beskriver det vi observerer ved hjelp av loggbok, løpende protokoll, diverse registreringsskjemaer, video … Evensen, 2016
18
Høgskolen i Sørøst-Norge Rollen som observatør Du må vite om observasjonene er systematisk eller usystematisk Du må skille mellom det som faktisk skjer og dine egne tolkninger Du må vise respekt for dem som blir observert Du må være deg bevisst din egen rolle i observasjonen Evensen, 2016
19
Høgskolen i Sørøst-Norge Hva lærer vi av dette? Hvordan vi opplever verden er avhengig av mye mer enn enkle sanseinntrykk. Vi konstruerer en tolkning av verden med utgangspunkt den sanseinformasjonen vi oppfatter Denne konstruksjonen ser i utgangspunktet ut til å gå automatisk, selv om vi kan overstyre den ved aktive viljesanstrengelser Evensen, 2016
20
Høgskolen i Sørøst-Norge Vær oppmerksom på feilkilder Observatørens fysiske og psykiske tilstand Førsteinntrykk Sisteinntrykk Rosenthaleffekten Historien om professor Rosenthal og hans medarbeidere som testet en gruppe elever før skolestart. Han trakk deretter ut helt tilfeldig, 20 av elevene som han plasserte i en klasse. Han ga lærerne beskjed om elevene i den klasse var spesielt intelligente og de kunne dermed ha store forventninger til faglige resultater. Tester senere viste at elevene i denne klassen hadde bedre resultater enn medelevene. Selvoppfyllende profeti Evensen, 2016
21
Høgskolen i Sørøst-Norge Observasjon og etikk Informasjon, samtykke fra foresatte Begrunnelser og åpenhet Respekt for personer og situasjoner Ivareta integriteten til barn og voksne som observeres Taushetsplikt, oppbevaring av notater, kommunikasjon Formidling av resultater fra observasjonene
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.