Hva er en barnehage og hva kan den bli?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan i Loen mars 2006
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Introduksjoner, inspirasjoner og informasjoner… Kan introduksjoner være informative og inspirerende? Kan inspirasjoner være introduserende og informative?
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Likestilling og likeverd i barnehagen
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Hvorfor skal vi ha barnehager?
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Lekens egenverdi.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hva er en barnehage og hva kan den bli? Om grunnlagstenkning Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Hva kan en barnehage bli? Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli. Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli Noen vet kanskje hva verden er, men ingen vet hva den kan bli (Åberg og Taguchu 2006 s. 5) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Hva kan en barnehage bli Hva kan en barnehage bli? Fra ideenes til den iverksatte og den til erfarte læreplan (Goodlad) Omsorg, oppdragelse og læring i barnehagen skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling. (bhg.lov § 2, Barnehagen skal legge grunnlaget for livslang læring og aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn (R.pl s.12 og 13) = Lete og prøve ut nye praksiser i hverdagen slik at demokrati og etikk gjøres sammen med barn (Åberg og Taguchi s. 46) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Assistenter og fagarbeidere Førskolelærerrollen i klemme? (E. Nørregård-Nielsen (2006). Sterkere profesjon stat Profesjon førskolelærere Nærliggende profesjon Kommune barnehageeier foreldre Assistenter og fagarbeidere Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Post(sen)moderne perspektiver på samfunn og kunnskap Pedagogikk kan aldri løsrives fra samfunnsmessige og verdibaserte vurderinger. (D.M.P., s. 63) Å forstå det velkjente på en ny måte Å kaste et langt, oppmerksomt, ettertenksomt, blikk på de antakelser og forestillinger som våre teorier og vår praksis hviler på (E.H.N, s. 36) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Usikkerhet? Handler om å å bruke usikkerhet som en kraft til å være faglig nysgjerrig sammen med barn. Å forholde seg til det usikre som en del av en førskolelærernes faglig kompetanse. Understreker nødvendigheten av fl kompetanse og deres åpenhet. Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Modernitet (E.N.H. s. 51) Postmodernitet Sansning og språk er også våre ”lydige” redskaper. Vi bruker dem for at de skal gi oss objektiv kunnskap om verden og virkeligheten Språk, teorier og praksis har makt. De utgjør forutsetningene for og bestemmer hva vi er i stand til å tenke på, snakke om og gjøre. De får oss til å se verden på spesifikke måter Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Hva er medvirkning? Hva er ikke medvirkning? Å møte det velkjente med motstand (Taguchi) Hva er medvirkning? Hva er ikke medvirkning? MEDVIRKNING? Hva blir medvirkning? Hva blir ikke medvirkning? i barnehagen i barnehagen i rommene i barnehagen i rommene sammen med meg sammen med meg i rammeplanen i rammeplanen Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Hva er et barn? Hva er ikke et barn? Å møte det velkjente med motstand (Taguchi) Hva er et barn? Hva er ikke et barn? BARN Hva blir et barn? Hva blir ikke et barn? i barnehagen i barnehagen i rommene i barnehagen i rommene sammen med meg sammen med meg i rammeplanen i rammeplanen Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Ulike perspektiver på barn! Barnet som ”det uskyldige” Barnet som ”natur” Barnet som ”tabula rasa” Barnet som medkonstruktør av kunnskap, identitet og kultur (Dahlberg, Moss og Pence 2002), kap. 3 Hvilke forestillinger om barn bestemmer hvordan dere vil jobbe Med rammeplanen og prosjektarbeid med barn Tatt utgangspunkt i noen perspektiver som MPD skriver om i sin bok. Barnet som subjekt (handlende og søkende for å skape mening i sin tilværelse) Barnets som objekt. ( som om de var ting- som kan formes og påvirkes, ikke mennesker med personlig integritet, opplevelser og meninger) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Hva kan en barnehage bli? Et erstatningshjem? En serviceinstitusjon? Et sted for kartlegginger, diagnostiseringer? En møteplass i det borgerlige samfunn (DMP: s. 111), en kompleks og mangesidig organisme (S. 132) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Nye begreper? Diskurs: grunnleggende forståelser og forestillinger. ”Sannhetsregimer”. Hva er det som gjelder nå. Dekonstruksjon: plukke fra hverandre for å skape noe nytt, stille kritiske spørsmål til den makt som finnes i begreper, språk og tekst. Møte det vi forstår med motstand, med andre måter å forstå på. Multiple forståelser: kunne forholde seg til diskurser som er fulle av motstridende meninger og dermed også motstridende og mangoldige muligheter Turid Thorsby Jansen 18.01.07

læreplan En læreplan er et forsøk på å kommunisere de vesentlige trekk og prinsipper ved et forslag for skole og undervisning (barnehagen) på en slik måte at de er åpne for kritisk granskning og kan overføres til praksis. (Engelsen 1991) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Lesemåter En realistisk lesing En kritisk lesing En dekonstruktiv lesing (Lather 1995, etter Kvale 1998, s.155). Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Barn er sosiale aktører som bidrar til egen og andres læring (R. pl. S Gjennom…. Skal barnehagen bidra til at barna lærer seg å iakta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden (R.pl. S. 39) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Førskolelærere arbeider i spenningsfeltet mellom teori og praksis På mange måter er livene våre dirigert av teorier hva enten vi forstår det eller ikke. Teorier former vår forståelsesmåter og skaper vår praksis. Vi levendegjør teorier, ofte uten å være klar over det (DMP s. 28) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Utviklingspsykologiens maktposisjon Pedagogikk er i stor grad blitt forstått som det samme som utivklings-psykologien slik at pedagogikk er blitt løsrevet fra samfunnsmessige og verdibaserte vurderinger. Teorier blitt abstrakte kart over barns liv. Dermed har vi trukket barn ut av deres sammenheng, og mistet barna og deres liv av syne, deres konkrete erfaringer, evner, deres teorier, følelser og håp (D.M.P. s. 64) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Det handler om: Å synliggjøre og begrepsliggjøre teoriene i praksis Å synliggjøre og begrepsliggjøre den pedagogiske praksis i teoriene (Åberg og Taguchu s. 7) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Pedagogisk dokumentasjon En ny og annerledes tilnærming til arbeidet i barnehagen: Som skaper kunnskap i førskolelærernes opplevde praksis som fremmer den demokratiske og etiske praksis i barnehagen? Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Pedagogisk dokumentasjon, Fra dekorasjon eller refleksjon ? Turid Thorsby Jansen 18.01.07

God og dårlig pedagogisk praksis i institusjoner for små barn kan bare avgjøres i en kommunikativ kontekst, i møte og dialog med andre (D.M.P, s. 72) Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Hva har vi snakket om i dag? Betydningen av å diskutere og bevisstgjøre seg på våre syn på barn, barnehage og læring. Gitt noen innblikk i hva faglitteraturen uttrykker. Prøvd å utfordre dere til å se det velkjente i lys av nyere perspektiver. Turid Thorsby Jansen 18.01.07

Aktuell litteratur Nordin-Hultman, Elisabeth (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo: Pedagogisk Forum Dahlberg, Moss og Pence (2002): Fra Kvalitet til meningsskaping - morgendagens barnehage, kap. 2, 3, 4, 5 og 7. Oslo: Kommuneforlaget Turid Thorsby Jansen 18.01.07