Kognito ergo sum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Øystein, Susana og Anita
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Kognitiv utvikling (del 2)
Kognitiv utvikling (del 2)
8 Mål og strategier Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Estetisk læreprosesser
Kulturteori
Etikk i pedagogisk arbeid
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lek og Læring i barnehagen
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Læring som en sosial og kulturell prosess
Allmennlærerutdanningen 1
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kognito ergo sum

utviklingspsykologi Å forstå omverden

To sentrale spørsmål Hva er virkelighet og hvordan ser virkeligheten rundt oss ut? Hvordan kan vi få kunnskap om denne virkeligheten?

Ekvilibrium Trangen til en indre likevekt driver oss til å omstrukturere tidligere oppfatninger og kunnskaper og dermed til å skaffe oss kunnskap og innsikt.

Kognisjon/kognitiv utvikling Kognito ergo sum Kognisjon - alle de mentale prosessene og produkta som fører til det å forstå. Individuell mental aktivitet som hukommelse, symbol bruk, kategorisering, klassifisering, problemløsning, fantasi, kreativitet, å drømme osv.

konstruktivismen Mennesket er biologisk forutbestemt til å konstruere og bebo en verden med andre. Denne verden blir den dominerende og definitive virkelighet. Dens grenser er laget av naturen, men når denne verden først er bygget, virker den tilbake på naturen. I dialektikken mellom naturen, og den sosialt konstruerte verden blir den menneskelige organisme selv omformet. I denne samme dialektikk skaper mennesket virkelighet, og skaper seg selv (Berger & Luckmann,1966 s. 211).

Den tosidige læreprosessen Læring handler om å omskape den ytre omverdenen gjennom menneskelig virksomhet til en indre verden for barnet. Inderliggjøre det ytre og ytterliggjøre det indre. Barnet utvikles når dets indre liv blir omdannet til handling. Erfaringslæring, det en gjør med hendene kan overføres til det kognitive eller intellektuelle området. Barnet bør gripe før det begriper.

Vitenskapsteoretisk forankring Vi har ikke et direkte og objektivt bilde og tilgang til virkeligheten. Vi må se kritisk på vår oppfatning av virkeligheten for vår opplevelse av verden er avhengig av hva vi velger å se etter. Det er ikke primært hva du ser men måten du ser det på, som er det avgjørende. Tar avstand fra positivismen. Dvs. at kunnskap finnes der ute som en objektiv sannhet. Innsamlet kunnskap kan hele tiden bli justert og korrigert for å få et klarere og objektivt bilde av virkeligheten.

Konstruktivistisk teori Mennesket konstruerer kunnskapen selv i aktiviteter de gjør sammen og oppgaver de løser sammen. Verden er ikke det som er, men det som trer fram for den enkelte. Forståelse og erkjennelse er en personlig konsttruksjon.

Tre grunnprinsipper i læringen Prinsippet om likevekt gjennom selvregulering (aktivitetstrang) Prinsippet om at mennesket fra naturens side er nysgjerrig, og sulten på kunnskap (lek) Prinsippet om at det i mennesket finnes en innebygd tankestruktur (organisering)

Hva er en teori Teori er prinsipper om erfaring som er systematisert og generalisert En teori er å forklare et fenomen med ord og begreper det å klassifisere og definere. Der er et kikkehull inn til å forstå praksis

Jean Piaget (1896 – 1980) Biolog og psykolog observerte egne barn og kliniske barn (barn som ble behandlet) Opptatt av barnets erkjennelse av omverden, og forklarer hvordan barn på ulike nivåer i utviklingen oppnår erkjennelse og læring. Barnet konstruerer kunnskap i samspill med miljøet. Stadieteori Balanseteori

Veien til kunnskap gjennom aktivitet Vi har kognitive strukturer som ligger til grunn for hvordan vi tenker på ulike livs og fagområder. intellektuell utvikling skjer gjennom å endre disse strukturer mot stadig høyere nivåer i utviklingen.

Piagets forskning Barnet ble stilt overfor et problem. gjennom samtale prøver han å få barnet til å formulere sin forståelse, sin oppfattelse av det problemet, oppgavene de står foran. Ved å observere barnet mente Piaget at han kunne få viten om utviklingstrinn.

Adaptasjonsprosessen Er barnets kognitive tilpassning til omgivelsene og skjer i to parallelle prosesser assimilasjon og akkomodasjon.

adaptasjonsprosessen ASSIMILASJON Barnet tolker nye sanseinntrykk ut fra egen erfarings –bakgrunn. Når barnet opplever noe nytt og fremmed prøver det å tolke og forstå det nye på grunnlag av hva det vet fra før Fenomener tilpasses egne skjemaer, barnet justerer det nye i forhold til egne referanser. Assimilasjon er lek En innadvendt prosess, gjennom å tilpasse omgivelsene til seg AKKOMODASJON Barnet oppnår ny kunnskap/erfaring som krever ending eller utvidelse av erkjennelsen strukturer eller skjemaer, som barnet allerede har. Barnet forandrer og utvikler det de kan fra før. Skjemaene blir utvidet og omdannet slik at de passer bedre til den nye situasjonen. Det skjer ny læring Akkomodasjon er imitasjon En utadvendt prosess gjennom å gjøre seg selv tilpasset til sine omgivelser.

likevektsprinsippet Utvikling skjer gjennom ulikevekt til oppretting av ny likevekt Fra ulikevekt dannes det et nytt mønster, barnet får en ny likevekt på et høyere nivå. Barnet streber etter likevekt i sine kognitive strukturer. Manglende balanse skaper behov for å søke ny erkjennelse.

stadier Sansemotorisk periode (0-2 år) Barns erkjennelse skjer gjennom sansing og motorikk. Preoprasjonell tenkning (ca 2-7 år) Kjennetegnes ved at barnet utvikler systemer for indre forestillinger for ytre ting og hendelser. Konkretoperasjonell tenkning (ca.7-11) Barnet kan tenke mer opprasjonelt. Barnet kan samordne flere sider ved oppgavene de står foran.

Kritikk Tar ikke med de sosiokulturelle sammenhenger kunnskapen dannes i. Piaget studerer barns aktivitet først og fremst i forhold til ting ikke så mye andre mennesker.

Barnet i virksomhet Den kulturhistoriske utviklingsteorien Menneskets psykiske apparat er historisk bestemt. Menneskelig virksomhet som motiv og mål. Lek læring og arbeid.

Lev Vygotskij (1896-1934) Lærer og vitenskapsmann Utvikling skjer i et dialogisk samarbeid mellom barnet og et annet kompetent menneske. ”Støtende stillas” eller ”stillasbygging” er et begrep som brukes om det å legge til rette for å gi barnet den veiledningen det til enhver tid har behov for. I dag vet vi at barnet utvikler sine grunnleggende kognitive ferdigheter gjennom samspill og samarbeid med andre og at den sosiokulturelle sammenhengen har stor betydning for utviklingen. Sosiokulturelle perspektiv – hvor utviklingen er avhengig av den kulturelle sammenhengen barnet vokser opp i Barnet er født med noen grunnleggende mentale funksjoner: oppmerksomhet, sansning, persepsjon og minne. Proksimale utviklingssone – det skjer i samarbeid med en mer kompetent voksen – det vil si at det er ikke det barnet klarer på egen hånd, en ønsker å jobbe med, men det barnet klarer i samarbeid med en som kan mer. Alle barn vil ha forskjellige utviklingspotensialet og det er viktig å gi barnet utfordringer som ligger i denne sonen. DET ER SLIK AT UTVIKLING ER AVHENGIG AV LÆRING OG OG UNDERVISNING OG KOMMER SÅLEDES ETTER IKKE OMVENDT Ett eksempel på hvor Piaget og Vygosky var uenige er når det gjelder utvikling av språk Det er ved den egosentriske tale at barnet lærer – barnets egosentriske tale er Kommunikativ – barnet snakker til seg selv. Den indre tale er viktig for utviklingen av menneskets problemløsninger – det vil si at når voksne er i vanskelig situasjoner begynner de å snakke til seg selv, som en slags selvinstruksjon.

Barn, født inn i kulturelle felleskap Språk og tenkning Kognitiv selvkontroll. Å lære å mestre egne kognitive prosesser Språket sine funksjner. Språket har vi ikke bare for å utrykke oss og kommunisere det har også en tankemessig funksjon.

Språklig tenkning Som verktøy til ny kunnskap Kognitivt apparat endrer form og utvikling av strukturer. Språket reorganiserer kunnskap. Språk som et symbolsk system. Det første intellektuelle stadiet i den språklige utviklingen Indre tale som problemløsning. Tenkningen blir språklig og språket blir intellektuelt.

Nærmeste utviklingssone Det aktuelle utviklingsnivået. Det barnet allerede kan eller kunnskaper det har om et fenomen Nærmeste utviklingssone. Den avstanden det er mellom det nivået barnet står på når det gjelder individuell problemløsning og det nivået barnet kan makte å nå dersom det får veiledning av en voksen eller en kompetent jevnaldring.

Imitasjon og internalisering Den første formen for aktivitet er kollektiv for eksempel språkinnlæring. Læring via imitasjon deltar også i kollektive settinger

Metakognitiv kompetanse selvregulert læring Metakognisjon er individets evne til å reflektere over sin egen tenkning og læring og således bli oppmerksom på hvordan en best lærer. Det som skjer før selve læringen. Motivasjon, mål, legge planer for hvordan en skal oppnå måla. Under selve læringsprosessen gir seg selv gode språklige instuksoner om hvordan de skal gå fram for å løse utfordringer de står overfor Etter at selve læringen har skjedd. Reflektere over og evaluere det som har gått for seg under læringen

”Action has the power to turn knowledge into wisdom.” ”Wisdom is not knowing more, but acting differently.”