XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Labore Fravær -en oversikt over produktet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Grete Haaland Sund HiAk,
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Overgangsprosjektet.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hvem stakk av med produkteieren min?
Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning.
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
XP som læringsmetode Hvorfor Mål Metode Resultater Hva så ? Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet. En artikkel.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
ELEVMEDVIRKNING.
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Prosjekt og forskningsrapport
Strategier og kompetanse
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
HSH: Status før ny rammeplan Tresemesterordning: 7 uker sommerkurs med grunnleggende matematikk og fysikk. Innleveringsoppgaver underveis. Avsluttende.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Lesing og lesestrategier
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Kun karakterer skal telle
Prosjekt og forskningsrapport
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet. En artikkel med beskrivelse av foreløpige resultater er akseptert i en artikkelsamling utgitt av Norgesuniversitetet.

Hvorfor ? Studentene underpresterer. Skjev fordeling i tid Skjev fordeling innen grupper Dårlige arbeidsvaner Læreren underpresterer For lite systematikk Er tilbakemeldinger hensiktsmessige ?

Datagrunnlag 1. Semester og 1/2/3 klasse Intervju av studenter, veiledere og lærer Prosjektbasert undervisningsopplegg Et kursmål og lage delmål underveis Ukentlig møte Forskjell på å dra studenten og bidra/ bestemme i valg til veien videre Verktøyene Hva har vi gjort?

Verktøyene Trac Lav brukerterskel Enkle begreper Milepæl Arbeidsoppgaver Tekst Tid Ansvar Lister arbeidsoppgaver/fremdrift/veien videre/dokumenter Subversion

Eksplisitte krav Tekst Oppfølging Fremdrift Resultater

“Spesielt det ukentlige møtet, egentlig” “Fordi da får man en veldig god struktur, og at man må gjøre noe til neste gang” “Med prosjekt så er det ofte at det er mest å gjøre på slutten. Nå har vi jobba ganske jevnt med det her”

Kvalitet Student prioriteringer Kvalitet på leveranse Transparent prosess Parprogrammering Eksperimentel utvikling Risikostyring og kasting av prototyper

Når skal de starte Premisser klargjøres Roller Oppstart av møteprosess Introdusering for Studenter

Oppsummering Undervisningsoppegget: Gir opplæring i å delta i en organisert kreativ prosess Sørger for en jevnere arbeidinnsats gjennom semesteret Bidrar til å innkludere flere studenter i prosessen Gir flere muligheten til å nå læringsmålene i kurset Studenten får trening i å skaffe og bygge egen kunnskap