Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning."— Utskrift av presentasjonen:

1 Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning Undervisningsopplegg Resultater Grupper/den enkelte student Veileder og undervisningsroller Konklusjon

2 2 Innledning Underpresterer Arbeidsfordeling innad i gruppen og over tid Skjuler fremdrift/oversikt først -> mye arbeid i siste fase I liten grad tilegner seg faglig kompetanse og arbeidsteknikker Vårt mål er en metodikk som: Gir prosjektarbeidet en bedre struktur Utvikler samhandling og kunnskapsdeling Reelle problemstillinger Gjør veiledningsoppgaven bedre, enklere og mer oversiktlig

3 Undervisningsopplegg Variabel mengde forelesning Avhengig av type kurs Prosjektarbeid som læringsarena XP (eXtreme Progamming) 1.Jevn innsats med tydelige krav til samarbeid og felles ansvar 2.Planleggingsmøte 3.Transparent prosess 4.Evaluering av resultat for den enkelte student.

4 Planleggingsmøter Deltagere Prosjektmedarbeidere Oppdragsgiver (Teknisk kyndig oppdragsgiver) Møtefrekvens Fiksert lengde Agenda Rapportering Evaluering med hensyn på fremdrift Arbeidsoppgaver for neste uke Prosjektverktøy

5 Resultater: Rytme og tempo Funn og erfaringer “Jeg synes det er veldig greit å ha de delmålene (arbeidsoppgavene) å forholde seg til fra gang til gang” Hvert møte diskuterer målsetninger og konkrete arbeidsoppgaver Presise/fyldige beskrivelser av arbeidsoppgaver Arbeidsoppgave Beskrivende tekst Estimat av arbeidsmengde Leveringstidspunkt Ansvarlig navn Andre deltagere

6 Plassering av krav i prosjektet Transparente prosesser og dokumentasjon Variasjoner i bruk av planleggingsverktøy

7 Resultater: Veilederrollen Mye tid på definisjon av rollen 7 av 8 grupper positiv til å ha oppdragsgiver “ I arbeidslivet behøver ikke kunden å ha kunnskap om kildekoden, så det er egentlig ganske naturlig” “ Det var veldig nytt, jeg syntes det var litt morsom måte å gjøre det på, veldig positivt at en tør å gjøre noe sånt” + flere å forholde seg til 1 av 8 grupper ville ha en kodeveileder “Vi er ikke I en jobbsituasjon. Vi er jo I en læresituasjon” Arbeidsbelastning for fagpersonalet

8 Konklusjon Metoden bidrar til innsyn I arbeidsprosess og produksjon som vi ellers ikke har. Brukes dette bevist kan det bidra til bedre samhandling og læring for den enkelte student, samt bidra til å minske frafall I kurset.


Laste ned ppt "Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google