Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Attraktive lokalsamfunn, samspill og inspirasjon til innsats framover. Robuste og attraktive lokalsamfunn, 1 av 6 hovedområder i Fylkesplan for Troms Fylkeskommune,
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Lederutvikling og skreddersøm
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Regjeringens barne – og ungdomspolitikk Kjell Erik Øie Statssekretær.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
En lærende organisasjon?
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
SPIR Idélab Bodø.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Roman- og novelleanalyse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
8 Mål og strategier Påstandene:
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Mangfold og fellesskap
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Om prosjektet LCFG (Local ConFiGuration system) –Utviklet av Paul Anderson –System for administrasjon av store nettverk av Unix- / Linux-maskiner Datagrunnlag.
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
MAKT OG ORGANISASJONER
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Erfaringer fra Høylandet
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Organisasjonsteori - omgivelser
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Samhandling for effektive planprosesser
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd

… er ”å beskrive og forklare hvordan enkeltindivider og grupper tenker og handler innenfor rammen av det vi kaller organisasjoner” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:11).

Org. betraktes som; Ca maskiner Ca sosiale system Ca beslutningsarenaer Ca politiske arenaer Ca åpne og dynamiske enheter Ca kulturer Ca i dag- nettverk

Mangfoldig, sammensatt og relativt ”ungt” Fokus i faget har endret seg gjennom tidene. Må sees på bakgrunn av trekk ved samfunnsutviklingen. Nye teorier representerer en videreutvikling og modifisering av ”gamle” teorier

Et perspektiv innebærer at noe vektlegges, noe sees bort fra Perspektivet i pensumboka til Jacobsen og Thorsvik: Alle organisasjoner produserer et eller annet, som for eksempel et produkt, en tjeneste eller beslutninger

Se Jacobsen og Thorsvik (2002) kap. 1, side 14 for flere detaljer Omgivelser Formelle trekk Uformelle trekk Ledelse Organisasjonsatferd Ressurser -> og prosesser Resultater -> Feedback