Emosjon, spenning, stress

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Kapittel 8 Følelser for merket
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
Oppmerksomhetstrening
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykiske utfordringer ved MS
STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Trenerrollen og motivasjon
Omstilling uten nedbemanning
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Smertepsykologi, stress og frykt (- og sammenhenger mellom dem)
LÆRING Grunnleggende prosesser
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
PREOPERATIV SYKEPLEIE. 2t 2003 kull 2001 kurs 1.2
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
MOTIVASJON Pedagogikk AU1, onsdag uke 8
RVTS –Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging. Spesialrådgiver Elsbeth Jacobs.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
Stress, utbrenning, mobbing
Hvilke reaksjoner hos pasienter og pårørende kan vi møte når noe går galt, og hvordan skal vi takle dem? Norsk Dagkirurgisk Forum Øivind Ekeberg.
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Personlighet og konflikt kap
Emosjoner Espen Røysamb.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Daniel Stern`s Teori.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Asperger syndrom og ADHD
Rusmiddelavhengighet– et psykologisk perpspektiv.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
MediYoga på Pusterommet - en metode for stressmestring
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Psykisk helse.
Behov og emosjoner.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Emosjon, spenning, stress Årsenhet 2006/07, 27.3.07

Emosjoner = følelser Oppleves som en tilstand Er en prosess Virker ”energetiserende”, gir enten mer eller mindre energi Henger sammen med motivasjon Inneholder både fysiologiske og kognitive prosesser

Emosjonelle forhold Aktivering Stress Angst Glede, begeistring, eufori Sorg, tungsinn Sinne Kjærlighet

Aktivering (Arousal) Graden av fysisk og psykisk våkenhet i en bestemt situasjon (fra koma til ”hyper”) Kan være grunnlag for både positive og negative følelser Økt muskelspenning, blodtrykk og hjertefrekvens, økt respirasjon, svette, hudmotstand, oppmerksomhet, hjerneaktivitet, etc. ”Psykisk energi” Verken god eller dårlig

Følelser har alltid en fysiologisk og en kognitiv komponent Fysiologisk: Aktivering, arousal (kroppslig beredskap; situasjonstilpasning) Kognitiv: Persepsjon, vurderinger, konsekvenstenkning (positiv forventning: lykkes; suksess; negativ forventning: mislykkes; fiasko)

Stress Stress er en prosess som foregår i spenningsfeltet mellom individet og omverdenen (fysisk og sosialt) Ubalanse mellom opplevde utfordringer og egne muligheter For mange, for vanskelige, for farlige oppgaver Oppgaven er viktig, har individuell betydning Opplevelse av mangel på evner, ferdigheter eller muligheter for å takle utfordringene Aktuelt (kun i en situasjon) og over tid (flere situasjoner, livsstress)

Stress Stress som utløser (støy; for mange oppgaver) Stress som individets fortolkning av stimuli (det gjør meg stresset) Stress som individuell psykofysisk reaksjon (stressreaksjon) Stress er en subjektiv opplevelse, varierer fra individ til individ

Stressprosess (McGrath, 1970) UTLØSER STRESSOR INDIVIDUELL FORTOLKNING STRESREAKSJON KONSEKVENSER ERFARINGER MILJØ Konkurranse Motstander Utfordring Trussel Økt motivasjon Større angst Økt prestasjon Tekniske feil

Evne til stressmestring Avhengig av Tidligere erfaringer, modeller Selvbilde Det sosiale miljøet Selvkontroll(-teknikker) noe personlighet

Angst Negativ følelse (emosjonell tilstand) Ubehagelig, truende Kognitiv dimensjon: uhensiktsmessige tanker (”katastrofefantasier”) Kroppslig dimensjon: (store) sommerfugler i maven; muskelspenning/smerte; Også angsten preges vesentlig gjennom en interaksjon av person og miljø

Trekkangst og tilstandsangst Trekkangst (trait anxiety) en personlighets disposisjon; Tilbøyelighet til å (over-)reagere med angst i ulike situasjoner Tilstandsangst (state anxiety): situasjonsbetinget angst. FRYKT, som retter seg mot noe konkret. Trekkangsten kan virker som ”katalysator” som øker faren for tilstandsangst (for eksempel i viktige, truende situasjoner)

SPENNINGSNIVÅ OG PRESTASJON – ulike modeller Drive teori Omvendt U-hypotese Optimale prestasjonssoner Reversal teori (hedonistisk tone mht. behagelig/ubehagelig: spennende versus angstfull eller avslappende versus kjedelig; Telisk-paratelisk tilstand: mht fokusert og rettet versus flytende og lekende) Katastrofeteori (angstavhengighet av U-kurven)